Musikkpedagogikk i utvikling
I Midt-Norge er det fire institusjoner som kvalifiserer til å undervise i musikk i skole, samfunn og barnehage; Institutt for lærerutdanning (ILU) og Institutt for musikk (IMU) ved NTNU, Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) og Nord universitet (NORD), campus Levanger. I mai 2018 møttes vi,…
KiDiCoTi: Et EU-prosjekt om barn og unges digitale liv under Covid19-tiden
Forskningsprosjektet KiDiCoTi er en internasjonal studie om barns digitale liv under koronatiden. Hvordan har opplevelsene med digital teknologi og hjemmeskole påvirket barns sikkerhet på nettet, og familiens trivsel generelt?
Spør en forsker: Er mennesker laget av jord?
I dette blogginnlegget svarer tre forskere fra Institutt for filosofi og religionsvitenskap og Institutt for biologi på et spørsmål sendt til bloggen NTNU teknologi og naturvitenskap. Innlegget publiseres både på NTNU teknologi og naturvitenskap og på NTNU samfunn, språk og kultur. Spørsmål: Hei, jeg lurte…
Masterstudenter i naturfagdidaktikk med forskningsarbeid på Mausund Feltstasjon
Tre masterstudenter i naturfagdidaktikk har vært en uke på Mausund ved Mausund Felststasjon der de gjennomførte sitt forskningsarbeide. I deres forskning skal de først og fremst undersøke skoleelevers kunnskap og holdninger om plastproblematikken og spesielt plast i havet.
Pedagogical Experiments in the Musicological Classroom
In “Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom”, the eminent feminist scholar bell hooks casts the classroom as “the most radical space of possibility in the academy” (1994: 12). For hooks, teaching is a political and spiritual praxis which has the potential to…
Oppdraget om å lage lærings- og refleksjonsmateriell om 22. juli
I 2018 fikk Institutt for lærerutdanning ved NTNU, sammen med Det Europeiske Wergelandssenteret, oppdraget om å lage lærings- og refleksjonsmateriell om 22. juli. Resultatet ble et materiale som kan brukes fra 1.-10. trinn i flere ulike undervisningsfag. Forhåpentligvis vil dette gjøre lærere og lærerstudentene litt tryggere når de skal undervise om angrepet som rystet Norge.
Trenger kunnskap for holdningsendring
Denne uka har grunnskolelærerstudenter (5-10) i naturfag hatt timer med tema «Menneske og natur» og «Bærekraftig utvikling». Marin forsøpling og plastproblematikken brukes som eksempel på hvordan mennesker påvirker naturen. I den forbindelse ble det satt opp en utstilling i 1. etg i Lysholmbygget. Det ble…
Simulering av samtalar i matematikkundervisning
Som lærarstudent ved Institutt for lærarutdanning (ILU) treng ein mange gongar under studiet å trene på det å være lærar. Slik trening skjer fortrinnsvis i praksisperiodane, kor studentane dreg ut til skular og får undervise elevar. Det er mange ferdigheiter ein lærar må øve seg…
Vil koronaen endre ritualene våre for alltid?
Gjennom koronapandemien har vi sett at folk har tilpasset ritualer til smittevernreglene. Brudepar har giftet seg med kun presten og vitner tilstede, og i Bergamo, Madrid og Rio de Janeiro har det blitt innført «hurtigbegravelser» uten pårørende til stede. På 17. mai var slottsplassen folketom,…
Historikerens kode
Hvordan utøves historiefaget? Hva innebærer det for studenten å lykkes i historiefaget? Hvorfor er det noen som «knekker koden», mens andre opplever faget som vanskelig? Når historikere utøver faget sitt, bruker de en rekke innforståtte koder. Viktig kunnskap og nødvendig forståelse forblir taus. Kjernen i…