Om nettverket

Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene

Om nettverket

Hånd skriver med blyant og holder i åpen bok. Illustrasjon. Foto
Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU

Som ledd i kvalitetsutvikling av norsk lærerutdanning bevilget Universitets- og høyskolerådet våren 2020 midler til et nettverk som skal støtte og supplere de nasjonale retningslinjene for lærerutdanningene, utvikle strukturer for veiledning og vurdering av masteroppgaver og legge til rette for kompetanseutvikling blant masterveiledere. Sentralt i nettverkets arbeid står etablering av gode arenaer for samarbeid og utvikling - innenfor og på tvers av institusjonene. Målet er felles kunnskapsutvikling og erfaringsdeling, både lokalt, regionalt og nasjonalt. 

Arbeidet med masteroppgaver generelt og masterveiledning spesielt utgjør en kjerne i arbeidet. Nettverket skal skape dialog om hvordan studentene gjennom forsknings- og utviklingsarbeid kan utvikle ulike faglige og profesjonsfaglige kompetanser – og om hva masterutdanninga kan bidra med for skolen og samfunnet. Det er særlig viktig for nettverket å bidra til felles forståelse, på tvers av institusjonene, av hva det kan innebære at utdanninga skal være profesjonsretta, praksisorientert og relevant for arbeid i skolen. Et annet viktig spørsmål er hvordan masteroppgavene kan bli reelle bidrag til ulike skolefag, med sine tilhørende fag- og tekstkulturer. 

De enkelte lærerutdanningsinstitusjonene og arbeidet som blir lagt ned her, er knutepunktene i nettverket og en forutsetning for aktiviteten. Masternettverket søker å utnytte mulighetene den nye lærerutdanninga gir for utvikling og nytenking, samt deltakerinstitusjonene og medlemmenes erfaringer og ressurser. Det er ikke et mål at alle skal bli like, men at deltakerne kan utvikle seg sammen og samtidig være åpne for lokale variasjoner. Nettverksledelsen ønsker å bidra til etablering av kontakter, møteplasser og samarbeidsarenaer, både digitalt og fysisk, lokalt og nasjonalt.   

Nettverket blir ledet fra Institutt for lærerutdanning ved NTNU i samarbeid med Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og ProTEd Senter for fremragende lærerutdanning ved UiT Norges arktiske universitet (ledelsen er presentert her). Utvikling av grunnskolelærerutdanninga på masternivå er kjernen i nettverkets arbeid, men lektorutdanningene og andre lærerutdanninger vil kunne trekkes inn i arbeidet på sikt. Mens finansieringa i første omgang er for tre år, har nettverket både ønsker og ambisjoner om å bidra til etablering og opprettholdelse av varige samarbeidsrelasjoner.