Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene
Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene 2020–2023
Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene ble etablert som et treårig prosjekt høsten 2020. Det overordna målet var å bidra til erfaringsutveksling, samarbeid, kompetanseutvikling og kvalitet i de nye grunnskolelærerutdanningene på masternivå.
Etablering av gode arenaer for samarbeid og utvikling – innenfor og på tvers av institusjonene – har stått sentralt i nettverkets arbeid. Den faglige kjernen har vært arbeidet med masteroppgaver generelt og masterveiledning spesielt. Gjennom seminarer, konferanser og lokalt utviklingsarbeid har deltakerne diskutert hvordan lærerstudentene kan utvikle faglige og profesjonsfaglige kompetanser, og hva masterutdanninga kan bidra med for skolen og samfunnet. Sentrale målsettinger har vært å skape felles forståelse av hva det kan innebære at masteroppgavene skal være profesjonsretta, praksisorienterte og samtidig reelle bidrag til ulike fag- og forskningsfelt, slik retningslinjene sier. Tematikkene som ble tatt opp, lå tett på deltakernes hverdag og spente fra faglig og vitenskapelig forankring av ulike masterprosjekt, via empiri og metoder, til ulike veiledningspraksiser og sensur. Blant bidragsyterne på de ulike faglige møteplassene var både lokale masterveiledere, utdanningsledere, politikere og forskere fra inn- og utland.
Representanter fra alle institusjonene som tilbyr grunnskolelærerutdanning på masternivå, ble invitert til å delta i nettverket, og interessen og oppslutningen om arrangementene har vært stor. Lokale ressursgrupper ble satt ned ved de enkelte institusjonene, og sentrale aktører fra hver institusjon møttes også i en egen ressursgruppe. Nettverket har slik bidratt til erfaringsutveksling både lokalt og nasjonalt, og lagt et grunnlag for videre kontakt og samarbeid.
Nettverket var initiert og finansiert av Universitets- og høgskolerådet og ledet fra Institutt for lærerutdanning ved NTNU, i samarbeid med Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Nettverket hadde en styringsgruppe med representanter fra begge institusjonene, ledet av Randi Solheim, professor i norskdidaktikk ved NTNU.
Gjennomførte arrangement – et utvalg
Gjennomførte arrangement – et utvalg
2022
22.−23. november 2022: Konferanse: Kvalitet i masteroppgåvene
Denne konferansen samla deltakarar frå heile landet til faglege innspel og diskusjonar i Tromsø. Det overordna temaet, kvalitet i masteroppgåvene, blei diskutert gjennom ulike inngangar; frå ulike rammer og format via forankring i fag og profesjon til erfaringar frå vurderingsarbeid og sensur.
Frå programmet:
- Om entreprenørielle masteroppgåver, ved Tuva Bjørkvold, OsloMet
- Om masteroppgåver i kunstfag, ved Kari Mette Holdhus, HVL
- Praksisforankring og profesjonsretting av masteroppgåvene. Moglegheiter og utfordringar med bakgrunn i forsking på lærarutdanning, ved Elaine Munthe, UiS
- Om vurdering og sensur av masteroppgåver: Innleiing frå styringsgruppa, paneldebatt med stemmer frå universitetsleiinga, ulike lærarutdanningsfag og studentane.
På programmet stod også diskusjonar og erfaringsutveksling i ulike fagrom, kunstnarlege innslag, omvising med kunstvandring i dei nye lokala til lærarutdanninga ved UiT – og ein festmiddag.
30. mai 2022: Nettseminar: Vurdering av masteroppgåver
I dette seminaret fekk deltakarane forskingsbaserte innspel om vurdering og tolkingsfellesskap og diskuterte mellom anna korleis dei kunne ta med seg erfaringar frå rettleiingsarbeidet inn i vurderinga.
Frå programmet:
- Om tolkingsfellesskap i arbeid med masteroppgåver, ved Lennart Jølle, NTNU
- Innspel frå institusjonane og diskusjon: Korleis kan vi legge til rette for gode vurderingspraksisar?
17. februar 2022: Nettseminar: Rettleiingsprosessen – rammer og innhald
I dette nettseminaret delte stipendiat Turi Marte Brandt Aanerud frå NTNU erfaringar og funn frå eit pågåande doktorgradsprosjekt om rettleiing av masteroppgåver. Ho gav døme frå materialet sitt og sette nærlys på ulike fasar av rettleiingsprosessen.
Vidare fekk vi presentert erfaringar frå fire ulike lærarutdanningsinstitusjonar, som gjorde greie for korleis dei la til rette for gode rettleiingsprosessar på sin institusjon. Dette danna grunnlag for diskusjon i plenum.
2021
8.–9. november 2021: Konferanse: Masteroppgåva – oppstarten og rammene
Denne konferansen gjekk tett på første fase av masteroppgåvearbeidet i form av faglege innspel og dialog om ulike typar masteroppgåver, ulike typar teori og ulike forskingsmetodar. Som bakteppe for diskusjonane heldt Ulrika Bergmark, frå Luleå tekniske universitet ei plenumsforelesing om akademisering av lærarutdanning og skule.
Sentralt i programmet var ulike design og metodiske inngangar, der deltakarane kunne velje mellom ulike temarom. Her fekk deltakarane innspel om følgjande felt:
- Pedagogiske designstudiar
- Diskursanalyse (t.d. utdanningspolitiske dokument, læreplanar)
- Elevtekstanalyse
- Læremiddelanalyse (f.eks. lærebøker, digitale læringsressursar)
- Etnografiske studiar
- Aksjonsforsking
- Kvantitative studiar
- Bruk av eksisterande kvantitative data
I neste runde var temaromma inndelte etter fagfelt, basert på skule- og studiefag. Her fekk deltakarane innleiingar med presentasjon av ulike typar masteroppgåver, og det var rom for å diskutere korleis overordna metodiske rammer og design kunne tilpassast spesifikke faglege diskursar og ulike prosjekt.
(Konferansen var planlagt som fysisk konferanse, men måtte riggast om på grunn av eit stort korona-utbrot)
1. juni: Nettkonferanse: Masteroppgåva – rettleiing og vurdering
Det første store arrangementet i regi av masternettverket var ein halvdagskonferanse om rettleiarane si rolle i masteroppgåvearbeidet. Kunnskapsminister Guri Melby ønskte deltakarane velkommen. Hovedinnlegget, The Master’s thesis as a boundary object, blei halde av Viv Ellis, professor i utdanningsleiing frå Monash University i Melbourne, og medlem av NOKUTs internasjonale ekspertpanel som ga innspel til masterreforma i grunnskulelærerutdanninga. Rachel Jakhelln og Lennart Jølle, medlemmer av styringsgruppa for nettverket, gav faglege innspel om rettleiingsprosessen og vurderingsarbeidet og innleidde til erfaringsdeling og diskusjon.


