Publikasjoner

Publikasjoner

– NAFOL - Nasjonal forskerskole for lærerutdanning

Publikasjoner fra NAFOL-studenter

Liste over publikasjoner fra NAFOL-studenter (XLSX)

Publikasjoner om NAFOL

Bøker

Smith, K. (2020) Expansive Learning for Teacher Educators-The Story of the Norwegian National Research School in Teacher Education (NAFOL). Front. Educ. 5:43.

Østern, Anna-Lena og Kari Smith. (2017). NAFOL – en forskerskole for norsk lærerutdanning: en studie i akademisk praksis i lys av praksisarkitekturer og komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst. FOU i praksis, 11(1), 85 – 109.

Østern, A.-L. (2016). Responding to the challenge of providing stronger research base for teacher education: research discourses in the Norwegian national research school for teacher education. Educational Research 2016, 58(1), 73–90.


Fremsiden til NAFOL-boken fra 2022. Foto

Smith, Kari (Red.). (2022). Inquiry as a Bridge in Teaching and Teacher Education: NAFOL 2022. Bergen: Fagbokforlaget.


Bokomslag

Smith, Kari (Red.). (2020). Validity and Value of Teacher Education Research. Bergen: Fagbokforlaget.


Bokomslag

Smith, Kari (Red.). (2018). Norsk og internasjonal lærerutdanningsforskning. Bergen: Fagbokforlaget.


Bokomslag

Østern, Anna-Lena (Red.). (2014). NAFOL Årbok 2014 NAFOL Year Book 2014. En gang lærer – alltid lærer? Once a Teacher – Always a Teacher? Bergen: Fagbokforlaget.


Bokomslag

Østern, Anna-Lena; Smith, Kari; Ryghaug, Torill; Krüger, Thorolf; Postholm, May Britt (Red.). (2013). Teacher education research between national identity and global trends : NAFOL year book 2012. Trondheim: Akademika forlag.


Artikler om NAFOL

Østern, A.-L. & Smith, K. (2017). NAFOL – en forskerskole for norsk lærerutdanning: en studie i akademisk praksis i lys av praksisarkitekturer og komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst. FOU i praksis, 11(1), 85–109.

Smith, K. (2020). Expansive Learning for Teacher Educators – The Story of the Norwegian National Research School in Teacher Education (NAFOL). Frontiers in Education (Lausanne), 5, Vol.5.

Smith, K. (2022). Balancing teacher educators’ researcherly and pedagogical dispositions – An example from Norway. Asia-Pacific Journal of Teacher Education,  DOI: 10.1080/1359866X.2022.2073868

Smith, K. (2022). Developing a signature pedagogy for doctoral education. European Journal of Education, 57 (3),:438-451.
 


Masteroppgave om NAFOL av John Ivar Sunde

Sunde, J. I. (2017). "Alle burde hatt ein forskarskule". Ein kvalitativ studie av tidlegare stipendiatar sine erfaringar med forskarskulen NAFOL (Masteravhandling).


NIFU-rapport

Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet. (2021).   Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).