Avhandlinger og alumni

Avhandlinger og alumni

– NAFOL - Nasjonal forskerskole for lærerutdanning

Kull 1

Kullkoordinator: professor Anna-Lena Østern, NTNU.

Doktorand Avhandling Institusjon
Angelo, Elin Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Bendiksen, Solveig B. Unge tegnmakeres skrivelek i iscenesatte verksteder: En A/R/Tografisk studie Høgskolen i Nord-Trøndelag
Brandal, Solveig R.   Høgskolen i Vestfold
Eik, Liv Torunn Ny i profesjonen. En observasjons- og intervjustudie av førskolelæreres videre kvalifisering det første året i yrket. Høgskolen i Vestfold
Flatøy, Ingunn   Høgskolen Stord/Haugesund
Hustad, Bent-Cato   Universitet i Nordland
Instefjord, Elen   Høgskolen Stord/Haugesund
Jørgensen, Camilla Stabell Som du spør får du svar?: En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget Høgskolen i Sør-Trøndelag
Jørgensen, Kari-Anne What is going on out there? - What does it mean for children's experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature - landscapes and its places Høgskolen i Vestfold
Letnes, Mari-Ann Digital dannelse i barnehagen: Barnehagebarns meningsskaping i arbeid med multimodal fortelling Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Ofstad, Dag «Den entreprenørielle dannelsesreisen» – en kvalitativ studie av læringsprosesser Universitet i Nordland
Runestad, Anne Kristine Solberg  Intensjoner, adaptasjoner og leserposisjoner - En studie av pedagogiske skjermtekster for den begynnende lese- og skriveopplæringa, og av hvordan barn i førsteklasse engasjerer seg i og med dem Høgskolen i Vestfold
Røykenes, Kari Praksisnær undervisning i legemiddelregning i arbeidet med å redusere testangst og styrke selvoppfattelse hos sykepleierstudenter Betanien
Sjølie, Ela Pedagogy is just common sense: A case study of student teachers’academic learning practices Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Solbue, Vibeke Dialogen som visker ut kategorier: En studie av hvilke erfaringer innvandrerungdommer og norskfødte med innvandrerforeldre har med videregående skole.Hva forteller ungdommenes erfaringer om videregående skoles håndtering av etniske ulikheter? Universitetet i Bergen
Solstad, Trine Snakk om bildebøker! En studie av barnehagebarns resepsjon Høgskolen i Vestfold
Spetalen, Halvor E.    Høgskolen i Akershus
Utvær, Britt Karin Staying in or dropping out?: A Study of Factors and Critical Incidents of Importance for Health and Social Care Students in Upper Secondary School in Norway Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Kull 2

Kullkoordinator: professor Thorolf Krüger, Høgskolen i Bergen.

Doktorand Avhandling Institusjon
Axberg, Kristin   Norges idrettshøgskole
Chinga, Carla R. Skolen ser ikke hele meg! En narrativ og postkolonial studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer med å være Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Faye, Reidun Navigating development : an ethnographic study of development aid, education and social change among urban squatters in Nepal Høgskolen i Bergen
Fiskerstrand, Pernille Språkfag og fagspråk. Om møtet mellom skrivekulturar i norsk og samfunnsfag på Vg2 yrkesfag Høgskolen i Volda
Grindheim, Liv Torun Kvardagslivet til barneborgarar: Ein studie av barna si deltaking i tre norske barnehagar Høgskolen i Bergen
Holten, Ingeborg Særbøe   Høgskolen i Oslo og Akershus
Jølle, Lennart Vurderingsdialogen : en undersøkelse av tekstvurderingspraksis ved nasjonal læringsstøttende prøve i skriving Høgskolen i Sør-Trøndelag
Kjelen, Hallvard Litteraturundervisning i ungdomsskulen. Kanon, danning og kompetanse Høgskolen i Nesna
Kongsgården, Petter Vurderingspraksiser i teknologirike læringsmiljøer. En undersøkelse av læreres vurderingspraksiser i teknologirike læringsmiljøer og implikasjoner på elevenes medvirkning i egen læringsprosess. Høgskolen i Telemark
Lafton, Tove Refleksjoner og handlinger i barnehagens møter med teknologi. Sosio-materielle teorier som optikk for (re)konstruksjoner av barnehagepraksiser Høgskolen i Oslo og Akershus
Langnes, Tone Fjogstad Breaking - that's me!: meaning, identity, gender constructions among young break(danc)ers living in Oslo, Norway Norges idrettshøgskole
Leirhaug, Petter Erik "Karakteren i seg selv gir jo ikke noe læring": en empirisk studie av vurdering for læring i kroppsøving ved seks videregående skoler i Norge Norges idrettshøgskole
Skåland, Børge The experience of student-to-teacher violation: A phenomenological study on Norwegian teachers being violated by students Høgskolen i Oslo og Akershus
Storlie-Kristoffersen, Cherise   Høgskolen i Sør-Trøndelag
Vesterdal, Knut THE ROLES OF HUMAN RIGHTS EDUCATION IN NORWAY: A Qualitative Study of Purposes and Approaches in Policy and in Upper Secondary Schools Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Wilson, Dordy Formativ vurdering gjør forskjell! En empirisk studie av lærernes forståelse av formativ vurdering som vitenskapelig fenomen og politisk konsept Høgskolen i Hedmark
Æsøy, Knut Ove Profesjon og vitskap: Ein samanliknande studie av tankemønster i nyare grunnleggande litteratur for grunnskulelærar- og sjukepleiarutdanninga Høgskolen i Østfold
Ørbæk, Trine Å skape dans i kroppsøvingslærerutdanning: Studenters erfaring Norges idrettshøgskole
Bjørkeng, Svein Otto   Høgskolen i Nord-Trøndelag

Kull 3

Kullkoordinator: professor May Britt Postholm, NTNU.

Doktorand Avhandling Institusjon
Baltzersen, Rolf Kristian Collective knowledge advancement as a pedagogical practice in teacher education. An explorative case study of student group work with wiki assignments in the interplay between an offline and a global online setting Høgskolen i Østfold
Birkeland, Åsa Contradictory cultural formation ideals in a time of increased emphasis on individualization – a cross-cultural study of kindergarten practices in China and Norway Høgskolen i Bergen
Bjordal, Ingvil Markedsretting i en urban norsk skolekontekst - Et sosialt rettferdighetsperspektiv Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Borge, Julie Ane Ødegaard Creating Democratic Citizens? An analysis of Mock Elections as Political Education in School Høgskolen i Bergen
Borgen, Siv K. Yndestad   Høgskolen i Bergen
Bueie, Agnete «Slike kommentarer er de som hjelper» Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer i norskfaget Høgskolen i Buskerud og Vestfold
Burner, Tony FORMATIVE ASSESSMENT OF WRITING IN ENGLISH: A school-based study of perceptions, practices and transformations Høgskolen i Buskerud og Vestfold
Bøe, Marit Personalledelse som hybride praksiser: Et kvalitativt og tolkende skyggestudie av pedagogiske ledere i barnehagen Høgskolen i Telemark
Eide, Kristin Kultur i endring: Erfarne læreres beskrivelser av endrede maktforhold i skolen Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Espedal, Gro Lærerstudenters profesjonelle utforming: Et diskursorientert bidrag til forståelse av studenters selvutforming gjennom lærerutdanning Høgskolen i Bergen
Granly Astrid Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag Høgskolen i Hedmark
Hansen, Gabrielle   Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Hofslundengen, Hilde Betydningen av barns oppdagende skriving i barnehagen. En kvasi-eksperimentell intervensjonsstudie Høgskolen i Sogn og Fjordane
Hognestad, Karin Pedagogiske lederes kunnskapsledelse som praksis på avdelingen i barnehagen: Et kvalitativt og tolkende skyggestudie Høgskolen i Telemark
Jensen, Andreas Reier Veiledningsritualet : En dialektisk studie av formaliserte veiledningssamtaler i lærerutdanningens praksisperiode Universitetet i Agder
Jensen, Christina Bauck   Høgskolen i Sør-Trøndelag
Langørgen, Ketil   Høgskolen i Bergen
Nordby, Mette Synøve Naturfag for yrkesfagelever : hva teller som kunnskap? Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Nyborg, Kai Arne   UiT- Norges arktiske universitet
Orset, Ann Karin Kunnskapsutvikling i fiksjon og virkelighet : en studie av teaterpedagogers nøytralmaskeundervisning Universitetet i Nordland
Riis, Kirstine Designkundskabens DNA: Udforskning af designkundskab gennem designprocessen Mit DNA Høgskolen i Telemark
Røkenes, Fredrik Mørk Preparing Future Teachers to Teach with ICT: An investigation of digital competence development in ESL student teachers in a Norwegian teacher education program Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Sitter, Nora   Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Skreland, Lisbeth På mandager er det ikke lov med papirfly : en studie av regler og yrkesutøvelse Universitetet i Agder
Steele, Annfrid Rosøy Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter UiT- Norges arktiske universitet
Svendsen, Bodil Inquiries into Teacher Professional Development: A longitudinal school-based intervention study of Teacher Professional Development (TPD) conducted in the frame of a Cultural Historical Activity Theory perspective (CHAT) Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Sætre, Jon Helge Preparing generalist student teachers to teach music. A mixed-methods study of teacher educators and educational content in generalist teacher education music courses Norges musikkhøgskole
Tynæs, Arne Kristoffer   Høgskolen i Bergen
Waade, Roy Aksel Tegnspråk i musikken: Soundpainting som improvisatorisk-kompositorisk verktøy Høgskolen i Nord-Trøndelag

Kull 4

Kullkoordinator: professor Knut Steinar Engelsen, Høgskolen Stord/Haugesund.

Doktorand Avhandling Institusjon
Aaserud, Geir   Høgskolen i Bergen
Andersland, Inge Religion Education, Religious and National Identity and the Purpose of Education NLA Høgskolen
Bakken, Anja Synnøve Choosing and using texts in English A study of continuity and change in EFL teachers’ reasoning about their text practices Nord universitet
Bergsland, Mirjam Dahl Barnehagens møte med minoritetsforeldre: En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Bjerke, Annette Hessen The growth of self-efficacy in teaching mathematics in pre-service teachers: developing educational purpose Høgskolen i Oslo og Akershus
Bjørgen, Kathrine Bevegelsesglede i barnehagen: En kvalitativ studie av 3 – 5 åringers trivsel, involvering og fysiske aktivitet i barnehagens ulike utemiljø Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Broch, Tuva Equilibrium Poems: An ethnographic study on how experiences in and with Norwegian friluftsliv challenge and nurture youths’ emotion work in everyday life. Norges idrettshøgskole
Chvala, Lynell   Høgskolen i Oslo og Akershus
Evensen, Kristin Vindhol Give me a thousand gestures: Embodied meaning and severe, multiple disabilities in segregated special needs education Norges Idrettshøgskole
Frogh, Cathrine   Høgskolen i Sørøst-Norge
Gabrielsen, Anja Kontekst for læring. Nærmiljø som læringsarena i utdanning for bærekraftig utvikling Høgskolen i Sørøst-Norge
Haslund, Irene Nye begynnelser i pedagogikken: Hannah Arendt, utdanning og kunnskapssyn i vår tid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Heggvold,Gunn Irene   Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Hogsnes, Hilde Dehnæs Kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skolefritidsordning og skole : En multimetodisk studie av pedagogers og SFO-lederes prioriteringer av tiltak og barns erfaringer med kontinuitet og diskontinuitet Høgskolen i Sørøst-Norge
Kruse, Kirsten Linnea Bildebøker i multimodale og digitale lese- og skriveprosesser Høgskolen i Sørøst-Norge
Maus, Ingvill Gjerdrum Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway Høgskolen i Oslo og Akershus
Mjåtveit, Atle   Universitetet i Stavanger
Monsrud, May-Britt “One size does not fit all”: En studie av språkferdigheter blant flerspråklige barn og unge Høgskolen i Oslo og Akershus
Myklebust, Hege Spor av dei andre. Adressivitet i argumenterande elevtekstar Høgskolen Stord/Haugesund
Nygård, Mette  Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Pesch, Anja Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn UiT - Norges arktiske universitet
Rondestvedt, André Yrkesretting og praktisk anvendelse av fellesfagene UiT - Norges arktiske universitet
Rustad, Kari Anne Taste og tenke, mene og mestre : en tekstanalytisk studie av konstruksjoner av norsklæreridentiteter i multimodale bloggutsnitt Høgskolen i Sørøst-Norge
Samuelsson, Martin Education for Deliberative Democracy. Theoretical assumptions and classroom practices Universitetet i Bergen
Sandtrøen, Sidsel   Høgskolen i Oslo og Akershus
Slettner, Sigrun   Høgskolen i Sørøst-Norge
Sundelin, Marit   UiT - Norges arktiske universitet
Sæbbe, Per-Einar Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen Universitetet i Stavanger
Sæverot, Ane Malene Bilde og pedagogikk : En empirisk undersøkelse av ungdoms fortellinger om bilder Universitetet i Bergen
Søholt, Yngvil   Norges idrettshøgskole
Sørensen, Yvonne Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling UiT - Norges arktiske universitet
Ulstad, Svein Olav Students’ Motivational Processes in Physical Education at Secondary School Nord universitet
Vestheim, Ole Petter Nasjonale prøver - fra "tvangstrøye" til verktøy i utvikling av skolens praksis: En casestudie av praksis på skoler som over tid har oppnådd gode resultater på nasjonale prøver Nord universitet

Kull 5

Kullkoordinator: professor Anne Berit Emstad, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Doktorand Avhandling Institusjon
Aasland, Erik Konstitueringen av "kroppsøving". En diskursteoretisk studie av undervisningspraksiser i videregående skole Høgskolen i Oslo og Akershus
Bakke, Jannike Ohrem Skriveforløpets dramaturgi : å iscenesette et skriveoppdrag — En kvalitativ studie av skriveundervisning i norsk, samfunnsfag og naturfag på 7. trinn, gjennomført i Normprosjektet Høgskolen i Sørøst-Norge
Dahl, Lena Ulykker og sikkerhet i friluftsliv på norsk videregående skole: En empirisk studie av ulykkeshendelser og lærerrefleksjoner om sikkerhet i friluftslivsundervisningen på studieretning for idrettsfag Høgskulen på Vestlandet
Gustavsen, Ann Margareth Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner Høgskolen i Innlandet
Gøtze, Peter   Høgskulen på Vestlandet
Hagerup, Pia Skog Educational leadership seen through the perspectives of liberal and servile art: Seven features of educational leadership according to a Norwegian context Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Høydalsvik, Torhild Implementering av og tilpassingar til ei endra barnehagelærarutdanning : ein multimetodisk studie av nye praksisar Høgskulen i Volda
Iversen, Elisabeth Gjennomføring av uteundervisning i naturfag ved bruk av et didaktisk undervisningsdesign Norges miljø- og biovitenskapelige universitet 
Jakobsen, Ingrid K.    UiT - Norges arktiske universitet
Jordhus-Lier, Anne Institutionalising versatility, accommodating specialists. A discourse analysis of music teachers’ professional identities within the Norwegian municipal school of music and arts Norges musikkhøgskole
Knudsen, Kristian N. #iLive konturer af en performativ dramadidaktik i en digital samtid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Moxnes, Anna Rigmor Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Education Høgskolen i Sørøst-Norge
Olsen, Kathrin Personalets praksiser for å støtte barn med autisme til sosial deltakelse i barnehagens uformelle miljø: En kritisk fortolkende case-studie med et kryssnasjonalt perspektiv Nord universitet
Selvik, Sabreen A Childhood at Refuges. Children with multiple relocations at refuges for abused women Universitetet i Bergen
Tuset, Gry Anette   Høgskulen på Vestlandet
Walla, Tanja   Nord universitet
Wiig, Camilla Connecting everyday and academic learning practices, a teacher challenge? Høgskolen i Sørøst-Norge

Kull 6

Kullkoordinator: professor Kari Smith, NTNU.

Doktorand Avhandling Institusjon
Aakernes, Nina Yrkeskompetanse i spenningsfeltet mellom tradisjon og kontinuerlig endring OsloMet
Bjøru, Anne Mette   UiT - Norges arktiske universitet
Bruvik, Åse   OsloMet
Eriksen, Evelyn Prinsippet om barn(et)s beste i barnehage(kon)tekster UiT - Norges arktiske universitet
Fredriksen, Bendik Leaving the music classroom. A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school Norges musikkhøgskole
Hansen, Joakim Evensen Educational language practices and language development in Early Childhood Education and Care Universitetet i Stavanger
Hanssen, Natallia Special educational needs practices in Norwegian and Belarusian preschools Nord universitet
Hauge, Kåre Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Jarvoll, Agnieszka A formative intervention in primary school. Experiences with Minecraft as an educational tool Nord universitet
Jenssen, Line L.   Universitetet i Sørøst-Norge
Kvinge, Øystein Røsseland Presentation in teacher education. A study of student teachers’ transformation and representation of subject content using semiotic technology Høgskulen på Vestlandet
Lindquist, Hein   Universitetet i Sørøst-Norge
Løken, Gro Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring Høgskolen i Innlandet
Løkken, Ingrid   Universitetet i Sørøst-Norge
Maapolo, Paulina Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser: Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget Nord universitet
Madsen, Siri Sollied Om idealer og realiteter i lærerutdanningers bruk av digital teknologi. En komparativ studie av lærerutdanninger i Norge og New Zealand. UiT - Norges arktiske universitet
Odegard, Nina Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter OsloMet
Olafsson, Brynjar   Universitetet i Sørøst-Norge
Olaussen, Ingvild Olsen Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Oltedal, Elizabeth   Høgskulen i Volda
Pedersen, Lillian Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen Høgskulen på Vestlandet
Tverbakk, May Line Læreres lesedidaktiske praksiser. En studie av lesing i norsk, naturfag og samfunnsfag på ungdomstrinnet Nord universitet
Øie, Vibeke   UiT - Norges arktiske universitet

Kull 7

Kullkoordinator: professor Marit Ulvik, Universitetet i Bergen.

Doktorand Avhandling Institusjon
Aarskog, Eirik   Norges idrettshøgskole
Amdal, Irina Ivashenko Mellom balanse og ubalanse. En studie av utviklingen av de nyutdannedes perspektiver på lærerarbeid i overgangen fra utdanning til arbeid Universitetet i Agder
Brekkhus, Åshild Berg Mulighetsbetingelser, frihet og utviklingspotensial hos elever i den videregående skolen. En kvalitativ to-casestudie i lys av kapabilitetstilnærmingen. Høgskulen på Vestlandet
Eide, Thomas Noven   Universitetet i Bergen
Eiksund, Hjalmar T. Samanheng og samanfall : Ein studie av forholdet mellom opplæringsmål og utvikling av skriftlege ferdigheiter Høgskulen i Volda
Friis, Pernille   Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Hagatun, Kari The Educational Situation for Roma Children in Norway: Silenced Narratives on Schooling and Future Universitetet i Bergen
Halberg, Haakon   Nord universitet
Haugen, Ingvild Bjørkeng   Høgskulen på Vestlandet
Heddeland, Svein T.   Universitetet i Agder
Helleve, Mette   OsloMet
Hembre, Oda Julie    UiT - Norges arktiske universitet
Johannessen, Wenche Hammer Modellering av læreres refleksive praksis som grunnlag for utforsking av læreres fagovergripende oppfatninger og refleksjoner om læring og undervisning: En eksplorerende fenomenografisk studie blant lærere i ungdomsskolen Nord universitet
Kaldahl, Anne-Grete The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools OsloMet
Krogtoft, Marit Praktiske arbeidsformer i norsk på ungdomstrinnet . En studie med utgangspunkt i ungdomstrinnsmeldinga Nord universitet
Kvamme, Ingunn   Universitetet i Agder
Kyrkjebø, Trude   NLA 
Lofthus, Liv Gardsjord Digital literacies as social practices: students, technology and research methods Universitetet i Sørøst-Norge
Mahan, Karina Rose Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms Universitetet i Sørøst-Norge
Menning, Soern Finn Tracing Curiosity with a Value Perspective Universitetet i Agder
Murtnes, Åsve   Universitetet i Sørøst-Norge 
Mælan, Ellen Nesset  Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen Høgskolen i Innlandet
Nergaard, Kari Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk-fenomenologisk studie Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Ree, Marianne Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen Universitetet i Stavanger
Sommervold, Tove Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker Høgskolen i Innlandet
Tumyr, Beate Gilje   Universitetet i Stavanger
Veka, Ingfrid   Høgskolen på Vestlandet

Kull 8

Kullkoordinator: førsteamanuensis Catrine Torbjørnsens Halås, Nord universitet

Doktorand Avhandling Institusjon
Andreasen, Marianne Hareide   Høgskulen i Volda
Bjørke, Lars The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education. Høgskolen i Innlandet
Bjørkøy, Ingrid Sang som performativ for samspill i småbarnspedagogisk praksis Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Bolstad, Oda Heidi Teaching and learning for mathematical literacy Høgskulen på Vestlandet
Fallingen, Nina   Universitetet i Sørøst-Norge
Halvorsen, Øyvind W. Aktørskap hjå norsklærarar i vidaregåande skule : Ein sosiokulturell intervjustudie Universitetet i Bergen
Heggernes, Sissil Lea Intercultural Learning Through Texts: Picturebook Dialogues in the English Language Classroom OsloMet
Jore, Mari   Høgskulen på Vestlandet
Karlsen, Anne Mette Færøyvik   Universitetet i Stavanger
Liebech-Lien, Beathe Working together for cooperative learning: An inquiry into how collaborating in teacher teams can enhance teaching practice Trondheim kommune
Merzliakova, Elena   UiT - Norges arktiske universitet
Moen, Kathrine Kjærlig kamp. En analyse og drøfting av barnehagelæreres dømmekraft i situasjoner med verdimotsetninger mellom foreldre og ansatte i barnehager med religiøst mangfold Nord universitet
Mortensen, Merete   Universitetet i Sørøst-Norge
Nilssen, Jannike Hegdal   OsloMet
Skjelbred, Bente Helen Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen Høgskulen på Vestlandet
Skutlaberg, Kristin Belt   NLA Høgskolen
Stenseth, Anna-Maria Rural Pupils Making their Way through the Norwegian Education System: Enablements, Constraints and Agency in a Northern Norwegian Context UiT - Norges arktiske universitet
Strand, Gro Marte The Transition to Lower Secondary School: Experiences and Perspectives Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Søyland, Lovise Grasping materialities: Making sense through explorative touch interactions with materials and digital technologies Universitetet i Sørøst-Norge
Zdziarska Slabikowska, Hanna   Universitetet i Sørøst-Norge
Øien, Ola Buan Understanding musical leadership in light of performative and pedagogical practices from a hermeneutic practice ecological perspective Nord universitet
Åberg, Ingvill Bjørnstad Diversity is the others: a critical investigation of ‘diversity’ in two recent education policy documents Nord universitet

Kull 9

Kullkoordinatorer: professor Eva Maagerø (Universitetet i Sørøst-Norge) og professor Henning Fjørtoft (NTNU)

Doktorand Avhandling Institusjon
Anundsen, Lene   Universitet i Agder
Bergåker, Mari Bastøe   Universitetet i Sørøst-Norge
Borgund, Solveig Marie   Høgskulen på Vestlandet
Bringeland, Terje André   Høgskulen på Vestlandet
Brønseth, Jørgen   Høgskulen på Vestlandet
Carson, Lisabeth   Universitetet i Sørøst-Norge
Dieude, Allesandra    Universitetet i Sørøst-Norge
Doublet, Maria-Rosa Raphaela   Høgskulen på Vestlandet
Dzemidzic Kristiansen, Selma   Universitetet i Sørøst-Norge
Elden, Ingrid Elna Lærerpraksiser i mangfoldige klasserom : en kvalitativ studie av samhandling i grunnskole for voksn Nord universitet
Eriksen, Kristin Gregers ”We usually don’t talk that way about Europe…” - Interrupting the coloniality of Norwegian citizenship education Universitetet i Sørøst-Norge
Forfang, Hilde Organisatoriske kjennetegn ved kommuner i rurale regioner med gode skoleresultater over tid Høgskolen i Innlandet
Goldschmidt-Gjerløw, Beate   Universitetet i Agder
Hagen, Anette Estetisk potensial i multimodale narrative apper Universitetet i Sørøst-Norge
Hauge, Helene   Høgskulen på Vestlandet
Holst-Larsen, Ragnvald   OsloMet
Hovdal, Dag Ove Students’ experiences and learning in physical education Universitetet i Agder
Jansen, Marie Marcelle Hvidsteen   Høgskulen på Vestlandet
Jenssen, Mette Marit Profesjonelle læringsfellesskap i skolen: En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning? Høgskolen i Innlandet
Johannessen, Elise Margrethe Vike Ambivalens, kompleksitet, maktforhold. Elevers fortellinger om fordommer i skolen OsloMet
Klungland, Monica Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet : Veve i åpne dører Universitetet i Agder
Kvistad, Tone Holten Samtale som undervisningstema i norskfaget: En studie av eksplisitt samtaleundervisning på 7. trinn NTNU
Lauritzen, Lise-Mari Det skal helst gå godt - Skjønnlitteraturens bidrag til undervisningen om folkehelse og livsmestring i norskfaget på videregående skole UiT - Norges arktiske universitet
Lebrér, Dorota Sociocultural influences on parents’ views about mathematics education for young children Høgskulen på Vestlandet
Leonardsen, Julie Klovholt   NTNU
Lorentzen, Vibeke   NTNU
Lundhaug, Torbjørn   Høgskulen på Vestlandet
Lysberg, Julie Læreres teamsamarbeid - mot mer nyanserte forståelser En studie av læreres interaksjoner i teamsamarbeid og deres refleksjoner om samarbeidet og muligheter for egen læring. Bodø kommune
Myrebøe, Tonje Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer OsloMet
Nilsen, Tone Roe   Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager AS
Nordli Teksum, Trude   Høgskolen i Innlandet
Norheim, Helga Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: a review based on empirical research Universitetet i Sørøst-Norge
Rustad, Morten C.   Norges idrettshøgskole
Røise, Petra Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole Universitetet i Sørøst-Norge
Salte, Hilde   Handelshøyskolen BI
Sando, Ole Johan Places for Children: The Role of the Physical Environment in Young Children’s Well-being and Physical Activity Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Skoglund, Kristin Norum Exploring leadership interaction A longitudinal study of a partnership between schools and a university NTNU
Sæleset, Johannes Teaching science with students in mind UiT - Norges arktiske universitet
Utler, Stine   NTNU
Vattøy, Kim-Daniel Feedback practice as responsive pedagogy in teaching English as a foreign language Høgskulen i Volda
Velde, Jonas   Universitetet i Agder
Winje, Øystein   OsloMet
Ødegårdstuen, Bjørnar   UiT - Norges arktiske universitet
Aaness, Elin   Nordland fylkeskommune

Kull 10

Kullkoordinator: professor Ellen Beate Hansen Sandseter (DMMH)

Doktorand Avhandling Institusjon
Buaas, Ingrid Østgaard   NTNU
Crisostomo, Anita Tvedt   Høgskulen på Vestlandet
Dille, Karen Birgitte   NTNU
Fimreite, Hege Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen Høgskulen på Vestlandet
Greiner, Svein-Erling   Høgskulen på Vestlandet
Hagen, Fredrik Stenhjem   Norges Forskningsråd
Jenssen, Runa Hestad   Nord universitet
Jensvoll, Ingrid   UiT - Norges arktiske universitet
Johann, Leonie Facing educational Challenges in Molecular Life Science – A Thesis to reconstruct Cell Membrane Biology for Upper Secondary Teaching and Learning Nord universitet
Kneppers, Anneke Margje Alida   NTNU
Kolaas, Solveig Salthammer   Nord universitet
Kristoffersen, Audun Mollan   Trondheim kommune
Lund, Hilde Hjertager   Høgskulen på Vestlandet
Melnikova, Julia   Høgskulen i Volda
Merket, Monika    NTNU
Pedersen, Ida Pape   Nord universitet
Porsanger, Lise   NTNU
Rekdahl, Merete Chatrin   OsloMet
Staaby, Tobias   Norges forskningsråd
Telnes, Trine   Nord universitet
Tronstad, Inger Margrethe   Nord universitet
Ulrichsen, Gry   NTNU
Vonen, Maria Njølstad   Universitetet i Sørøst-Norge