NAFOL var en avgjørende del av min forskerutdanning

NAFOL var en avgjørende del av min forskerutdanning

– Intervju med Ola Buan Øien

Photo of a man

Førstelektor Ola Buan Øien mener NAFOL var avgjørende for å komme i mål med doktorgradsavhandlingen og en viktig forberedelse til videre akademisk karriere.

Øien er førstelektor ved Nord universitet og har deltatt i NAFOL under hele stipendiatperioden. Selv om han er ferdig med doktorgradsarbeidet, mener han det er trist at forskerskolen skal avsluttes og at det er et tap for fremtidige stipendiater som ikke får et tilsvarende tilbud som NAFOL.

Da jeg startet på doktorgraden klarte jeg ikke å forutse hvilken betydning NAFOL ville ha, men når jeg ser hvor mye det har betydd for meg, så tenker jeg det er et et tap for forskningen innen lærerutdanning at det nå ikke videreføres, sier han.–- Da jeg startet på doktorgraden klarte jeg ikke å forutse hvilken betydning NAFOL ville ha, men når jeg ser hvor mye det har betydd for meg, så tenker jeg det er et et tap for forskningen innen lærerutdanning at det nå ikke videreføres.

Utvikler egen forskerstemme

NAFOL arrangerer både kurs og konferanser for stipendiatene, der de blant annet blir utfordret på å legge fram deler av sin avhandling og gir tilbakemelding på hverandres prosjekt. Øien mener at denne formen for aktivisering av stipendiater er en sentral del av NAFOL-tenkningen.

Det er et økologisk samspill mellom de involverte aktørene, og en del av kjernen i NAFOL at man engasjeres og utfordres, sier Øien og legger til at det er stor takhøyde for at stipendiatene kan komme med sitt kritiske blikk på forskning og en god kultur for gjensidig respektfulle diskusjoner underveis.

Øien mener den aktive deltagelsen i NAFOL bidro til at han utviklet en egen forskerstemme.

NAFOL har fokus på dette scholarbegrepet, men de vektlegger også det kritisk refleksive i forskningen og kreative egenskaper som er viktig i svært mange forskningsprosjekt. Det har vært en læringsrik arena for å utvikle en egen forskerstemme der en opplever at din måte å forstå forskning på respekteres og der de også oppfordrer til å utfordre det videre, og stimulere egen utvikling og kritisk tenking på generelt nivå.

 

Hentet inn «bautaer» til undervisning

Gjennom seminarene og konferansene i forskerskolen har Øien fått møte en rekke nasjonale og internasjonale forskere, som han har blitt veldig inspirert av.

Kari (Smith, professor og daglig leder i NAFOL journ. am.) har jo hentet inn store meritterte forskernavn som det var mulig å gå i dialog med. Jeg har vært veldig fascinert av Kelchtermans og Biesta, sier han og peker på at en gjennom de internasjonale foreleserne får mulighet til å ta del i den internasjonale diskursen i praksis.

Et av høydepunktene til Øien var å dra på NAFOL-seminar til Vasa, og være gjest hos professor Sven-Erik Hansén.

Det å få delta på hans forelesninger og bli invitert til hans landsted, gjorde sterkt inntrykk.

Hansén er en merittert forsker som blant annet hjalp Øien med kunnskap om hvordan han skulle skrive en god kappe. I tillegg var Hansén respondent på Øien sitt sluttseminar, noe Øien mener var inspirerende.

Det viser hvilke ressurser jeg hadde tilgang til gjennom NAFOL. Det å se at bautaer innen forskning er med og gir av seg selv og lar de unge få lov til å prøve ut sine tanker på de, det synes jeg utviser en storhet som er inspirerende. Det er også med på å forme en selv som forsker på hvordan man kan bidra inn i et forskningsnettverk på sikt.

 

Innsikt i det akademiske landskapet

Som forsker er Øien medlem av fire forskningsnettverk innen musikk og pedagogikk. Han mener samtidig at NAFOL har vært et viktig supplement for å utvide den faglige horisonten.

Det er lett gjort å bli en del av fagspesifikke forskningsnettverk, men det å delta i et såpass vidsynt og pluralistisk nettverk, det har tilført arbeidet mitt og er en av hovedårsakene til at NAFOL har vært uunnværlig.

Han peker på at NAFOL har hjulpet han til å få et vokabular og innsikt i det akademiske landskapet, og styrket han til å kunne posisjonere seg innen akademia.

NAFOL er ikke bare en kunnskapsbank, det er også en arena der du utdannes til å bli en akademisk aktør, sier han og legger til at NAFOL har bidratt til at han i dag tilnærmer seg konferanser, tidsskrift og forskere på egenhånd.

Øien mener NAFOL har evnet å gjøre mye av den tause kunnskapen i akademia tilgjengelig for stipendiatene.

De har evnet å artikulere den tause kunnskapen og språk på praktisk kunnskap som er et felt vi møter innenfor musikklærerutdanningen. NAFOL har utviklet en kultur som gjør at jeg som stipendiat  får ta del i den akademiske tradisjonen, gjøre meg kjent i den, og gå inn i diskursen selv.

 

Tett dialog med stipendiatene

NAFOL samler stipendiater fra et bredt felt innenfor lærerutdanning, fag- og yrkesdidaktikk. Øien mener det er beundringsverdig hvordan ledelsen i NAFOL klarte å fange en så bred gruppe av stipendiater med ulike mål og forutsetninger.

Nøkkelen med NAFOL er deres evne til å hele tiden være i dialog med stipendiatene i kullet. Det er ikke et mekanisk instrumentelt maskineri, men de har en god plan og evne til å gå i dialog og lytte til innspill, og det har de gjort,...

...understreker Øien og legger til at det var god dialog på mange nivåer i forskerskolen.