Det er krevende for NTNU å tilby et så annerledes fag, men det er sjelden jeg ser så blide studenter som i faget der de får bygge en vindmølle fra grunnen av.

Faget «Energi fra vind og havstrøm» undervises for 3. årsstudenter ved studieprogrammet Energi og miljø og i 4. året for Produktutvikling og Produksjon. Faget er også populært for studenter ved andre studieprogram og for utvekslingsstudenter. I 2014 var det 116 studenter som deltok.

Her kan du se videoen vi lagde med fjorårets kull:

Studentene blir introdusert til hvordan en vind- og tidevannsturbin med generator designes. Faget har fått fantastiske tilbakemeldinger fra studentene da dette oppleves som lærerikt, motiverende og inspirerende.

Kvalitet koster

Det skal ikke underdrives at det har vært krevende for instituttet vårt å tilpasse dette faget til så mange studenter. Det krever at studentene har tilgang til verksted og mekanikere i 6 uker. I tillegg skal vindtunnelen på NTNU være tilgjengelig i en uke.

Faget er fremdeles i utvikling og krever tilpassinger både i verkstedet, laboratoriet og i undervisningen. I vår fikk vi ekstra støtte fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi ved NTNU, og det er vi fryktelig stolte av.

Fremover skal vi med den ekstra støtten oppgradere riggen i vindtunnelen, den mekaniske fresen i verkstedet, og tilpasse software som vi tar i bruk. Det skal bli spennende å se resultatene i høst.

Videoen øverst i teksten ble spilt inn i anledning en artikkel på Gemini.no: “Vindmøllemakere i praksis”.

Dette blogginnlegget ble først publisert 30.03.2015 på www.ntnutechzone.no

Profilbilde for Ole Gunnar Dahlhaug
Ole Gunnar Dahlhaug

Ole Gunnar Dahlhaug er professor ved NTNU – Institutt for energi- og prosessteknikk