Studenter og ansatte på Gløshaugen ser damplokomotivet Bjørkelangen hver dag, der det står i all sin prakt utenfor Kjelhuset. Det kanskje ikke alle vet er at lokomotivet eies og driftes av en egen «Comité» i A/F Smørekoppen, linjeforeningen for studenter ved Produktutvikling og Produksjon.

Det er Smørekoppen som har ansvar for å holde loket ved like, og ikke minst med jevne mellomrom kjøre toget frem og tilbake på de knappe tre meterne med spillerom skinnestrekningen tillater.

Damplokomotivet Bjørkelangen utenfor Kjelhuset på NTNU, på avstand
Med ryggen til Hovedbygget ligger lokomotivet på venstre side av plena. Foto: NTNU/Maren Agdestein

Loket ble bygget i Tyskland i 1924, og kom til Norge sammen med et identisk søsterlok. Sammen gjorde de tro tjeneste for NSB på Urskog-Hølandsbanen frem til 1961. Lokomotivets kjele krevde da store reparasjoner, samtidig som NSB var i ferd med å gå vekk fra både damplok og smalsporet skinnegang. Derfor ble Bjørkelangen solgt til maskinstudentene med god rabatt, rettere sagt med en kjøpesum på 1 krone.

Siden den gang har loket blitt tatt hånd om av Smørekoppen, og det har blitt gjort en rekke oppussingstiltak. Ettersom kjelen ikke kan fyres opp er det påmontert egne ventiler rett på sylindrene slik at loket kan drives av tørrdamp via rør fra Kjelhuset og NTNUs trykkluftanlegg. Loket kobles opp til trykkrørene med en stor slange og skrus til med latterlig store fastnøkler, som helst skulle hørt hjemme i tegneserier.

Damplokomotivet Bjørkelangen utenfor Kjelhuset på NTNU, på kloss hold
Vegg-i-vegg til Kjelhuset / Varmeteknisk laboratorium. Foto: D/L Bjørkelangen Com

En avsporing

For to år siden ble det montert skinnestoppere foran loket for å hindre avsporing. Comitéen Bjørkelangen har nemlig en egen underavdeling kalt Forkorteskinnersforening, en eksklusiv klubb for de som har overvurdert lengden på skinnestrekningen, og dermed tøffet litt for langt. For studieåret som kommer skal det også montere skinnestoppere bak, noe som forhåpentligvis vil stanse all fremtidig rekruttering til denne foreningen. Loket som veier inn til omtrent 16 tonn er som de fleste kan tenke seg, ikke så altfor lett å dytte tilbake på plass.

For øyeblikket bemannes loket under kjøring av to Smøregutter (medlemmer av A/F Smørekoppen) plassert i kjøkkenet (førerhuset i et damplok). Derfra har en jobben å sette loket i rett gir, framover og bakover, og åpne og lukke trykkventilen via en spak. Den andre Smøregutten gjør den risikofylte jobben å bremse. Ettersom damptrykket er koblet rett på sylindrene bremses det med «håndbrekket», en sveiv som må dreies to og en halv runde rundt for å bremse.

Trykket er stort nok til at hjulene spinner på skinnene i det loket dras i gang. Dette i kombinasjon med de korte skinnene og den vriene bremsemetoden gir en enorm spenning under kjøring for de involverte! Det er imidlertid lagt planer for å få montert dampbremser slik at grensene kan tøyes enda lenger, selvfølgelig under trygge forhold.

Vask av damplokomotivet Bjørkelangen
Foto: Jonas Heiland, MediaCom i A/F Smørekoppen

Soelle Novicer under pisken

En viktig del av vedlikeholdet er en skikkelig vask, nedskrubbing og puss, som utføres hver høst av nye studenter på opptak til linjeforeningen. Det er lite som skinner mer enn ett damplokomotiv som nettopp har fått messingen pusset blank av over hundre vordende Smøregutter, imens Comitéens medlemmer fører pisken. De nye Smøreguttene får selvfølgelig deretter muligheten til å selv begynne i Comitéen.

Nå om dagen står også oppussing og påbygging av Kjelhuset på agendaen for NTNU, noe som medfører at loket kommer til å måtte flyttes. Den største drømmen for Bjørkelangens medlemmer er da å kunne benytte anledningen til samtidig å erverve enn enda større skinnestrekning å boltre seg på. Dette er noe det jobbes mot fortløpende, så kanskje kan loket om kort tid sees tøffende bakover og frem uten frykt for hverken avsporing eller kollisjon med skinnestoppere.

Dette blogginnlegget ble først publisert 04.09.2015 på www.ntnutechzone.no

Profilbilde av Lars Røed Ramstad
Lars Røed Ramstad

Lars Røed Ramstad, Oversjefslokomotivkonduktør i Særklasse, D/L Bjørkelangen.