Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Videreutdanning i operasjonssykepleie (VOSP)

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier Finn studieprogram
  2. Videreutdanning i operasjonssykepleie (VOSP)
  3. Læringsutbytte

Språkvelger

Læringsutbytte

×
  • Studiets startside
  • Om operasjonssykepleie
  • Søk opptak
  • Jobbmuligheter
  • Videre studier
  • Studiets oppbygning
  • Studiemiljø
  • Læringsutbytte
  • Kontakt
  • Studiestart - Gjøvik
  • Studiestart - Trondheim
  • Studiestart - Ålesund
MENY

Operasjonssykepleie

Videreutdanning heltid - Gjøvik, Trondheim og Ålesund

Operasjonssykepleie

studyprogramme-info-portlet

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avansert kunnskap om personsentrert operasjonssykepleie, omsorg og medisinsk behandling til pasienter med kritiske, kroniske og komplekse sykdomstilstander.
  • har inngående kunnskap om helselovgivningens krav til yrkesutøvelse og yrkesetiske retningslinjer.
  • har inngående kunnskap om relevant anatomi, fysiologi og patofysiologi.
  • har avansert kunnskap om hygiene og smittevern.
  • har avansert kunnskap om operasjonspasienten, pårørende og helsepersonell sine opplevelser/erfaringer ved kritisk, kompleks og kronisk sykdom og etiske dilemmaer knyttet til disse.
  • legger en personsentrert tilnærming til grunn for utøvelsen av klinisk sykepleie, og viser evne til etisk refleksjon.
  • har inngående kunnskap om bruk og kontroll av instrumenter, materiell og medisinsk-teknisk utstyr.
  • har kunnskap om sykdom i et livsløps-, flerkulturelt og kjønnsperspektiv.
  • har inngående kunnskap om faktorer på individ-, gruppe- og systemnivå som kan påvirke pasientforløpet.
  • har avansert kunnskap om samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdeling.
  • har kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk.
  • har inngående kunnskap om kompetanse- og kvalitetsutvikling, forbedringsarbeid og pasientsikkerhet relatert til operasjonspasienten.

studyprogramme-info-portlet

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan utøve faglig forsvarlig operasjonssykepleie i samsvar med helselovgivningens krav til yrkesutøvelse, yrkesetiske retningslinjer, fagets kunnskaper, verdier og samfunnets forventninger.
  • kan klinisk observere og vurdere operasjonspasienter med kritiske og komplekse sykdomstilstander.
  • legger en personsentrert tilnærming til grunn for utøvelsen av klinisk sykepleie, og viser evne til etisk refleksjon.
  • kan undervise og veilede pasienter, pårørende, kollegaer og studenter.
  • kan samle inn, analysere, kritisk vurdere, dokumentere og formidle relevant informasjon om operasjonspasienten på en presis måte.
  • kan identifisere risikofaktorer og forebygge komplikasjoner som følge av behandling og/eller undersøkelse.
  • kan formidle ulike former for forsknings- og utviklingsarbeid.
  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samarbeid som kan påvirke pasientforløpet og /eller arbeidsmiljøet.
  • kan iverksette tiltak som stimulerer samarbeid, og kan endre samhandlingsmønstre om nødvendig.

studyprogramme-info-portlet

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan ivareta pasientperspektivet i omsorg og behandling.
  • kan ta beslutninger i komplekse og kritiske situasjoner og utøve ledelse i samsvar med yrkesetiske og juridiske retningslinjer.
  • kan samhandle og kritisk reflektere med involverte yrkesgrupper.
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere operasjonssykepleie i et pasientsikkerhetsperspektiv.
  • kan kritisk vurdere egen kompetanse, lærings- og utviklingsbehov.
  • kan samarbeide i intra- og interprofesjonelle team.
  • kan formidle og anvende egen fagkompetanse i samarbeid med personer fra andre fagområder.
  • kan bidra til innovasjon, forskning og fagutvikling i klinisk praksis.
  • kan forholde seg kritisk og analytisk til forsknings- og utviklingsarbeid.

NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn