Energisk sommerskole for phd-er

– Våre ferske stipendiater har ei artig og interessant uke i Bergensområdet denne uka.

Tre PhD-studenter på ei ferge med vindmøllepark i bakgrunnen
VIND I SEILENE: De ferske phd-ene Jonas Martin, Raquel Alonso Pedrero og Davood Qorbani på vei til Midtfjellet vindpark, som ses i bakgrunnen. (Foto: Davood Qorbani)

(Publisert 21.08.2020)

Helt fersk NTRANS-phd Davood Qorbani og Raquel Alonso Pedrero rapporterer direkte fra sommerskolen i Bergen:

- Det har vært veldig bra så langt, og vi har virkelig kost oss!

Den første dagen presenterte vi alle våre phd-prosjekter for hverandre. Samtidig ble vi bedre kjent med de andre deltakerne.

Også sett fra næringslivets perspektiver

Dagen etter dro vi til Stord, hvor vi fikk møte folk fra Norsk katapult, Kværner Stord og NCE Maritime Clean Tech. De ga oss et innblikk i energi-omstillingen fra næringslivets perspektiv. Det var veldig interessante foredrag.

På kvelden dro vi til Midtfjellet vindpark, som kan ses i bakgrunnen på bildet.

De to siste dagene skal vi tilbringe i Bergen, med gruppearbeid. Vi jobber med en presentasjon vi skal framføre før sommerskolen slutter fredag, rapporterer phd-ene fra Bergen.

Poster-presentasjoner

Akademiske postere på veggen
POSTERE: Phd-studentene presenterer prosjektene sine for hverandre i løpet av sommerskolen denne uka. (Foto: Davood Qorbani)

Read in English?

NorRen sommerskole 2020

Tema: Fleksible energisystemer

Hvor og når: 17.-21. august, Bergen (Os)

UiB, NTNU og UiO inviterte alle phd-studenter som jobber innen energifeltet til den tverrfaglige sommerskolen om fleksible energisystemer.

• Forelesninger av ledende forskere og eksperter fra næringsliv og forvaltning
  • Ekskursjoner med totalt 4-5 besøk hos relevante aktører i Bergensområdet og på Stord
  • Muligheten til å samarbeide med topp akademikere og eksperter, i tillegg til andre sommerskoledeltakere fra mange ulike fagfelt
  • Et godt samarbeidsmiljø - deltakerne samarbeider om et temaprosjekt i tverrfaglige grupper gjennom hele uka
  • Nettverksbygging og sosiale arrangementer

Forelesere fra NTRANS

Tre av våre forskere, Mette Helene Bjørndal, Marius Korsnes and Asgeir Tomasgard, er blant underviserne for gruppa på rundt 30 phd-studenter.

Hovedarrangører

• Kristin Guldbrandsen Frøysa – Energiderektør ved UiB
  • Vebjørn Bakken – Direktør UiO:Energy, UiO
  • Øystein Moen – Adviser UiO:Energy, UiO