Medlemmer

Nettverk for arbeid med likestilling og mangfold i kunstmuseene

Medlemmer i nettverket

Medlemmer i nettverket

Tone Lyngstad Nyaas er kunsthistoriker og arbeider som kurator ved Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg. Hun har kuratert en rekke temautstillinger som Pubertet (2008), Antarctica (2009) og Munch by Others (2013). Hun har også kuratert utstillinger med internasjonale kunstnere som Rose Wylie og Tracey Emin.

Hendes utgivelser omfavner i hovedsak norsk og internasjonal samtidskunst blant annet Munch by Others (2013), Kjell Torriset (2012) og Rose Wylie (2013). Hun er medlem av norsk faglitterære forfatterforening og ble tildelt prisen for fremragende kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo i 2000.

Else-Brit Kroneberg er utdannet cand. philol. i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen med avhandlingen Bilde og objekt. Tre kontekstualiseringer av Torill Nøsts fotobaserte verker. Hun er ansatt som kurator ved Sørlandets Kunstmuseum siden 2003. Hun arbeider primært med utstillingsproduksjon og samlingsforvaltning.

Hun har de senere årene kuratert flere samleutstillinger og soloutstillinger der kjønn og kulturell diversitet har stått sentralt. Blant annet utstillingen The Beginning Is Always Today. Contemporary Feminist Art In Scandinavia (2013), Museets samling 2013-14 (2013) med fokus på kjønnsrepresentasjon i Sørlandets Kunstmuseums samling og 22 Women. Alfredo Jaar (2014). Hun har vært delaktig i flere publikasjoner, både som tekstforfatter og redaktør og gjesteforeleser ved Kunsthøyskolen i Oslo.

Eli Okkenhaug er kurator ved KODE Kunstmuseene i Bergen, hvor hun blant annet har kuratert utstillingene Sükran Moral My Pain My Rebellion (2015), KODESamtid Jeg (2014) og Desire (2012).  Hun var også med-kurator av Real Life Stories (2010), en utstilling med kinesisk samtidskunst. Alle utstillinger der kjønn og identitet har vært sentralt.

Eli Okkenhaug står også bak monteringen av KODESamtid, en presentasjon av verk fra samlingen som er å finne på KODE2. Hun jobber nå som prosjektleder for nymonteringen av Kinasamlingen som åpner på KODE1 i 2017.

Janeke Meyer Utne er cand. philol. i kunsthistorie fra Universitet i Bergen 1999. Hun er konservator (NMF), ansatt i Lillehammer Kunstmuseum hvor hun har kuratert et tyvetalls separat- og gruppeutstillinger.

Utne har vært redaktør for en rekke publikasjoner. Fra de senere år kan nevnes Crispin Gurholt. Live Photo Lillehammer (2012), Tusen tråder. En historiefortelling i tekstil (2013), Dialog 1961. Arnold Haukeland og Jakob Weidemann (2016) og Sakte bilder (2016) hvor hun også har skrevet kunstfaglige artikler. Hun har sittet i en rekke styrer og stipendkomiteer i tillegg til sensorarbeid for UiB.

Randi Godø er cand. philol. i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen 2000. Hun er kurator i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo. Godø har bred museumskompetanse og arbeider spesielt med samtidskunst. 

Hun har laget en rekke utstillinger ved Museet for samtidskunst som Stir Heart. Kvinner som beveger kunsten I, Gudinner. Kvinner som beveger kunsten II (2010) (medkurator), Snorre Ytterstad. Squared Target (2011), Absolutt installasjon (2012), Camilla Løw. The Space of Shape-Time (2012), Aase Texmon Rygh. Modernisme for Alltid (2013) og Anna-Eva Bergman. Grafisk univers (2015). Godø har skrevet om en rekke kunstnere som Inghild Karlsen, Camilla Løw, Snorre Ytterstad, Aase Texmon Rygh, Anna-Eva Bergman og Toril Johannessen.

Vibece Salthe er cand. philol. med hovedfag i kunsthistorie fra Universitet i Bergen. Salthe er ansatt som konservator ved Stavanger kunstmuseum hvor hun har jobbet med en rekke utstillinger.

Blant de siste utstillingene hun har kuratert er Through the Woods -  Marit Victoria Wulff Andreassen (2015) og Intimt og monumentalt – Jan Groth og Steingrim Laursens samling (2015-16).

 

Lene Burkard er seniorforsker og kunstfaglig rådgiver. Hun er pensioneret museumsinspektør og souschef gennem 25 år for Brandts i Odense, Danmark. Blandt de mere end 100 kunstudstillinger hun har kurateret er flere, der i særlig grad har beskæftiget sig med feministisk æstetik og problematisering af internationalisme og globalisering i samtidskunsten: Dialog med det Andet (1994) (international gruppeudstilling), Girlpower and Boyhood (2006), Mønstring: mellem arabesk og objekt (2001) samt Ny Internationalisme (2003) (primært kunst fra Sydamerika –Sydafrika), Border Crossing (2012) (internationale videoværker om emnet). Hertil soloudstillinger med bl.a. Marina Abramovic, Helen Chadwick, Julie Roberts og Phoebe Washburn.

Burkard var kommissær for den danske Pavillon i Venedig i 1997 og modtog i 2005 N.L.Høyen medaljen for bl.a. sit arbejde med at synliggøre kvindelige kunstnere. Fra 2008 – 2011 forskningslektor ved Syddansk Universitet. Burkard har skrevet mange artikler og katalogtekster. Hun er medlem af en række bestyrelser som Dansk Kunstkritikerforening og Kunsthøjskolen på Ærø. Arbejder på en bog om kuratering.

Birgitte Anderberg er museumsinspektør og forsker på Statens Museum for Kunst i København fra 2007 og har desuden været medlem af Statens Kunstfonds indkøbs- og legatudvalg for billedkunst og kunst i det offentlige rum 2014-15.

Hun er også medlem af Det danske Kulturministerums visionspanel for yngre forskere siden 2013, samt af EAM – Europeam Network of Avantgarde Studies siden 2010. Hun er tilknyttet Statens Museum for Kunst, Georg Brandes Skolen for dansk litteratur og billedkunst og Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet som ph.d.-stipendiat 2004-2007. Hun har tidligere været ansat som museumsinspektør på Arken (2003) og Ordrupgaard (1999-2002).

Senest har hun kurateret udstillingerne Bjørn Nørgaard – Remodelling the World again again again på CAFAM (Central Academy of Fine Arts Museum), Beijing 2014 og What’s Happening? Dansk avantgarde og feminisme 1965-75, Statens Museum for Kunst, København 2015.

Charis Gullickson har en mastergrad i kunsthistorie fra UiT-Norges arktiske universitet og er BA i kunsthistorie fra Montana State University, Bozeman. Hun er konservator ved Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø. Opprinnelig er hun fra Anchorage, Alaska, med har bodd i Tromsø siden 2004. Hun spesialiserer seg på samtidskunst fra de sirkumpolare områder og har kuratert flere utstillinger innen tema, samtidig som hun har bidratt til utstillingskataloger.

Hun kuraterte blant annet Iver Jåks: Rekonstruert ved Nordnorsk Kunstmuseum i 2010 så vel som Sámi Stories: Art and Identity of an Arctic People som ble vist i New York og Anchorage i 2014–15. Dessuten har hun hatt hovedansvaret for følgende utstillinger/ledsagende publikasjoner: Paralleller (2011), Tech-Stiles: Hilde Hauan Johnsen, Ingrid Aarset og Jon Pettersen (2012), samt Extensions: Inger Johanne Grytting (2015).

Sigrun Åsebø er ph.d. og førsteamanuensis i kunsthistorie ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen. Hendes forskning er konsentrert om feministisk teori og historiografi, kjønn og seksualitet i billedkunsten, og postkolonialistiske og transnasjonale perspektiver.

Blant publikasjonene er: Femininitetens rom og kvinnekroppens grenser: Å lese kunstens historie med A K Dolven og Mari Slaattelid (PhD-avhandling 2011), artikler om feminisme og kunstutstillinger (”Fra kvinneutstilling til problematisering av kjønn – og tilbake igjen? Om fire kunstutstillinger laget i forbindelse med det norske stemmerettsjubileet 2013” fra 2015), artikler om samtidskunst og «norskhet» (“Travelling Huts and Invading Spaceships – Marianne Heske, Tiril Schrøder, and Norwegian Romantic Landscapes” og ”The Female Body, Landscape and National Identity” fra 2014 og 2012), samt flere katalogtekster.

Åsebø er også kunstkritiker, og er en av initiativtakerne til Nettverk for likestilling og mangfold i kunstmuseet.

Ulla Angkjær Jørgensen er ph.d. fra Aarhus Universitet og førsteamanuensis i kunsthistorie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim siden 2004. Hendes forskning fokuserer på nordisk kunst i det 20. århundrede og samtidens kunst, feministiske perspektiver på kunsthistorie, postkolonialisme, visuel kultur samt globalisering og teknologi i kunsten.

Angkjær Jørgensen har skrevet om køn og feministiske perspektiver i mange forskellige sammenhænge. Hendes publikationer inkluderer Kropslig kunst (København 2007), kapitler i Globalizing Art (Aarhus 2011), From Sign to Signal (Journal of Aesthetics and Culture 2012), og Kjønnsforhandlinger (Oslo 2013). I 2015 var hun sammen med billedkunstner Birgitte Ejdrup Kristensen kurator af udstillingen KVINDER FREM! på Museet for samtidskunst i Roskilde, Danmark, samt den digitale udgivelse med samme titel.

Hun er aktuelt medredaktør af en antologi om samisk kunst, som udkommer på Aarhus University Press i 2017. Hun arbejder på en bog om kvinder i dansk modernisme.

Tillegg - nye medlemmer uten bio

Nye medlemmer

  • Patrik Steorn, Thielska Galleriet, Stockholm
  • Linda Fagerström, Linnéuniversitetet, Växjo/Kalmar
  • Katarina Macleod, Södertörn Högskola, Stockholm
  • Anu Allas, KUMU Art Museum, Tallinn
  • Kati T. Kivinen, KIASMA, Helsinki
  • Julie Rokkjær Birch, Kvindemuseet i Danmark, Aarhus
  • Margrete Abelsen, Babel visningsrom for kunst, Trondheim
  • Louise Wolthers, Hasselbladstiftelsen, Göteborg

Bilder av nettverket

  • Nettverksmøte i Stavanger

    Stavanger kunstmuseum, juni 2017

    BIlde av medlemmer i nettverket på besøk hos Stavanger kunstmuseum, juni 2017

Kontakt oss

Kontakt oss