Lager spill for Leger Uten Grenser

Excited

Lager spill for Leger Uten Grenser

«Årets spill» skal nå brukes i kampen mot kolera.

Skjermdump fra Field Hospital

- Det er et spill om leger på et feltsykehus. Målet er å helbrede så mange pasienter som mulig innenfor et gitt tidsrom. Så får du poeng etter hvor mange du klarer å redde, og kan gå opp i level.

Spillet «Field Hospital» startet som et lettbeint spill om amputasjoner, forteller tredjeårsstudentene Theodor Tandri Te Maiharoa, Daniel Sören Pétursson, Sindri Freyr Björgvinsson, og Per Kristian Sørensen. Sammen med Malin Maalø og Vífill Valdimarsson utviklet de spillet da de studerte på andreåret ved Spill og opplevelsesteknologi ved NORD universitet.

På oppfordring fra noen av lærerne meldte de spillet sitt på Norwegian Game Awards, som hvert år arrangeres i Trondheim. Foran de over 200 påmeldte deltakerne stakk gruppa til slutt av med den prestisjetunge prisen «Årets spill», og en sjekk på 15 000 kroner.

- Det var flere forskjellige priser. Årets spill, beste design, folkeprisen, for å nevene noen. Publikum kunne gå rundt å prøve alle spillene, og vi vant den udiskutabelt gjeveste prisen. Det er kult å ha med seg, forteller de.

Mer seriøst

Før suksessen på Norwegian Game Awards hadde de vært i kontakt med den ideelle organisasjonen Leger Uten grenser, for å høre om de kunne være interessert i noe form for samarbeid. Etter hvert ble også de med på laget.

- De hadde en idé om at vi kunne forandre litt på spillet, og at det dermed skulle fokusere på problematikken rundt kolera. Spillet vi vant Norwegian Game Awards med var litt annerledes, og hadde ikke det fokuset, for vi hadde ikke offisielt begynt å samarbeide med dem da, men hadde kun vært i kontakt med dem og fått tilbakemeldinger.

Leger uten grenser ble etter hvert mer involvert, og spillet gikk fra å være underholdning til å bli opplysning.

- Den første utgaven av spillet var mer humoristisk og lystig enn den vi har nå. De ønsket at vi skulle fokusere på problematikken knyttet til kolera, og at vi skulle gjøre det mer seriøst. Kolera er en stor utfordring for dem, og spillet ble et verktøy for å lære folk hvordan de skulle behandle sykdommen, i tillegg til å spre informasjon. Vi lærte selv også mye om hva kolera faktisk er, og fikk tips og råd til hvordan vi kunne implementere den kunnskapen i spillet.

Leger uten grenser satte likevel ikke de altfor rigide kravene til hvordan produktet skulle se ut.

- De ga oss stor frihet til å selv avgjøre hva vi ville gjøre. Det viktigste for dem var at det ikke var noe feilinformasjon, og at vi ikke skulle ta for lett på temaet.

Foruten å bistå faglig, finansierte organisasjonen tur for gruppen til spillmessen Spillexpo på Norges Varemesse i Lillestrøm. Der sto de på stand for Leger uten grenser. Foreløpig er det bare den norske grenen av organisasjonen studentene har vært i kontakt med.

- I tillegg til Spillexpo skulle de ta med spillet vårt på noen veldedighetsarrangementer. Så vi får se hvordan det går.

En av de beste måtene å lære på

Spill som læringsplattform er på ingen måte et nytt fenomen, men studentene tror det framover vil bli en mer og mer vanlig måte å lære på.

- Spill kan jo ikke brukes til å lære bort absolutt alt, men det vil absolutt ha sin plass. Å ha det gøy ved å for eksempel spille et spill tror jeg er en av de beste måtene å lære på. Spesielt når det kommer til å undervise barn og unge.

Kjernepublikumet til “Field Hospital” er likevel noe eldre.

- Det er jo bare mye generell informasjon om sykdommen og slikt. Så spillet kan jo spilles av alle. Det er ikke noe blod eller gørr. Likevel er det jo et relativt seriøst spill, så vi sikter oss mer inn mot ungdom.

Kan utvides

Nå er det en stund siden studentene sist var i kontakt med Leger uten grenser, og prosjektet er satt litt på pause.

- Han som hadde kontakten med Leger uten grenser sluttet på skolen dette semesteret, for å jobbe med spillutvikling, så vi har jobbet med andre ting i det siste.

Samtidig opplyser de om at det skulle være en smal sak å utvide spillet, om det skulle bli et ønske om en fullstendig lansering.

- Spillet kan relativt enkelt bli utvidet med for eksempel flere nivåer. Spillet, slik det er nå, fungerer fint. Kjernen fungerer, så alt vi må gjøre framover er å legge til innhold, slik at det på sikt kan bli lansert, avslutter de.