Publikasjoner

Publikasjoner

Bøker

Barndom i barnehage: Eldst. Øksnes, M. & Schanke, T. (Red). Utgitt av Cappelen Damm Akademisk (2023).

Overgangen fra å være eldst i barnehagen til å bli yngst i skolen involverer mange aktører som kan ha motstridende forventninger. I denne antologien løfter nordiske forskere frem ny forskning som synliggjør ulike perspektiver på denne overgangen og hvordan forskjellige pedagogiske tilnærminger påvirker livet for de eldste barnehagebarna. Boken danner også grunnlag for refleksjon over hvordan skolen tar imot barna som blir yngst i skolen.

Barns lek i skolen.  Øksnes, M. & Sundsdal, E. Utgitt hos Fagbokforlaget (2020).

At barn leker, er det liten tvil om. Av den grunn kan det være lett å ta tematikken for gitt og tenke at dette gir seg selv. Men lek i skolen er ingen opplagt sak. I boken diskuterer forfatterne hva lek i skolen kan være. Gjennom en bred oversikt viser forfatterne til ulike faglige og vitenskapelige perspektiver på lek og diskuterer hvilke læringssyn og hvilket elevsyn som springer ut av disse perspektivene.

Bokkapitler

Sundsdal, E, (2024). The teacher’s primary responsibility is the uniqueness of every child: the radically learner-sensitive pedagogy of Anna Sethne. In Damsgaard Knudsen, L.M., Wiberg, M., Petersen, K.B., Haastrup, L. (Editors). Teacher ethics and teaching quality in Scandinavian schools: New reflections, future challenges, and global impacts. London: Routledge.

Øksnes, M., Olaussen, I.O., Smeby. K.W., Lyngseth, E.M.J. (2024). Teachers' ethic of play care. In Damsgaard Knudsen, L.M., Wiberg, M., Petersen, K.B., Haastrup, L. (Editors). Teacher ethics and teaching quality in Scandinavian schools: New reflections, future challenges, and global impacts. London: Routledge.

Lyngseth, E.J., Schanke, T., Smedby, K.W. (2023). Erfaringer med å være foreldre til de eldste barnehagebarna. I Øksnes, M. & Schanke, T. (Red). Eldst (s.181-206). Cappelen Damm Akademisk.

Olsson, M. R. & Øksnes, M. (2023). Pedagogers forståelse av lek i barnehage og skole. I Øksnes, M. & Schanke, T. (Red). Eldst (s.156-180). Cappelen Damm Akademisk.

Schanke, T & Øksnes, M. (2023). “We don't need curriculum being pushed down on kindergartens" Interview with Sue Dockett and Bob Perry. I Øksnes, M. & Schanke, T. (Red). Eldst (s. 233-251). Cappelen Damm Akademisk.

Sundsdal, E., Øksnes, M., Schanke, T. (2023). Selvvirksomhet og bestemmelse I barnehagen. I Øksnes, M. & Schanke, T. (Red). Eldst (s. 25-50). Cappelen Damm Akademisk.

Øksnes, M. & Schanke, T. (2023). Eldst i barnehagen – i spennet mellom her og nå og fremtid.  I Øksnes, M. & Schanke, T. (Red). Eldst (s.11-24). Cappelen Damm Akademisk.

Øksnes, M., Smeby. K.W., Olaussen, I O., Lyngseth. E.J., Rotli, I.T. (2023). Forståelser av forberedelse til (skole)livet. I Øksnes, M. & Schanke, T. (Red). Eldst (s.156-180). Cappelen Damm Akademisk.

Sundsdal, E. & Øksnes, M. (2022). Skolen – et sted å leke? I Aagre, W. & Schaanning, E. (Red). Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes (s. 167–181). Universitetsforlaget. 

Artikler

Schanke, T. & Øksnes, M. (2022). Barns lek som deltakelse i skolehverdagen. Nordic Studies in Education, 42(4), 361–375.

Sundsdal, E.  & Øksnes, M. (2021). The Value of Play in Education. Oxford Research Encyclopedia of Education

Kronikker/Intervju

Bekymret for barns lek i SFO. NRK Nyhetsmorgen, 28.d esember 2023.

Professor vil kaste tester av 6-åringer. Intervju av Maria Øksnes i Klassekampen, 29. september 2023.

Lite lek i skolen skaper bekymring. Kronikk i Aftenposten, 27. juni 2023.

Lærte en lekse om samarbeid. Intervju av Helene B. Svensson og Maria Øksnes på forskning.no, 15. juni 2023.

Skolens mangel på mening. Kronikk i Adresseavisen, 21, april 2022.

Hva mener vi med lek i skolen? Kronikk i Adresseavisen, 6. september 2021.

Er det plass til barnas lek i skolen? Kronikk i Vårt Land, 30. august 2020.

Pedagoger vil ha mer lek i skolen. NRK Dagsnytt 18, 5. mai 2020.

La skolen etter coronaviruset bli en lek! Kronikk i VG, 4. mai 2020.

Masteroppgaver

Leonardsen, I. (2023). Inkludering og lekens betydning i førsteklasse: En kvalitativ studie av læreres perspektiver. [Masteroppgave, Norges teknisknaturvitenskapelige universitet]. NTNU Open.

Skaaland, H. (2023). Foreldreperspektiver på lekens betydning ved skolestart. [Masteroppgave, Norges teknisknaturvitenskapelige universitet]. 

Faglig presentasjon/konferansebidrag

Schanke, T. & Øksnes, M. (2023). Barns steder i skolen- steder for lek? Lek i begynneropplæringen, 23. november 2023.

Øksnes, M. (2023). «I barnehagen bestemte vi ikke så mye, vi lekte bare». Barns liv og lek i barnehagen. Jubileumsseminar ved Nesna barnehagelærerutdanning, 4. oktober 2023.

Bjørnestad, E. & Øksnes, M. (2023). Lek i skole, lærerutdanning og forskning. Nasjonalt nettverk for lek i begynneropplæringen, 29. september 2023.

Øksnes, M. & Smeby, K.W. (2023). Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune. Bakgrunn og gjennomføring. Foreldremøte på skole, Trondheim, 13. september 2023.

Olsen, I.O., Smeby, K.W., Øksnes, M. (2023). Ethics of play care in a Norwegian school. EECERA annual conference, Lisbon, 1. september 2023.

Øksnes, M., Sundsdal, E., Schanke, T. (2023). The role of children`s curiosity and playfulness in transition pedagogy. EECERA annual conference, Lisbon, 1. september 2023.

Øksnes, M. & Svensson, H.B. (2023). Teachers´ epistemic curiosity – a starting point for a better school start. EECERA annual conference, Lisbon, 1. september 2023.

Øksnes, M. & Schanke, T. (2023). Children's places in school. BIN-Norden 2023 Conference "Child-Cultures: Landscapes for play, art, and explorations", Bergen, 10. mai 2023.

Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2023). Freedom to play and explore in Norwegian out-of-school hours care. NERA conference, Oslo, 15. mars 2023.

Svensson, H.B. & Øksnes, M. (2023). Roller, makt og frivillighet i et samarbeidprosjekt. Seminar NTNU, 8. mars 2023.

Sundsdal, E. (2022). Pedagogiske tradisjoner. Workshop Trondheim kommune, NTNU, DMMH, 10.november 2022.

Sundsdal, E., Øksnes, M., Smeby, K.W., Olaussen, I.O., Svensson, H.B. (2022). Bedre skolestart forskningsverksted, Trondheim 10.november 2022.

Schanke, T. & Øksnes, M. (2022). "Å være på skolen uten lekser er faktisk ganske gøy!" Barns tanker om å begynne på skolen. Kunnskapslunsj NTNU, 15.september 2022.

Svensson, H.B. & Øksnes, M. (2022). Bedre skolestart for alle - politisk og forskningsmessig bakgrunn for et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune. Foreldremøte på skole, 13.september 2022.

Smeby, K.W., Lyngseth, E.J., Olaussen, I.O., Øksnes, M., Rotli, I.T. (2022). Different cultures of play at play in the transition from ECEC to school. EECERA annual conference, Glasgow, 23-26.august 2022.

Lyngseth, E.J., Smeby, K.W., Kalkman, K., Schanke, T.  (2022). Norwegian parents' experiences of collaboration with ECEC and school in the transition to school. EECERA annual conference, Glasgow, 23-26. august 2022.

Øksnes, M. & Venæs, H. (2022). Bør bli mere lek i første klasse. Programdeltakelse TV2 nyheter og nett, 21.august 2022.

Svensson, H.B. & Øksnes, M. (2022). Politisk og forskningsmessig bakgrunn for samarbeid om overgangen barnehage og skole. Personalseminar barnehage og skole, 19.august 2022.

Sundsdal, E. (2022). Lek og læring i barnehage og skole. Fagdag Trondheim kommune, 19.august 2022.

Smeby, K.W., Øksnes, M., Olaussen, I.O., Lyngseth, E.J., Rotli, I.T.  (2022). Practitioners' perspective on play and learning in the children's transition from kindergarten to school. NERA pre-konferansen 2022, Reykjavik, 1-3. Juni 2022.

Lyngseth, E.J., Kalkman, K., Smeby, K.W., Schanke, T. (2022). Norwegian caregivers’ perspectives on institutional practices and changes in childhood transitioning from kindergarten to school. NERA pre-konferansen 2022, Reykjavik, 1-3. juni 2022.

Sundsdal, E., Øksnes, M., Schanke, T. (2022). "It's complicated." Scheduled play. NERA conference, Reykjavik, 1-3. juni 2022.

Sundsdal, E., Øksnes, M. (2022). Skolen – et sted å leke? CeDif forskningsseminar, NTNU, 3. mai 2022. 

Øksnes, M. (2022). Forskningsetikk – erfaringer fra forskning på barn. Foredrag på kurs i regi av Utdanningsforbundet, 7. april 2022.

Sundsdal, E. & Øksnes, M. (2022). Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle. Foredrag på CeDif forskningsseminar NTNU, 18.mars 2022.

Øksnes, M. (2021). «I barnehagen bestemte vi ikke så mye, der bare lekte vi!» Perspektiver på barns lek i barnehagen og voksnes rolle. Praksisseminar, Høgskolen i Østfold, 18. november 2021.

Lyngseth, E. J, Olaussen, O. I., Smeby, K. W. (2021). Introduksjon til forskningsprosjektet ‘Bedre skolestart for alle - et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune’. Foredrag FoU-lunsj, DMMH, 17. november 2021.

Haug, P., Lillejord, S., Løndal, K., Sandvik, M., Rydland, V., Wolf, K. D. og Øksnes, M. (2021). Lek i begynneropplæringa (2021). Paneldebatt, Nasjonal konferanse, Drammen, 23. september 2021.

Schanke, T. & Øksnes, M. (2021), Barns lek som deltakelse i skolen. Invitert paperpresentasjon, Lek i begynneropplæringen, nasjonal konferanse, Drammen, 22. september 2021.

Lyngseth, E.J. & Smeby, K. (2021). Improving children`s transitions from Early childhood Centers (ECCs) to school. Posterpresentasjon, EECERA conference, 10. september 2021.

Lyngseth, E.J. (2021). Collaboration across professions in Early Childhood Centers (ECCs) and school. Posterpresentasjon, symposium: Transition in the Early Years. EECERA conference, 7. september 2021.