Farfar med barnebarn. Foto
Foto: Colourbox

I dette blogginnlegget svarer professor Eivin Røskaft ved Institutt for biologi på et spørsmål om arvelære.

Send gjerne ditt spørsmål til en forsker, du også!

Spørsmål

Arv:-) og arvelære
En person jeg kjenner hevder følgende:
Et barnebarn av hunkjønn kan ikke arve egenskaper/atferd osv fra sin farfar basert på følgende resonnement:
Far er xy mor er xx
Farfar er xy og farmor er xx morfar er xy og Mormor er xx.
Jentebarnebarn arver derfor, på farssiden, x fra sin mor og x fra sin far. Fars x kommer fra farmor. Jenta arver ingen gener fra sin farfar da hennes far har y fra sin far, hennes farfar, og jenta kan bare arve x fra sin far. Altså jenta arver kun x fra sin far som har fått sin x fra sin mor altså jentas farmor. Hun arver derfor ingen gener fra sin farfar som har gitt sin arv iform av y til sin sønn. Jenter arver ikke y fra sin far.

Svar: Ei jente kan arve mange egenskaper fra farfar

Vi har 23 kromosompar, hvorav ett er kjønnskromosom.
Ei jente kan ikke arve kjønnskromosom fra farfar men alle andre 22 kan komme fra alle besteforeldre, altså arver hun mange egenskaper fra farfar.

X- og Y-kromosomer. Illustrasjon
Foto: Colourbox
Eivin Røskaft profilbilde
Eivin Røskaft