Torsk. Foto

I dette blogginnlegget svarer biolog Tor Jørgen Almaas på et spørsmål om fiskeanatomi innsendt til bloggen.

Send gjerne ditt spørsmål til en forsker, du også!

Spørsmål

Jeg spiser en oppdrettsørret som er stekt. Når jeg deler fisken opp i tre serveringsstykker, kommer det fram en streng som ligger langs ryggraden til fisken og som ikke lett lar seg dele opp slik som ryggraden. Får tanke på bendelorm.
Hva er dette?

Svar

Hei!
Takk for spørsmålet.
I fiskens ryggrad er det en kanal på oversida som heter neuralbuen. Inne i denne kanalen løper ryggnerven fra hjernen og ned mot halefinnen. Ryggnerven er en ganske tykk hvit streng. Når fisken er stekt eller kokt kan den sikkert pirkes ut av kanalen og anta form av en hvit mark.

Hilsen Tor Jørgen Almaas.

Tor Jørgen Almaas er førsteamanuensis ved Institutt for biologi på NTNU

Vil du lære mer om anatomien i fiskers ryggrad, kan du se på denne videoen, laget for biologistudenter