Hvordan skal Beijing sikre at Vinter-OL i 2022 blir mest mulig miljøvennlig? Studentene våre fikk bryne seg under den to uker lange sommerskolen i Beijing. Se bilder under!

Mens fjorårets sommerskole i bærekraftig energi foregikk i Shanghai, ble årets sommerskole holdt i Kinas hovedstad. Denne gangen var tema koblet opp mot forberedelsene til vinterlekene som skal holdes om fem år. Og Beijing har store planer for lekene.

30-40 min med hurtigtog unna Beijing

Tre områder er utpekt for OL-avviklingen. Det første området er rundt det opprinnelige OL-anlegget fra 2008, med blant annet skøytebane. De to andre områdene er oppe i fjellene, og det var det ene fjellområdet vi så på. Her skulle studentene foreslå energiforsyning, snøproduksjon, utforming av bygg. I korthet alt som hadde med anlegget å gjøre.

Per i dag er det et helt ubebygget område, men byggingen av høyhastighetstog til Beijing er allerede i gang.

Blomstereng utenfor Beijing
Sommerlig, og snart åsted for Vinter-OL

Målet er at når anlegget står ferdig, skal det kunne bo 30 000 mennesker i området. På sikt kan det bli mulig å bo i fjellområdet som har frisk og ren luft, og pendle til jobb i Beijing.

Hvordan sikre en grønn profil på anlegget?

Fra blomstereng til OL-område

Fjellområdet har et høylandsklima med klar og frisk luft, med 25 grader om sommeren og ned mot 20 minusgrader om vinteren. I perioden oktober til mars er ikke utfordringen at været er for varmt for snøen (slik prosjektet Snow for the future jobber med). Utfordringen er at det er for lite nedbør til at det blir nok snø, dermed behøves det snøkanoner.

Studentene så på hvordan man kan samle opp vannet til en dam, som kan forsyne både landsbyen og snøanlegget. Det regner nemlig bare halvparten så mye som i Trondheim i løpet av året. Men med akkumulering av vann på rette måten, fant studentene at det er fullt mulig å nok vann til å dekke behovet. Enda godt for de som planlegger OL i 2022!

Studenter på befaring
Dag 1 i sommerskolen besto av befaring av fjellområdet utenfor Beijing.

Studenten hadde mange spennende forslag til hvordan området kan bli selvforsynt med energi, ved hjelp av blant annet solceller og vindmøller. De så på flere forslag for å gjøre bygningene og infrastrukturen mest mulig miljøvennlig. Prosjektene vil så bli vurdert, og det beste fra alle sammen brukt i et case som skal presenteres for OL-planleggerne.

Neste års sommerskole: Trondheim som EU-fyrtårn?

Arbeidet i sommerskolene minner litt om NTNUs Eksperter i team, ved at studentene sitter i grupper og jobber mens faglærerne går rundt og fasiliterer og gir råd. Sommerskolen i bærekraftig energi samler et tyvetalls studenter både fra NTNU-studenter, Shanghai Jiao Tong Universitet, og Tsinghua University i Beijing (her kan du lese mer om samarbeidet mellom de tre universitetene).

Sommerskolen i 2018 blir annonsert internt over nyttår, og det er foreløpig bestemt at den vil foregå i Trondheim. Tema vil mest sannsynlig gå på Trondheim sør, altså området mellom Sluppen og Gløshaugen. Det blir ekstra spennende å følge med på søknaden som Trondheim sender til EUs fyrtårn-ordning våren 2018, der rundt 5-7 europeiske byer vil bli valgt ut til å bli med i prosjektet «smarte byer og samfunn».

Beijing på sommerstid best for sarte lunger

Jeg kan ellers legge til at om en skal reise til Beijing, er det best å reise om sommeren. Om vinteren er det så mange som fyrer med kull, at luftforurensningen er svært høy. Heldigvis ser vi endringer der også, Beijing er i gang med støtteordninger for de som vil bytte ut kullfyring med varmepumper!

Kina jobber stadig for å bli mer miljøvennlig.

Dette blogginnlegget ble opprinnelig publisert 24.08.2017 på www.ntnutechzone.no

Profilbilde for Trygve Eikevik
Trygve Eikevik