På NTNU forsker vi på vakuumfrysetørking teknologi som gjør det enklere å bevare frukter uten å tilsette noe som helst.

Vi synes folk burde spise vakuumfrysetørret frukt istedenfor chips. Det har ikke noe fett, ingen tilsetningsstoffer, ingen konserveringsmidler, men er likevel sprøtt og har en gooood smak!

Tørket frukt

Med vakuumfrysetørking har vi mulighet til å holde selve smaken og strukturen lenger. Den tørkede frukten du kjøper i norske butikker, er ofte tilsatt mye sukker og andre stoffer for å konservere den. Med utstyret som finnes i laboratoriene på universitetet, og kunnskapen om faseovergangene til de forskjellige fruktene og bærene, eksperimenterer vi med forskjellige frysetørremetoder der vi slipper å tilsette noe.

Ikke mørk og rynkete

Smaken på vakuumfrysetørket frukter er veldig annerledes enn på de vanlige tørkede frukter som finnes nå. De tradisjonelt tørkede fruktene ser rynkete og mørke ut, og teksturen er bare seig. Frysetørkede fruktbiter er sprø og fargerike, i tillegg til at de er fulle av vitaminer. Milde temperaturer og vakuum i tørkeprosessen gjør det mulig å beholde alle vitaminer og mineraler.  De er små vitaminbomber!

Mer tørket frukt

Tenk om barn og voksne kunne spise slik vakuumfrysetørret frukt på lørdagskvelden, istedenfor chips! Og hva om flere bedrifter hadde brukt tørket frukt istedenfor fersk frukt, så slipper man at fruktsaften drypper ned i tastaturet?

Mulighetene er mange, teknologien og kunnskapen finnes i laboratoriene våre.

Les mer om forskningsgruppa Industriell prosessteknikk ved NTNU her

Enda mer tørket frukt

Dette blogginnlegget ble opprinnelig publisert 08.09.2017 på www.ntnutechzone.no

Profilbilde for Inna Petrova