Som instituttleder er jeg opptatt av at de ansatte i tillegg til å drive med energi- og prosessteknikk i verdensklasse, også skal trives på jobb og ha god helse. Derfor satser vi mye på et felles sosialt treningsopplegg gjennom hele året, organiserte turer i skog og mark og aktiviteter som St. Olavsloppet.

Å spille på lag med mange kulturer

Som et av de største instituttene på NTNU har vi til enhver tid rundt 90 stipendiater fra fjern og nær. En opptelling i fjor viste over 20 forskjellige nasjonaliteter blant stipendiatene våre. Det blir mange med et ganske forskjellige kulturelt utgangspunkt, som skal finne felles interessepunkter gjennom årene de er hos oss. Det viser seg at de fleste har et forhold til trening og fysisk aktivitet!

Løper på Folkestafetten St. Olavsloppet
Folkestafetten St. Olavsloppet går mellom Trondheim og Östersund, og er 340 km lang. Foto: Erik Langørgen

I år var det fjerde gangen at institutt for energi- og prosessteknikk stilte i den årlige 4-dagers stafetten St. Olavsloppet. Utfordringen med å løpe etapper fra 3.3 til 11.6 km, å heie frem hverandre, felles overnatting og felles grilling hver kveld, skaper sosialt samhold og lagfølelse. Derfor er St.Olavsloppet er godt tiltak for det sosiale miljøet på instituttet.

Lagoppstilling etter målgang i Östersund, med en glad instituttleder midt i bildet med to tomler opp.

I år var det 24 stykker som løp på stafettlaget vårt. Lagspråket var naturligvis engelsk. Og så hadde vi den fineste og mest synlige løpstrøya som ga en veldig fin profilering av NTNU!

Energiforbruk og CO2-utslipp fra den lange løpeturen

Som et eksperiment har jeg regnet på energiforbruket til laget, med 27 timers løpetid. Her antar jeg at med intensiv innsats så bruker en normal person ca. 1000 kcal per time (normalt dagsforbruk er 2000-3000 kcal). Vi brukte ca. 27000 kcal eller 31 kWh. Det tilsvarer varmeverdien i drøyt 3 liter bensin. St.Olavsloppet er 339 km, og det betyr at energiforbruket for løping tilsvarer 0.09 liter bensin per mil.

Fotomontasje av løpet
Foto: Erik Langørgen og Øyvind Hanssen-Bauer

Vi kan konkludere at løping er en effektiv måte å bevege seg på.

CO2-utslippet for laget var ca. 2 kg. Dette bidrar ikke til økning av atmosfærisk konsentrasjon av CO2, på grunn av at maten vi spiser kommer fra biomasse. På en annen side medfører et arrangement som St.Olavsloppet mye behov for transport med bil og tilhørende forbruk av drivstoff og utslipp av CO2, som er mye større enn for selve løpingen.

Dette blogginnlegget ble først publisert 01.07.2015 på www.ntnutechzone.no

Profilbilde for Olav Bolland
Olav Bolland

Olav Bolland er instituttleder og professor ved NTNU – Institutt for energi- og prosessteknikk