Ph.d.-kandidater i NATPRONET

Ph.d.-kandidater i NATPRONET

NATPRONET er et forskningsnettverk for kandidater innen utdanningssektoren, som er tatt opp gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen (OFFPHD). Det er også et nettverk for kandidatenes veiledere og mentorer fra arbeidsgiversiden.

Her finner du informasjon om kandidatenes tilhørighet, kontaktinformasjon, interesseområder og tema for ph.d.-prosjektet.


Benjamin Waldejer

Benjamin Waldejer

Benjamin Waldejer. Foto

E-post: benjamin.waldejer@uis.no

Arbeidsgiver/-sted: Stavanger kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Stavanger

Benjamin Waldejer tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Utforske lærersamarbeid i grunnskolen fra et lærerperspektiv. Skal gjennomføre en kvantitativ studie og utvikle et mål. Andre interesseområder er collective teacher efficacy, skoleledelse og organisasjonsutvikling.

Tor Inge Vethe

Tor Inge Vethe

Tor Inge Vethe. Foto

E-post: tor.inge.vethe@hvl.no

Arbeidsgiver/-sted: Voss herad

Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet

Tor Inge Vethe tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

I mitt prosjekt undersøkjer eg læringsmogelegheiter når elevar bruker læringsappar på nettbrett til å læra seg matematikk i småskulen (3. og 4. trinn). Som lærar i ein kommune med høg satsing på 1:1-tilgang på nettbrett for 2. - 4. trinnselevar, sakna eg meir kunnskap om korleis å bruka nettbretta best mogeleg i matematikkundervisinga. Eg søkjer difor etter kjenneteikn på læringsmogelegheiter ved nettbrettbruk der hovudfokus, i skrivande stund, er knytt til affordances and constrains. 

Tema- / interesseområder er: implementering av nettbrett (kritisk vinkla), digital teknologi si påverknad for elevar sitt læringsmiljø, teknologi i skule og samfunn, læringsbrett og appar, sosio-konstruktivistisk tilnærming.

Tessa Eriksen Grevle

Tessa Eriksen Grevle

Tessa Grevle. Foto

E-post: tessaeri@oslomet.no

Arbeidsgiver/-sted: Viken fylkeskommune, Fredrikstad

Ph.d.-program: OsloMet

Tessa Eriksen Grevle tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Interesseområder i ph.d.-prosjektet:

Demokrati og medborgerskap, videregående skole, elevmedvirkning, aksjonsforskning, aksjonslæring, politisk mestringstro, skoleutvikling, aktiv læring, yrkesfaglige studieprogrammer, International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), tverrfaglige temaer, Future Classroom Lab, prosessledelse, LK20.

Martin Skogheim

Martin Skogheim

Martin Skogheim. foto

E-post: martin.skogheim@osloskolen.no

Arbeidsgiver/-sted: Osloskolen

Ph.d.-program: SPS (Senter for profesjonsstudier), OsloMet

Martin Skogheim tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Ledelse og organisasjonskultur i Osloskolen- Et kvalitativt forskningsprosjekt om ledelsespraksiser for økt opplevd tilhørighet hos ansatte

Det overordnede målet med forskningsprosjektet er å bidra til økt kunnskap om hvordan skoleledere kan bidra til en lærende organisasjonskultur. En sentral del av prosjektet er å undersøke forhold som blir avgjørende for god skoleledelse slik at læreres opplevde tilhørighet og sosiale identitet til skolen blir ivaretatt.

Oslo kommune Utdanningsetatens seksjon for lederutvikling og rekruttering samarbeider med senter for profesjonsstudier hos OsloMet og institutt for ledelse og organisasjon hos Høyskolen Kristiania om dette prosjektet.

Anja Ramfjord Isaksen

Anja Ramfjord Isaksen

Elin Isaksen. Foto

E-post: a.r.isaksen@ils.uio.no

Arbeidsgiver/-sted: Viken fylkeskommune

Ph.d.-program: Universitetet i Oslo

Anja Isaksen tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Tittel på PhD prosjekt: Digital livsmestring i videregående skole. En komparativ studie av implementeringen av digital livsmestring i engelsk, samfunnskunnskap og matematikk etter fagfornyelsen.

I mitt PhD prosjekt skal jeg forske på implementeringen av livsmestring og digital dømmekraft i videregående skole etter fagfornyelsen (LK20) i Norge. Prosjektet er en del av et større prosjekt, EDUCATE, som forsker på fagfornyelsen i ulike fag. 
Jeg vil i min PhD benytte et mixed methods design gjennom klasseromsobservasjon (video), lærerlogger og lærerintervjuer. 

Interesseområder: Livsmestring, engelskdidaktikk, engelskundervisning på yrkesfag, FYR, yrkesretting, digital livsmestring.

https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/digital-livsmestring-vgs/index.html

Bente Aster

Bente Aster

Bilde av Bente Aster. Foto

E-post: bente.aster@usn.no

Arbeidsgiver/-sted:
Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken

Ph.d.-program: Universitetet i Sørøst-Norge

Bente Aster tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Jeg undersøker hvordan samiske kunst- og kulturproduksjoner i Den kulturelle skolesekken formes, vises og virker i møtet med elever og lærere. Jeg følger samiske kunstnere på DKS-turné, noe som utgjør mine etnografiske feltarbeid. Kunstnerne formidler en bredde av uttrykk, og turneene foregår både innenfor og utenfor Sápmi. Elevene jeg treffer på feltarbeid har ulik alder, alt fra 6/7 år til 19 år og til og med noen fra Voksenopplæringen. Forøvrig er DKS-administratorer også en del av forskningen min, fortrinnvis de som booker samiske kunstnere og kulturformidlere i "sin" regionale skolesekk.

Kristian Green Krogshus

Kristian Green Krogshus

Bilde av Kristian Green Krogshus. foto

E-post: kristian.krogshus@
moss.kommune.no

Arbeidsgiver/-sted: Moss kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Oslo

Kristian Green Krogshus tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

I prosjekt fem gode vaner (Hverdagsglede Skole) har vi utviklet et undervisningsopplegg til bruk i folkehelse og livsmestring. Vi undersøker hva elever og lærere synes om undervisningsopplegget, og om undervisningsopplegget kan bidra til bedre livskvalitet og psykisk helse.

Ingrid Evertsen

Ingrid Evertsen

E-post: ingrid.evertsen@ils.uio.no

Arbeidsgiver/-sted: Marienlyst skole

Ph.d.-program: Universitetet i Oslo

Ingrid Evertsen tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Livsmestringsundervisning i engelsk og norsk på ungdomstrinnene. Jeg interesserer meg også for litteraturundervisning, bruk av skjønnlitteratur i undervisningen og literacy. De tverrfaglige temaene fra den overordnede delen av læreplanen, LK20. Evaluering av den nye læreplanen er sentralt i mitt arbeid i prosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), UiO.

Egil Ovesen

Egil Ovesen

E-post: egil.ovesen@mrfylke.no

Arbeidsgiver/-sted: Møre og Romsdal fylkeskommune

Ph.d.-program: Universitetet i Agder

Egil Ovesen tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Eg forskar på kva kunstopplevingar ungdommar kan få gjennom dataspel og interaktive medium. Forskinga er retta inn mot Den kulturelle skulesekken.

Ellen Egeland Flø

Ellen Egeland Flø

Ellen Egeland Flø. Foto

E-post: elleneg@uio.no

Arbeidsgiver/-sted: Akershus fylkeskommune

Ph.d.-program: Universitetet i Oslo

Ellen Egeland Flø TEMA

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Utvikle prinsipper for undervisningsdesign for skaperaktiviteter og teste det i en randomisert kontrollert studie, samt utvikle et spørreskjema for å kunne identifisere elevers behov for tilpasset undervisning i realfag basert på romlige evner og kognitivt engasjement-/entusiasmenivå.

Tove Andersen

Tove Andersen

Tove Andersen. Foto

E-post: tovean@viken.no

Arbeidsgiver/-sted: Strømmen videregående skole

Ph.d.-program: OsloMet

Tove Anderssen tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen. Aksjonsforskning.

Cathrine Ask

Cathrine Ask

Cathrine Ask. Foto

E-post: 
ask.cathrine@gmail.com

Arbeidsgiver/-sted: Bodø kommune

Ph.d.-program: Nord universitet

Cathrine Ask tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Utgangspunktet er Barnekonvensjonens art. 12, barns rett til å si sin mening og bli hørt i egen sak, og hvordan vi kan videreutvikle praktiseringen av denne  i Barne-og familieenheten i Bodø kommune.

Prosjektet (2020-2024) er organisert som aksjonsforskning og samarbeid mellom barn, ledere og profesjonsutøvere.

Per i dag er hele oppvekstsektoren involvert i forbindelse med arbeidet med å etablere en barnevennlig saksbehandling.

Hovedutfordringer så langt synes å være voksnes syn på barn og den generelle oppmerksomhet samfunnet har på å hvordan både barn og ansatte skal være "flinke" og prestere.

Elin Løvnæseth Hauer

Elin Løvnæseth Hauer

Elin Hauer. Foto

E-post: elin.hauer@inn.no

Arbeidsgiver/-sted: Eidskog kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Innlandet

Elin Hauer tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Inkluderende vurdering - bruk av fagsamtaler som formativ vurdering i engelskfaget. En tilpasset vurderingspraksis der alle elever får sjansen til å vise sine iboende engelskkunnskaper og bli vurdert på grunnlag av disse.

Inkluderende vurdering = inkluderende undervisning + tilpasset vurdering.

Marion Oen

Marion Oen

E-post: marion.oen@
bergen.kommune.no

Arbeidsgiver/-sted: Bergen kommune, etat for barnehage

Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet

Marion Oen Tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Jeg forsker på hvordan barnehager kan gjøre leken mer tilgjengelig for alle barn. Studien bygger på kulturhistorisk teori og et konstruktivistisk kunnskapssyn. Så langt viser studien at det er mulig å utvide barnehagelærerens navigerbare mulighetsrom ved å jobbe i abduktive verksteder. Studien bidrar også med å utforme en typologi for tilgjengeliggjøring av lek ved å tematisk analysere tidligere forskningslitteratur.

Lisbeth Lindquist

Lisbeth Lindquist

Bilde av Lisbeth Lindquist. foto

E-post: lisbethli@bfk.no

Arbeidsgiver/-sted: Buskerud fylkeskommune/ Drammen videregående skole

Ph.d.-program: USN

Lisbeth Lindquist tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Jeg undersøker elevers opplevelse av deltakelse og medvirkning (student agency) i et tverrfaglig/transfaglig undervisningsdesign. Målgruppa er elever på videregående skole, studiespesialisering.

Ingrid Haugrønning

Ingrid Haugrønning

E-post: ingrid.haugronning@muho.no

Arbeidsgiver/-sted: Museumssenteret i Hordaland

Ph.d.-program: Universitetet i Bergen

Ingrid Haugrønning tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Samspill i skolebesøket: Museumsspesifikke faktorer for læring og opplevelser i kulturhistoriske museer
Nær alle norske skoleelever deltar hvert år i pedagogiske opplegg på museum. Elevene utgjør om lag hver tredje museumsbesøkende i kategorien barn og unge. Elever på skolebesøk er den besøksgruppen med størst variasjon når det gjelder sosial, kulturell og økonomisk bakgrunn.

Museumsformidlere gjør en stor innsats i å tilrettelegge for læring i museet, med tilpassede opplegg og samarbeid med skoler. Skolebesøk er en stor og viktig oppgave for museene i Norge. Det ligger også en politisk forventning om at museene skal ha et variert tilbud og nå ut til unge. Likevel finnes svært lite forskning på dette feltet.

Dette prosjektet vil bidra med mer kunnskap om hva som kjennetegner skolebesøket, og ønsker å undersøke hvilke museumsspesifikke faktorer som påvirker kunnskapsproduksjonen og skaper opplevelser og læring i dagens kulturhistoriske museer. Muligheten til å knytte undervisningen til ekte, historiske miljøer og håndgripelige samlinger fremheves ofte som faktorer som gjør museum til et godt sted for læring og opplevelser.

Prosjektet “Samspill i skolebesøket” skal utforske kunnskapingen i norske kulturhistoriske museer gjennom dybdeintervjuer med formidlingspedagoger og lærere som har brukt museum til undervisning. Det vil også gjøres gruppeintervju med skoleelever som har deltatt i museumsbesøk. Prosjektet tar sikte på å undersøke kunnskapsproduksjonen som finner sted i kulturhistoriske museer og som omfatter elementer som formidlingsopplegg, gjenstander og autentiske miljøer i tillegg til affektive og sanselige erfaringer i museumsrommet. Elever kommer til skolebesøket med spesifikke erfaringer, som sammen med fysiske rammer påvirker og former den aktive kunnskapingen i en formidlingssituasjon. Dette prosjektet bidrar med sårt tiltrengt forskning om skolebesøk på museum og undersøker hvilke museumsspesifikke faktorer som er viktige i den museale kunnskapsproduksjonen.

May Helen Austad

May Helen Austad

May Helen Austad. Foto

E-post: may.helen.uppstad.
austad@lindesnes.kommune.no

Arbeidsgiver/-sted: Lindesnes kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Agder

May Helen Austad tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Aksjonsforskningsprosjekt knyttet til arbeidslivsfaget i ungdomsskolen, og hvordan utvikling av lokal læreplan kan bidra til elevers motivasjon og mestringstro.

Nina Jacobsen Utvær

Nina Jacobsen Utvær

Nina Jakobsen Utvær. Foto

E-post: nina.jacobsen@inn.no

Arbeidsgiver/-sted: Elverum kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Innlandet

Nina Jacobsen Utvær tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Tittel: Nyankomne migrantelever i det kommunale opplæringsløpet. En kasusstudie av lærere og laget rundt eleven i en norsk kommune. 

Stikkord:

  • "Laget rundt det nyankomne migrantbarnet" 
  • lærerprofesjonen og tverrfaglig/tverretatlig samarbeid
  • inkludering og mangfold
     

Kristin Støren

Kristin Støren

Kristin Støren. Foto

E-post: kristin.storen@usn.no

Arbeidsgiver/-sted: Porsgrunn kommune/USN

Ph.d.-program: PEDRES USN

Kristin Støren tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Lokalt læreplanarbeid og dybdelæring med LK20.

Linda Skaar

Linda Skaar

Linda Skaar. Foto

E-post: linda.skaar@suldal.kommune.no

Arbeidsgiver/-sted: Suldal kommune

Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet

Linda Skaar tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

I doktorgradsprosjektet ønsker ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande opplæring i klasserommet.Inkluderande opplæring er forstått i Suldal-skulen slik at alle elevar skal få oppleva deltaking og kjenna på meistring fagleg og sosialt. I prosjektet vil ein legga spesielt vekt på kva som kan fremma eller hemma inkluderande praksis. Prosjektet har ei  kvalititativ tilnærming og forskingsdesignet er eit Case-studie. I innsamling av data vil ein nytta observasjon og intervju som metode.

Sindre L. Flesvig

Sindre L. Flesvig

Bilde av Sindre Flesvig. foto

E-post: sindre.flesvig@inn.no

Arbeidsgiver/-sted: Østre Toten kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Innlandet

Sindre L. Flesvig tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Doktorgradsprosjektet handler om å undersøke administrativ skoleeiers analysekompetanse. Det vil si hvordan og i hvilken grad informasjon og data om grunnskoler og grunnskoleelever anvendes på kommunenivå. Det produseres betydelige mengder data og vi har mye informasjon om elever og skoler av både kvantitativ og kvalitativ art. Blant annet gjennom nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) som består av ulike elementer som eksempelvis nasjonale prøver, elevundersøkelsen, kartleggingsprøver og eksamensresultater. Likevel er det store ulikheter mellom skoleeierne hvordan
og i hvilken grad data blir brukt til skoleutvikling. Det pekes på ulik grad av kompetanse og kapasitet
til å tolke, sammenstille og ta i bruk kunnskapen som finnes. Det er behov for mer forskning på
hvordan data brukes i skolesystemet, særlig på skoleeiernivå. I samfunnet finnes det stor tro på at bruk
av data er viktig for å utvikle praksis, blant annet gjennom beslutningsstøtte. En nærmere undersøkelse
av hvordan dette er i skolesystemet vil være viktig for å se om bruk av data er en mulig respons for å
utvikle praksis og i arbeidet med kvalitet i skolen, i kombinasjon med profesjonelle vurderinger og
faglig fornuft. Dette med mål om likeverdige tjenester som bidrar godt til elevenes faglige og sosiale
læringsutbytte.

Ingelin Burkeland

Ingelin Burkeland

Ingelin Burkeland. Foto

E-post: ingelin.burkeland@ks.no

Arbeidsgiver/-sted: KS Konsulent AS

Ph.d.-program: Høgskulen på Vestlandet

Ingelin Burkeland tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Prosjektet mitt er et samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet, KS Konsulent og Norges Forskningsråd. Det vil si at det er en næringslivs-PhD. Prosjektperiode er januar 2024-desember 2027. 

Tema for prosjektet er elevmedvirkning og student agency, og hvordan skoleledere som kulturelle arkitekter kan bygge en kultur som fremmer elevmedvirkning/agency. Design er mixed methods og artikkelbasert avhandling.

Victoria Magne Børtveit

Victoria Magne Børtveit

Bilde av Victoria Magne Børtveit. Foto

E-post: victoria.amalie.magne
@trondheim.kommune.no

Arbeidsgiver/-sted: Enhet for ergoterapitjenester

Ph.d.-program: Medisin og helsevitenskap ved NTNU

Victoria Magne Børtveit tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Alternativ og supplerende kommunikasjon og brukermedvirkning, med fokus på barn og unge med kommunikasjonsvansker.

Camilla Gramstad Hagevold

Camilla Gramstad Hagevold

Camilla Hagevold. foto

E-post: camilla.g.hagevold@uis.no

Arbeidsgiver/-sted: Stavanger kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Stavanger

Camilla Hagevold tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Bruk av forskning i skolen. Hvordan forholder lærere og skoleledere seg til skoleforskning, og hvordan bruker de det i sin praksis? Hvilke forhold må ligge til rette for at god og meningsfull bruk av forskning kan skje, og hva kan hindre slik bruk? Forsøker å svare på dette ved å bruke flere metoder - en systematisk kunnskapsoversikt, en case studie og en spørreundersøkelse. Et offentlig phd prosjekt i samarbeid mellom Stavanger kommune og Kunnskapssenter for Utdanning.

Astrid Kleppe

Astrid Kleppe

Astrid Kleppe. Foto

E-post: astrid.kleppe@
haugesund.kommune.no

Arbeidsgiver/-sted: Haugesund kommune

Ph.d.-program: Høgskolen på Vestlandet

Astrid Kleppe tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske og identifisere ulike aspekt ved undervisningskvalitet innen rammen av heldagsskolen som pedagogisk og organisatorisk kontekst.

Line Britt Ulriksen

Line Britt Ulriksen

E-post: lbulrik@gmail.com

Arbeidsgiver/-sted: Sarpsborg kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Sør-Øst Norge

Line Britt Ulriksen Tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Leseopplæring for elever (6-14 år) med intellektuelle funksjonsnedsettelser som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon. I mars startet en leseintervensjon for 40 elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser som bruker ASK. Intervensjonen skal gå over 18 måneder og er ferdig i oktober 2024.

Hanne Madsen

Hanne Madsen

Bilde av Hanne Madsen. foto

E-post: Hm@jaermuseet.no

Arbeidsgiver/-sted: Jærmuseet

Ph.d.-program: Universitetet i Stavanger

Hanne Madsen tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Prosjekt navn: Innovative bærekraftige læringsarenaer: Utvikling av didaktiske ferdigheter i teknologi og naturfag på fremtidens skaperverksteder

Skaperverksteder har sin opprinnelse i skaperbevegelsen og mange skaperverksteder rettet mot barn og unge er blitt etablert. Skaperverksteder er læringsarenaer hvor målgruppen kan jobbe med skaperprosjekter. Skaberklubber er fritidstilbud rettet mot barn og unge på fritiden. Makerspace Vitenfabrikken, hvor jeg har jobbet som fasilitator i 8 år, har barn og unge i alderen 10-20 år som primære målgruppe for skaperverkstedet.

I forskningsprosjektet vil det bli fokusert på fasilitatorenes didaktiske rolle og deres mulighet til å påvirke gjennom å tilrettelegge skaperaktiviteter på skaperklubber.

En fasilitator er en sentral person på skaperverksteder for barn og unge. Rollen er unik og skiller seg fra den tradisjonelle lærerrollen og krever didaktisk forståelse for å opprettholde skaperglede, vise verdien av læring gjennom feil, velge materialer og verktøy, tilrettelegge skaperaktiviteter og samtidig være en sosial aktør. Fasilitatorer trenger didaktiske teknikker som fremmer deltakernes skaperprosjekter fra veilederstyrt til deltakerdrevet.

En del av prosjektets mål er å tilrettelegge for tverrfaglige skaperaktiviteter med en tydelig identifiserbar naturfaglig komponent, noe som er viktig på vitensentre. Et skaperverksted bør være et kreativt verksted med fremtidsrettede verktøy og aktiviteter som inngår som en del av den fjerde industrielle revolusjonen, hvor miljøhensyn og nye teknologier står sentralt. Ved å blande tradisjonelle og moderne verktøy tilbys en tilnærming til læring hvor deltakerne kan utforske ulike materialer og teknologier. Målet er å utvikle tekniske ferdigheter samt problemløsning, kritisk tenkning og samarbeid for en bærekraftig fremtid.

Aud Marie Aamodt-Brænden

Aud Marie Aamodt-Brænden

Aud Marie Aamodt-Brænden. foto

E-post: aud.aamodtbranden@inn.no

Arbeidsgiver/-sted: Øyer kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Innlandet

Aud Marie Aamodt-Brænden Tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Engelsk leseopplæring for nylig ankomne elever i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet.

Hvordan kan lærere tilrettelegge undervisningen slik at også nyankomne elever tilegner seg grunnleggende leseferdigheter i engelsk, og hvordan gjøre dette i det ordinære klasserommet innenfor de rammene for undervisning den enkelte lærer til enhver tid har.

Lene Kristin Liabø

Lene Kristin Liabø

E-post: lene.k.liabo@usn.no

Arbeidsgiver/-sted: Thor Heyerdahl videregående skole

Ph.d.-program: Universitetet i Sørøst-Norge

Lene Liabø tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Samskaping av læring i tverrsektorielle partnerskap mellom skole og museum. Tverrfaglig undervisning, profesjonsutvikling, aksjonsforskning.

Ingrid Fostad

Ingrid Fostad

Ingrid Fostad. Foto

E-post: ingrid.fostad@
ou.trondheim.kommune.no

Arbeidsgiver/-sted: Trondheim kulturskole

Ph.d.-program: NTNU

Ingrid Fostad tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Jeg forsker på et samarbeidsprosjekt mellom kulturskolen og grunnskolen - Kulturdag.

Frederik Ferstad Skoe

Frederik Ferstad Skoe

Bilde av Frederik Skoe. Foto

E-post:
frederik.skoe@psykologi.uio.no

Arbeidsgiver/-sted: Oslo kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Oslo

Frederik Ferstad Skoe tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet
  • Emosjonell kompetanse i skolen
  • Læreres mestringstro i møte med elevers emosjonelle behov
  • Universelle forebyggingstiltak i skolen
  • Lærerveiledning
  • Implementering av tiltak i skolen
  • Emosjonell kompetanse av læring

Cecilie Eikefjord Udberg-Helle

Cecilie Eikefjord Udberg-Helle

Cecilie Eikefjord Udberg-Helle. foto

E-post: cecilie.e.udberg-helle@usn.no

Arbeidsgiver/-sted: Sunnfjord kommune

Ph.d.-program: Universitetet i Sørøst-Norge

Cecilie Eikefjord Udberg-Helle

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Temaet er ufrivillig skolefravær. Jeg ønsker å finne frem til universelt forebyggende faktorer - hovedmålet er et mer inkluderende og effektivt rammeverk for hvordan man kan forebygge og håndtere fravær i grunnskolen.

Aktuelle områder jeg beveger meg inn på er:

  • klasseledelse
  • relasjonsarbeid
  • begynneropplæring
  • kunnskap om læringsforskjeller
  • vansker
  • utfordringer

Odd Gaare

Odd Gaare

E-post: odd.gaare@tromsfylke.no

Arbeidsgiver/-sted: Troms fylkeskommune

Ph.d.-program: Nord universitet

Odd Gaare tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

"Samisk i den videregående opplæringen i Troms" er et forskning-i-egen-praksis-prosjekt innenfor fagområdet praktisk kunnskap. I avhandlingen undersøker jeg hvordan diskursive vilkår former utdanningsbyråkratiets forståelse og håndtering av samiskopplæringen i Troms fylkeskommune: Hvorfor tenker og handler jeg slik jeg gjør i min kunnskapsproduksjon om samiskopplæringen? Undersøkelsen er derav innrettet både mot min egen forskerrolle i prosjektet og mot min byråkratpraksis i en forstående forskningshandling, med det formål å bidra til en mer vitenbasert praksis i utdanningsbyråkratiet i Troms fylkeskommune.

I forskningsperspektivet står Michel Foucaults diskurs- og maktteori og hermeneutiske betingelser for forståelse sentralt. Metodologisk kombineres a) integrativ litteraturgjennomgang med b) retorisk kritikk i kritisk diskursanalyse for henholdsvis å belyse hvordan diskursive maktforhold påvirker a) min forskning på et forhold som angår og omfatter samiske aktører og interesser, og b) mitt utdanningsbyråkratiske utredningsarbeid og politikkutforming. Byråkratrollen undersøkes refleksivt med utgangspunkt i min utredning bak Fylkestingsmelding 1–2017, Samisk i den videregående opplæringen i Troms. Undersøkelsen avdekker metodefeil, manglende involvering av samiske aktører og diskurser som også reproduserer det jeg anser for å være en kolonial regjeringsrasjonalitet.

Innenfor forskningsperspektivet avdekker jeg en motsetning mellom nasjonal samepolitikk og utdanningspolitikk, og hvordan den nasjonale utdanningspolitikken rekontekstualiserer samepolitikken i det regionale utdanningsbyråkratiet i Troms. I denne prosessen utvikles det en ny, men motsetningsfylt, samepolitisk diskurs i fylkeskommunen. Gjennom hermeneutiske synteser stilles det kritiske spørsmål ved det regionale utdanningsbyråkratiets evne og vilje til reell oppfyllelse av en offisiell samepolitikk. Avhandlingen skal ved dette være et bidrag til urfolksforskning, utdanningspolitikk og kritiske studier av forvaltningsdiskurs, og stiller grunnleggende spørsmål ved hvordan kunnskap og makt samvirker i utdanningsbyråkratiske kontekster.

Linda Holen Moen

Linda Holen Moen

E-post: 
lindahm@student.uv.uio.no

Arbeidsgiver/-sted: Oslo kommune, Utdanningsetaten

Ph.d.-program: Universitetet i Oslo

Linda Holen Moen Tema

Om ph.d.-prosjektet

Om ph.d.-prosjektet

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner

Forskning viser at en betydelig andel av barn og ungdom i Norge blir utsatt for- og er for dårlig beskyttet mot vold i nære relasjoner. Volden får konsekvenser for barns utvikling og psykiske helse, og kan påvirke læring, konsentrasjon, skolenærvær, mestring og samspill.

I Norge har vi en skoleplikt som fører til at alle barn er i grunnskolen med få unntak. Lærere og helsesykepleiere treffer nesten alle barn uansett hvilke livsvilkår de lever under, og de er i en unik posisjon til å kunne ta imot historier om vold og overgrep. Med oppmerksomhets- og opplysningsplikt, kan lærere og helsesykepleiere melde ifra til barnevernet, og bidra til at barn får nødvendig hjelp. Samtidig opplever studenter som utdanner seg til å bli lærere at de ikke får tilstrekkelig undervisning om dette tema for å være forberedt i sitt fremtidige yrkesliv, og det rapporteres om en usikkerhet knyttet til å håndtere denne problematikken.

Målet med studien er å få økt kunnskap om skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Dette gjør vi ved å undersøke hvordan kontaktlærere, helsesykepleiere og skoleledere i grunnskoler beskriver og opplever at de kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner. Først skal prosjektet undersøke hvordan profesjonelle i skoler beskriver og forstår egen og andres rolle og responser i det forebyggende arbeidet mot vold i nære relasjoner. Videre skal studien undersøke hvilke responser barn opplever at de har behov for og nytte av å bli møtt med på skolen. Minst like viktig er det å se på opplevelsen av de ulike parters rolle og funksjon i samarbeidet.

Kunnskapen vi får gjennom prosjektet vil kunne bidra til informasjon for å styrke oppfølgingen av barn som er utsatt for vold i nære relasjoner. Den vil også gi ansatte i kommuner, politikere og forskere kunnskap som kan bidra i det forebyggende arbeidet mot vold i nære relasjoner.

For å svare på forskningsspørsmålene skal det gjennomføres en kvalitativ
undersøkelse, hvor kontaktlærere, skoleledere,
helsesykepleiere og barn forteller fritt om sine subjektive erfaringer i fokusgrupper- og dybdeintervju.

Det skal gjennomføres to profesjonsspesifikke fokusgruppeintervju med lærere og helsesykepleiere, og to fokusgruppeintervju med barn og ungdom mellom 8-16 år. Videre skal det gjennomføres semistrukturerte intervju med lærere, helsesykepleiere, skoleledere og barn som er utsatt for vold i nære relasjoner. Omtrent 42 informanter vil delta i studien. Et strategisk utvalg med 8 skoler fra Oslo og Omegn blir valgt ut for å delta på studien.