UBrss

Bokanbefalinger og utstilling om psykisk helse

Lørdag 10. oktober er Verdensdagen for psykisk helse. Bibliotek for medisin og helse markerer dagen med en bokutstilling i biblioteket og anbefalinger på relevante bøker og ressurser for studenter og ansatte.

Illustrasjon med to menn som går sammen i by og teksten Spør mer
Spør mer er tema for Verdensdagen 2020

Verdensdagen for psykisk helse har som hensikt å øke kunnskap og åpenhet om psykisk helse, og fremme gode levevaner. Målet er å gjøre det like lett å snakke om vår psykiske helse som vår fysiske. Vi har alle en psykisk helse, og den må vi ivareta.

nettsidene til Verdensdagen kan du lese mer om bakgrunnen for Verdensdagen, årets tema og markeringer over hele landet.

Institutt for psykisk helse ved NTNU arrangerer webinaret Snap-kjapt: Forsknings innen psykisk helse og rus i Midt-Norge, tirsdag 13. oktober.

Bokanbefalninger

Portrett Wigdis Helen Sæther

Wigdis Helen Sæther, dosent ved Institutt for psykisk helse

Jeg har en aktuell og etter min mening viktig bok, en av de mest interessante jeg har lest om psykisk helsearbeid (og jeg har holdt på med fagområdet i mange år). Det er Anders Johan W. Andersens «Psykisk helsearbeid – en gang til» (2018), Gyldendal Akademisk.

Cover med tittel og del av sirkel i duse varme farger

Han anvender historieforskning, teoretiske analyser, empiriske studier, erfaringskunnskap og policydokumenter for å gi et nytt bidrag til forståelsen av psykisk helse og psykisk helsearbeid. Andersen argumenterer for at psykiske helseproblemer er et bevegelig mål som endres med tid, sted og kultur.

Så vil jeg framsnakke Tidskrift for psykisk helsearbeid. Her finnes både fag- og forskningsartikler, samt essay og gode eksempler. Vi bruker dette tidsskriftet mye på videreutdanning/master i psykisk helsearbeid

Portrett Oddvin Heggestad

Oddvin Heggestad, fagansvarlig for barn og unge, psykisk helse og bevegelsesvitenskap ved Bibliotek for medisin og helse

Kan anbefale ei ny norsk bok om vold og overgrep. «Klokhet om vold og overgrep» (Red. Sanner et.al. 2020). Her fra omtalen av boka på Universitetsforlaget sine nettsider

Cover med halvprofil av jente med mørkt hår og svart blomsterkrans på hodet
Klokhet om vold og overgrep er skrevet av ungdommer som har opplevd det, i samarbeid med anerkjente fagpersoner. Sentralt i boka er hvordan barnet kan følges opp på en trygg måte, og hvordan det de forteller, kan beskyttes.

Begge bøkene finner du i vår søkedatabase Oria.no.

Fagdatabaser for psykisk helse

Utstillinger

Stikk gjerne innom biblioteket og besøk vår bokutstilling i anlending Verdensdagen. Om du blir interessert i de grafiske novellene og infoheftene kan du lese mer om «Grafisk medisin» i et eget blogginnlegg.

Om du er kjapp rekker du også å se U;REDD – en utstilling om angst i Medisinsk museum i 3. etg i Kunnskapssenteret. Utstillinga tas ned i løpet av neste uke 😉

Spør oss

Ikke vær redd for å spørre i skranken; våre dyktige ansatte hjelper deg med (nesten) alt. Vi tilbyr også en rekke kurs og gir ulike veiledningstilbud.