Røde blodceller. Illustrasjon
En rød blodcelle er 7-8 mikrometer i diameter. Illustrasjon: Colourbox

I dette blogginnlegget svarer professor Atle M. Bones ved Institutt for biologi på et spørsmål om lengden på cellene i kroppen vår.

Send gjerne ditt spørsmål til en forsker, du også!

Spørsmål

Dyreceller har forskjellige form og størrelse. Hvor lang kan de fleste cellene i kroppen vår bli og hva kalles disse?

Svar: Størst kan bety lengst eller størst volum

De minste cellene er noen få mikrometer (milliontedels meter) eks en rød blodcelle er 7-8 mikrometer i diameter (men flattrykt og har derfor et lite volum ca. 100 mikrokubikkmeter, 100 umE3).

Store celler (i volum) er eggceller (ca. 120 mikrometer i diameter, men runde og har derfor et stort volum, ca. 30-40000 ganger større enn den røde blodcellen).

De lengste cellene er trolig noen nerveceller som er tynne men ekstremt lange (over 1 meter lange) og noen muskelceller.

Fettceller er også veldig store og kan være 5000-6000 ganger større enn røde blodceller (i volum).
Det er mange flere små celler enn store!

Atle M. Bones profilbilde
Atle M. Bones

Atle M. Bones er professor ved Institutt for biologi ved NTNU. Han leder forskningsseksjonen for Celle- og molekylærbiologi.