Materiell kultur og kulturformer i et langtidsperspektiv

NTNU Vitenskapsmuseets forskningsområder:

Materiell kultur og kulturformer i et langtidsperspektiv

Forskning på kulturminner, gjenstander og kulturformer gjennom lange tidsrom, slik de kommer til uttrykk i materiell kultur, og i lys av aspekter som kontinuitet, endring og variasjon i en norsk, europeisk og global kontekst. Forskningen er mangefasettert og inkluderer empiriske og teoretiske perspektiver.

Problemstillinger

• Hvordan har mennesker, samfunn og miljø endret seg over tid?
  • Hva kan endringer i form og uttrykk fortelle oss om menneskers liv og samfunn?
  • Hvordan kan materiell kultur gi kunnskap om samlivsforhold i byer og landskap?
  • Hvordan kan vi forstå politiske, religiøse og økonomiske maktforhold gjennom materiell kultur?

Prosjekter

Forskningen omhandler råmaterial-, teknologiske- og aktivitetsstudier som vidnesbyrd om sosial struktur, subsistensøkonomi og mobilitet i steinbrukende perioder av forhistorien. Forskningen innebærer i tillegg utvikling og bruk av et bredt spekter av naturvitenskapelige analyser og metoder (bl.a. DNA, isotoper og sporstoffer) på det arkeologiske materiale og arkeologiske kontekster for i størst mulig grad belyse samfunnene, landskapsbruken og nettverkene mellom mennesker og kulturgrupper i de tidlige forhistoriske perioder.

Birgitte Skar

Skandinavisk forskningsnettverk

2015 –

NTNU Vitenskapsmuseet, involverer masterstudenter

Forskergruppa “ Organiseringen av landskapet ” analyserer med utgangspunkt i arkeologi, onomastikk, historie, kunsthistorie, religionshistorie og naturvitenskapelige prospekteringsmetoder hvordan landskap ble fornemmet, konstruert og organisert i jernalderen og middelalderen. «Landskap» er et vidt begrep med flere lag som tillater ulike teoretiske og metodiske tilnærminger. Prosjektet inkluderer følgelig studier av ulike typer landskap som rurale, urbane, rituelle, sakrale og kognitive landskap.

Birgit Maixner

2017 –

Agdenes ligger sentralt plassert ved munningen av Trondheimsfjorden. Områdets strategiske beliggenhet kommer til uttrykk både gjennom en rekke storhauger fra jernalderen samt et bevart havneanlegg fra middelalder (Kong Øysteins havn). Agdenesprosjektet tar sikte på å belyse maktforhold knyttet til kontroll og forsvar ved fjordmunningen i jernalder og tidlig middelalder med utgangspunkt i funn, fornminner, skriftlige kilder og landskapsanalyser. Havneproblematikk vil stå sentralt i prosjektet.

Merete Moe Henriksen

NGU

NTNU Vitenskapsmuseet

Ca. 1500 greske og provinsromerske mynter fra Arne E. Holms testamentariske gave skal publiseres i serien Sylloge Nummorum Graecorum, som drives av British Academy. Forfattere: Håkon Roland (UiO: Kulturhistorisk museum), Jon Anders Risvaag (NTNU Vitenskapsmuseet)

Jon Anders Risvaag

Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab, UiO: Kulturhistorisk museum

NTNU Vitenskapsmuseet/Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab

Prosjektet er tverrfaglig og består av en gruppe forskere fra NTNU med spesiale i metallurgi, numismatikk, historie og arkeologi, samt filologi. Prosjektets hovedmål er å undersøke de teknologiske aspektene ved aktiviteten i erkebiskopenes myntverksted i Trondheim i senmiddelalderen, samt å sette dette inn i en videre politisk og økonomisk ramme.

Jon Anders Risvaag

2013-

Gjennom de mange bosetningsundersøkelser i form av flateavdekkinger på jordene rundt dagens gårder, har den arkeologiske forskningen fått et godt innblikk i bosetningen før AD 600.

Mange av dagens gårder har kulturlag på tunet som viser at bosetningen på tunet går langt tilbake i tid. Dette er det forsket svært lite på.

Prosjektet går ut på å få samlet dateringer fra kulturlagene på gårdstun for å få et bedre grunnlag for å mene noe om alderen på dagens gårder, samt å ha et fokus på hva som skjer i overgangen mellom eldre- og yngre jernalder.

Geir Grønnesby

Dette er et prosjekt som primært har sitt utgangspunkt i de arkeologiske utgravningene på Torgårdsletta.

Institutt for arkeologi og kulturhistorie har gjennom fem sesonger (1998, 2000, 2005, 2007 og 2010) gjennomført arkeologiske utgravninger som alle kan knyttes til ulike aspekter ved bosetningen.

Geir Grønnesby

Bønder på land – vikinger på havet. Trøndelag mot 1030 er et samarbeid mellom NIKU, Stiklestad Nasjonale Kultursenter, Trøndelag fylkeskommune, NTNU Vitenskapsmuseet og Institutt for historiske og klassiske studier, NTNU.

Prosjektet retter søkelyset mot prosesser knyttet til statsdannelse, religionsskifte og rikssamling i et langtidsperspektiv, med utgangspunkt i Trøndelag og områdene rundt Trondheimsfjorden, gjennom innfallsvinklene aktiviteter (næringsvirksomhet, handel, plyndring, krigføring, religionsutøvelse), grupper og identiteter (kjønn, familie, sosial klasse, etnisitet), materiell kultur, og landskap.

Alle disse innfallsvinklene kan samles i studier av gården som sosial enhet, og som utgangspunkt og definerende ramme for aktiviteter, identiteter, materiell kultur og samhandling med landskapet.

Kontaktperson: Geir Grønnesby

Avsluttede prosjekter materiell kultur