NTNU og teknologiselskapet Volue signerer en avtale om forskningssamarbeid.

Ingeborg Gjærum og Ingrid Schjølberg ser frem til å samarbeide om nye bærekraftige løsninger for det grønne skiftet. Foto: Kai T Dragland

– Framtiden er digital og elektrisk og utviklingen går i et forrykende tempo. Der skal vi lede an og det forutsetter tett og godt samarbeid med viktige næringslivsaktører som Volue, sier dekan Ingrid Schjølberg, ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.

–Dette vil gjøre oss alle bedre. Vi har store forventninger til hva vi sammen skal få til, sier Volues strategidirektør og direktør for organisasjonsutvikling, Ingeborg Gjærum.

Selskapet Volue er et resultat av en fusjon mellom 4 selskaper hvorav Powel, et ektefødt barn av NTNU, er det største. Fra å være en gründerbedrift med drøye 30 ansatte i 1996 vokste Powel til å bli et selskap med 400 ansatte og kontor i 7 land. Volue er i dag et internasjonalt børsnotert selskap med 650 ansatte i 9 land og kunder i mer enn 40 land. Volue leverer software og tjenester for å muliggjøre det grønne skifte, gjennom optimalisering av kraftproduksjon og -handel, digital styring og håndtering av kraftnettet, digitalisering av vann- og avløpsnetthåndtering samt 3D planleggingsverktøy for infrastrukturprosjekt.

Historien til Powel, nå Volue, er et industrieventyr. Deres faglige tyngde og ambisjoner bør virkelig inspirere studenter og forskere her på NTNU, understreker Schjølberg.

Kort veg mellom to sterke miljø.

I alt fem institutter ved NTNU skal samarbeide med Volue. Det spenner fra kunstig intelligens, elektroniske system, elkraft, kybernetikk og økonomi.

– Alt henger sammen med alt. Digitale løsninger er gjennomgripende. Derfor er det så viktig for oss å få til tverrfaglig samarbeid med NTNU

Ingeborg Gjærum, Volue

Om avtalen.

–Elektrifisering og digitalisering er en forutsetning for det grønne skiftet. Vi må utvikle ny kunnskap og nye løsninger som skal ut i bedrift og samfunn. Og vi må utdanne kandidater som kan få fortgang i omstillingsarbeidet. Det vil et slikt samarbeid mellom NTNU og Volue kunne bidra til, sa dekan Ingrid Schjølberg.

Samarbeidsavtalen mellom NTNU og Volue går over tre år. Den innebærer samarbeid om innovasjonssøknader, næringsrelevant doktorgradsutdanning og forskningsprosjekter.

–For Volue handler det om tilgang på kunnskap, tilgang på den beste kompetansen og det å kunne bidra til å kommersialisere forskningsresultater. Vi håper samarbeidet kan bidra positivt i utdanningen og at det kan gjøre det enklere å rekruttere gode studenter. For å få nye ideer brakt til Norge, må vi utfordre oss sjøl. Og da tror jeg det er den iboende uærbødigheten jeg ofte opplever i møte med studenter som er nøkkelen, understrekte Gjærum.

Studenter med driv

Vi er generasjon «vil nokka meir», var Maria Dalviks budskap på vegne av studentene.

– Vi vil skrive oppgaver som det er bruk for og som ikke bare havner i en skuff. Nærhet til næringslivet og gjesteforelesere som knytter kunnskapen til praktisk virkelighet. Det er veldig viktig for oss.

Maria Dørum snakket på vegne av studentene og om viktigheten av samarbeid med næringslivet. Foto: Kai T Dragland

NTNU og Powel, nå Volue, har en felles historie. Nå skal denne samarbeidsavtalen bidra til en forsterket felles framtid. Håpet er at det også skal bidra til nye industrieventyr.

– Den utålmodigheten og viljen til å finne lure svar for framtida, den har vi i dag blitt enige om å utforske videre gjennom denne avtalen, jeg kan si at for Volue, så er dette et steg på vegen mot å skape teknologi for en bærekraftig morgendag. NTNU og teknologimiljøene derfra har stor troverdighet internasjonalt. Det oser av faglig kraft og styrke også utover Norges grenser. Det er viktig for oss, og ikke minst er det viktig for oss å sikre oss kompetent arbeidskraft framover. Veldig ofte kommer den fra NTNU, avslutter Gjærum.

– Jeg tror at dette kan bli veldig bra, både for NTNU og Volue, sa student Maria Dalvik.

Kjersti Bruheim profilbilde
Kjersti Bruheim

Kjersti Bruheim er rådgiver for dekan ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk på områder som lederstøtte, samfunnskontakt og kommunikasjon.