For å møte Trøndelags fremtidige behov for teknologikompetanse må vi rekruttere flere kvinner. Den 27-29 september ble Trondheimsturnéen arrangert der trøndersk næringsliv møtte 150 kvinnelige teknologistudenter fra NTNU.

Foto: Kai T Dragland

Turnéen er et samarbeid mellom Ada-prosjektet og 28 teknologibedrifter med base i Trondheim. Målet var å vise frem Trondheim som teknologihovedstad og karrieremuligheter i byen. Arrangementet varte i tre dager der studentene reiste rundt i Trondheim for å besøke bedriftene.

–NTNU har det beste studiemiljøet for kvinnelige teknologistudenter, og kjønnsbalanse skaper et godt studiemiljø for begge kjønn. Vi har gjort en god jobb med å rekruttere og beholde kvinner som starter på teknologiutdanning hos oss, men det er også viktig at vi bidrar til å hindre hjerneflukten til andre byer etter at de er ferdig med å studere hos oss, sier Alis Wilson som er prosjektkoordinator i Ada.

Viktig for miljøet

Turnéen i seg selv er et viktig trivselstiltak for jentene, der de får knytte kontakt både faglig og sosialt. Dette er viktig for studiemiljøet på teknologistudiene ved NTNU, og bidrar til å forebygge frafall.

–Etter en lang periode med få fysiske møtepunkter og sosial distansering var dette arrangementet kjærkomment for studentene, sier Wilson.

Satningsområde for bedrifter

Bekk er en av bedriftene som var med på Trondheimsturneen, og mener er rekruttering av kvinner et viktig satsningsområde.

–Når vi får flere kvinner inn i tech-verdenen så får vi også flere talenter å velge blant. Forskning viser dessuten at likestilling og mangfold gir gladere og mer engasjerte ansatte, sier Ina Bjørnestad, utvikler i Bekk.

For Netcompany er Trondheimturneen viktig for å bli kjent med IT-studenter og fortelle de om prosjektene sine, hvordan de jobber og karrieremuligheter.

–Vi får også sjansen til å sparre med medlemmene i Ada, hvor vi kan få tips på hva vi kan gjøre for å være med å bidra til at flere jenter velger teknologifaget. Det arbeidet Ada gjør er så avgjørende for hele bransjen, og det er viktig at alle bedrifter er med å støtte om disse initiativene helt fra starten, sier Henrik Bie – Talent Attraction Consultant i Netcompany

Ragnhild Angell Gimse Storrø