Hvorfor så opptatt av metadata? «Jeg finner «alt» jeg trenger på Spotify og/eller Tidal» er utsagn som veldig ofte blir uttalt av «folk flest», av amatørmusikere og av profesjonelle musikere.» OK, tenker jeg da. Du finner ting som du vet finnes der fordi informasjonen om musikken er lagt inn slik at du kan søke den fram igjen. Men hva med alt som du ikke finner fordi det ikke er søkbart?
Denne ressursen er oppsagt fra 2017.
Det er vel verdt å bruke noen minutter på å sjekke hva databasen Music and Performing Arts inneholder.
Her er lista over delbasene:
Collections
- Music Online: African American Music Reference
- Music Online: American Song
- Music Online: Classical Music Library
- Music Online: Classical Music Reference Library
- Music Online: Classical Scores Library
- Music Online: Jazz Music Library
- Music Online: Popular Music Library
- Music Online: Contemporary World Music
- Music Online: Garland Encyclopedia of World Music
- Music Online: Smithsonian Global Sound for Libraries
Det finnes mange søkeinnganger til musikken – man kan bl.a. søke på historiske begivenheter og finne musikk knyttet til disse. (Hovedsaklig amerikanske.)
I tillegg til strømming av musikk finnes et bra utvalg av partiturer fra ulike epoker.
I dag, på NRK Dagsnytt i beste sendetid (kl. 07.38), kunne vi høre programlederen si: «Ikke stol på internett hvis du skal lære deg en ny sang». Videre i innslaget hører vi en gitarlærer som er fortvila over elever som finner tekster, besifring og videosnutter på nettet som inneholder masse feil. Ifølge Norsk Musikforlag har salget av sang- og gitarbøker har gått ned med 90% de siste ti årene.
Det verste for en opphavsperson er at åndsverkene deres blir lagt ut ulovlig på nettet. Det NEST verste for en opphavsperson må være at åndsverkene deres blir lagt ut ulovlig på nettet med masse feil! Vers blir utelatt, vers bytter plass, tekst blir skrevet om, tekst blir gjengitt etter hukommelsen, besifringa er tilfeldig og passer ikke til melodien osv.
Musikk fra Det Norske Teatret
To «uvanlige» publikasjoner kom med forrige sending av pliktavleverte noter fra Nasjonalbiblioteket. Det Norske Teatret har avlevert klaverpartiturene til Bør Børson og Ungen, begge av Egil Monn Iversen og Harald Tusberg. Det er ikke ofte at sangnoter på hele musikaler/teaterstykker blir gjort tilgjengelig på den måten. Håper flere følger eksemplet til Det Norske Teatret! Notene plasseres på Musikkbiblioteket på U 101 Ive.
Kan jeg kopiere noter til privat bruk? Kan jeg bruke kopimaskinen på biblioteket til å kopiere noter? Kan jeg scanne en note og sende den til en kompis? Kan jeg be biblioteket scanne og sende en note til meg på e-post?
Svaret på disse spørsmålene finnes i Lov om opphavsrett til åndsverk m.v., også kalt Åndsverkloven. Boka «På rett hylle med Åndsverkloven» hjelper oss med tolkingen av loven.
Musikkbloggen begynner å ta form
Mer og mer innhold kommer på plass på de nye fagsidene for musikk/musikkbloggen i NTNU Universitetsbiblioteket. Følg med!
Musikkbiblioteket – nytt studieår
I dag har vi hatt besøk av de nye bacheolorstudentene på Instiutt for Musikk, utøvende utdanning. De var inndelt i tre grupper: kirkemusikk, jazz og klassisk. De fikk omvisning på biblioteket og en kort orientering om samlinger og digitale ressurser. Vi håper de blir flittige bibliotekbrukere!
Velkommen til bibliotekets nye fagside for musikk fra høsten 2015.
Her vil dere finne informasjon, nyheter og tips dere kan bruke når dere skal skrive f.eks. en oppgave eller finne litteratur.
For andre fag – se oversikt over alle fagsider på hovedmenyen.
E-bøker og e-tidsskrifter
Biblioteket har mange e-ressurser, både som e-bøker og elektroniske tidsskrift.
E-bøkene kan du søke opp via Oria.no eller via leverandørene.
Bruke bibliotekets e-tidsskrifter