Noter UBrss

Noter på nett

I dag, på NRK Dagsnytt i beste sendetid, kl. 07.38 kunne vi høre programlederen si: «Ikke stol på internett hvis du skal lære deg en ny sang». Videre i innslaget hører vi en gitarlærer som er fortvila over elever som finner tekster, besifring og videosnutter på nettet som inneholder masse feil. Ifølge Norsk Musikforlag har salget av sang- og gitarbøker har gått ned med 90% de siste ti årene.

Det verste for en opphavsperson er at åndsverkene deres blir lagt ut ulovlig på nettet. Det NEST verste for en opphavsperson må være at åndsverkene deres blir lagt ut ulovlig på nettet med masse feil! Vers blir utelatt, vers bytter plass, tekst blir skrevet om, tekst blir gjengitt slik sideredaktøren husker den, besifringa er tilfeldig og passer ikke til melodien osv.

I dag, på NRK Dagsnytt i beste sendetid (kl. 07.38), kunne vi høre programlederen si: «Ikke stol på internett hvis du skal lære deg en ny sang». Videre i innslaget hører vi en gitarlærer som er fortvila over elever som finner tekster, besifring og videosnutter på nettet som inneholder masse feil. Ifølge Norsk Musikforlag har salget av sang- og gitarbøker har gått ned med 90% de siste ti årene.

Det verste for en opphavsperson er at åndsverkene deres blir lagt ut ulovlig på nettet. Det NEST verste for en opphavsperson må være at åndsverkene deres blir lagt ut ulovlig på nettet med masse feil! Vers blir utelatt, vers bytter plass, tekst blir skrevet om, tekst blir gjengitt etter hukommelsen, besifringa er tilfeldig og passer ikke til melodien osv.

Vi som jobber i musikkbibliotek vet at mange profesjonelle musikere ønsker å ha kvalitetssikrede noter og tekster. I amatørmusikklivet er det ikke alltid «så nøye».

Mitt ønske er at opphavsmenn fortsetter å gi ut noter og sangbøker! Mange gjør det heldigvis, men vi har litt å gå på i Norge når det gjelder utgivelser av barnesanger! Det kommer rett som det er samlinger med barnesanger i flott illustrerte og innbundne sangbøker med nydelig layout, men innholdet er mer betenkelig. Hvorfor gis det ikke ut sangbøker med mer moderne barnesanger? Hvor er sangene fra Barnas supershow, Klaus Sonstad, Rasmus og Verdens beste band, Marianne Krogness/Karoline Herlofsen, Geir Holmsen, Cheezy Keys osv.

Det er selvfølgelig viktig å gi ut de gamle barnesangene også, men tittelen på den barnesangboka som Kagge forlag ga ut i 2014 er dessverre ikke korrekt: «Barnas beste sangbok + 50 rim og regler». På omslaget på forsida står det: Prøysen, Egner, Sandbeck, Bellman, Vinje, Taube, Bjørnson, Hagerup og mange flere. En rask blaing viser at blant «mange flere» finnes bl.a. Bjørn Rønningen og Sigvald Tveit.

Etter min mening er dette en sangbok med «Gode, gamle barnesanger». Det finnes så utrolig mange fine nye sanger for barn også! Sanger som barn elsker å høre og synge. Kan noen gi ut en sangbok med disse? Norsk kulturskoleråd har med noen nye sanger hvert år i sin serie Kor arti. De har fått tillatelse til å publisere sangene der, så det er ikke opphavsretten som er problemet.

Til slutt: Hurra for at Alle sangene til Knutsen og Ludvigsen nå nylig er publisert (av Kagge forlag) i en super sangbok illustrert av Øystein Dolmen!

Knutsen og Ludvigsen

Frida Kristine Røsand er fagansvarlig for musikk og leder for Musikkbiblioteket