Bibliotek for medisin og helse Forskning Medisin

Henry Stewart Talks – The Biomedical Life Sciences Collections

Det medisinske fakultet og NTNU Universitetsbiblioteket abonnerer i fellesskap på Henry Stewart Talks – The Biomedical Life Sciences Collection – en samling med mer enn 1500 forelesninger («talks») med tema innen biomedisin og annen livsvitenskap.  Forelesninger og presentasjoner er spesiallaget for Henry Stewart Talks og foredragsholderne er verdens fremste eksperter innenfor sine fagfelt, inkludert flere nobelprisvinnere.

Innholdsmessig spenner forelesningene fra det nyeste innen forskning til oversiktsforelesninger som gir mer grunnleggende kunnskap. Databasen er aktuell både for studenter, forelesere og andre som ønsker faglig oppdatering. Forelesningene egner seg godt til bruk i undervisning. Hver forelesning har en unik lenke, og en kodesnutt (html) som kan integreres i nettsider, blogger etc., dessuten følger det med en utskriftsvennlig PPT. Dermed kan man også enkelt integrere forelesningene i egne undervisningsopplegg, og plukke ut spesielt aktuelle deler.

Skermdump av søk i Oria

Man kan både søke og browse etter tema i basen. Hele basen er også søkbar i Oria, hvor forelesninger fra Henry Stewart Talks er merket med et video-ikon (se under).

HST oria

Henry Stewart Talks kommer med månedlige oppdateringer, da legges det til både nye emner og nye forelesninger innenfor eksisterende emner. Siste oppdatering er den nye serien Current Thinking in Back Pain Management, redaktører er Dr. John O’Dowd og Ms. Anna Hlavsova.  Eksempel på nylige oppdaterte serier:

Av Karen Johanne Buset

Leder for Seksjon for medisin ved NTNU Universitetsbiblioteket