Mange kjenner Kahoot! som det mest populære læringsspillet i skolen. Nå kan du også bruke det til digital fjernundervisning.

Mandag 30.mars holder professor og Kahoot!-gründerAlf Inge Wang ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU et webinar i hvordan du kan ta i bruk Kahoot! på nye måter.

– En nyhet er det at man nå kan spille asynkront over nett uten å bruke mobilappen. Dette gjør det mulig for en lærer å sende ut en lenke til alle elvene, og de kan spille kahooten når de selv vil, men samtidig konkurrere, forteller spillprofessoren.

– Jeg vil også vise nye typer spørsmålstyper som har kommet til i det siste, forteller han.

70 millioner aktive brukere benytter nå den populære spillplattformen. Og stadig flere av disse er å finne i selskaper over hele verden.

– Nå i disse Corona-tider er det gratis å ha Premium-brukere for lærere i Kahoot!, forteller Wang.

Han er en av svært mange ansatte ved NTNU som i disse dager har måtte tenke nytt når det gjelder undervisning på nett. Han underviser i faget programvarearkitektur ved NTNU, og repeterer fagstoff for studentene sine ved å spille via Zoom, og får en sosial setting der de sammen kan kommuniserer via chat.

– Akkurat i denne krisen setter studentene stor pris på Kahoot! fordi det er mer lekent og engasjerende enn mange andre digitale verktøy. Slik situasjonen er akkurat nå, er det fint å ha noe lystbetont for studentene, avslutter han.