Diverse UBrss

Ole Andreas Lindeman

I dag feirer vi at det er 250 år siden Ole Andreas Lindeman ble født. Av Lars Roverud, i boka «Et blik paa musikens tilstand i Norge» fra 1815, blir han kalt Norges første musiker. Intet mindre!

Ole Andreas Lindeman ble født i Surnadal 17. januar 1769. Faren het Jacob Madsen Lindeman, og var sorenskriver på Nordmøre. Da Ole Andreas var 14 år gammel, flyttet han til Trondheim for å gå på Trondheim katedralskole. Han var godt forberedt ettersom han hadde hatt privatundervisning hos presten i bygda. Antageligvis var det Andreas Heide som var læreren hans. Pianospill hadde han lært av Justine Riddervold, en dame som bodde i sorenskrivergården.

Etter gymnaset reiste han til København for å studere jus. Men etter hvert ga han opp det studiet og konsentrerte seg om musikk. Han gikk i lære hos bergenseren(!) Israel Gottlieb Wernicke som først bodde i København og senere i Kolding. Wernicke hadde vært eleven til Johann Philipp Kirnberger, som igjen hadde vært eleven til Johann Sebastian Bach.

I 1799 var Ole Andreas Lindeman tilbake i Trondheim hvor han fikk et vikariat som organist i Vår Frue kirke. Fra 1802 var han fast ansatt, og denne jobben hadde han til han døde i 1857!  I tillegg til å være organist, var han konsertarrangør og ikke minst musikklærer.

Ole Andreas Lindeman ga i 1838 ut Norges første koralbok: Choral-Bog, indeholdende de i Kingos, Guldbergs og den evangelisk-christelige Psalmebog forekommende Melodier.

I folketellingen fra 1801 finner vi han igjen som «logerende» i Nordre gate. 6te Rode, Hus 15. Sivilstand ugift, og yrke organist i Vår Frue kirke. Men etter hvert ble han gift med Anna Severine Hichman, og de fikk ti barn. Tre av dem ble organister, og sønnen Ludvig Mathias og hans sønn Peter startet i 1883 organistskole i Christiania. Dette ble forløperen til Norges musikkhøgskole.

Fra Lars Roverus bok «Et blik paa musikens tilstand i Norge»

Frida Kristine Røsand er fagansvarlig for musikk og leder for Musikkbiblioteket

Av Frida Kristine Røsand