Akademisk skriving Forskning Referansehåndtering Studier

Referer riktig – unngå plagiering

Mange studenter og forskere vet ikke at de plagierer. Se opptak av tidligere foredrag ved biblioteket som hjelper deg å forstå og bruke referanser riktig – i tråd med god siteringsskikk.

Som student finner du mange gode tips og råd på temasiden Oppgaveskriving ; inkludert hvordan referere, ulike referansestiler (Harvard, Chicago, APA osv) og referanseverktøy (Zotero og EndNote).

Studenter kan også ha god nytte av å se opptaket av lynkurset ‘Referer riktig‘ med vår egen Astrid Kilvik fra 2018. Hvorfor skal vi egentlig referere? Og hvordan gjør man det i skriving av oppgave? Her er det mange gode råd å få.

Foredraget om plagiering av professor Ole Bjørn Rekdal, fra Høgskulen på Vestlandet er relevant både for studenter og forskere. Rekdal underviser i og forsker på kildebruk og siteringsskikk, og holdt i fjor høst foredrag ved biblioteket på Øya. I dette foredraget viser han hvor lett det er å gå i plagieringsfella, og hvilke konsekvenser det kan få.

Du kan også lese hans kornikk ‘Gåtefull medisinsk kildebruk‘ i Tidsskriftet for den Norske Legeforening. Der diskuterer han noe han ofte ser blant selv eldre forskere, nemlig «kildehenvisninger som ikke viser hvor kilden er hen, eller som ikke viser hvor man skal hen i kilden som det er vist til.»

For PhD stipendiater anbefaler vi PhD on track – de har en egen modul om hvordan referere og om akademisk integritet.

Ta kontakt

Sist, men ikke minst, husk at du kan stikke innom skranken i Det virtuelle biblioteket i Zoom, hver dag kl 10-12!

Ved fagspesifikke spørsmål anbefaler vi at du tar kontakt med ditt bibliotek på epost.

Lykke til med eksamen og oppgaveskriving!