Bibliotek for medisin og helse Forskning Tidsskrifter

Forlenger ikke avtale med Elsevier

NTNU fornyer ikke avtale med tidsskriftsforlaget Elsevier. Universitetsbiblioteket er forberedt på denne situasjonen. Forskere vil fremdeles ha mulighet til å publisere artikler i tidsskriftene.

Se pressemelding fra UNIT

Oppdateringer: NTNU har inngått avtale med Elsevier (23.04.19)

Nærbilde av hvitt tastatur med grønn knapp for Access Illustrasjon: Shutterstock

Det har gjennom høsten 2018 vært forhandlinger med forlagene Elsevier, Springer Nature, Wiley og Taylor&Francis. Det er UNIT som forhandler for universitetssektoren. Forhandlingene fra UNITs side tar utgangspunkt i nasjonale mål og retningslinjer for åpen tilgang til vitenskapelige artikler. Sektoren har blitt pålagt overgang til Open Access istedenfor abonnementsavtaler.

Hvordan få tilgang til vitenskapelige tidsskriftsartikler

Avtalen gjelder kun tidsskriftpakken Science Direct Freedom Collection. E-bokpakker og andre tjenester fra Elsevier (eks Scopus og SciVal) er ikke berørt.

NTNU har også arkivtilgang til noen av de berørte tidsskriftene, hvor artikler utgitt til og med 2018 fortsatt vil være tilgjengelige for lesing. Se oversikt over hvilke tidsskrift NTNU har arkivtilgang til.

Sjekk våre selvhjelpssider:

Finne åpne vitenskapelige artikler

Viktigste grep du kan gjøre:

1. På selvhjelpssiden finner du lenker/plugins for å finne åpent tilgjengelige artikler.
  2. Bruk ditt eget faglige nettverk eller kontakt artikkelforfatter direkte.
  3. Ta kontakt med Bibliotek for medisin og helse.

For ansatte ved St.Olavs hospital:

Legg merke til at du må bruke nettleseren Google Chrome for å kunne aktivere plugins som Unpaywall og Open Access Button for å finne åpent tilgjengelige artikler. For å unngå tekniske problemer med tilgang til artikler anbefaler vi at du alltid bruker Chrome når du søker etter artikler på internett.

Ta kontakt med tilgangsbestiller i klinikken for å be Hemit om å installere Chrome.

Mer informasjon

Nyttige nettsider

Tidligere skrevet om saken

Har du spørsmål om forhandlingene send e-post til support@ub.ntnu.no.