Databaser Formidling Forskning Litteraturvitenskap Språkvitenskap

Digital tilgang til store samlinger ved Nasjonalbiblioteket

Skrevet av Harald Bøhn, Seksjonssjef, Bibliotekseksjon for humaniora, samfunns- og utdanningsvitenskap

Nå er store mengder nytt materiale i Nasjonalbibliotekets samlinger gjort tilgjengelig for forskning og dokumentasjon.

Bokhylla.no er en nettside med digitalisert bøker fra før år 2000 som er gjort tilgjengelig for allmennheten i Norge. For studenter og forskere i UH-sektoren er det nå også åpnet for tilgang til nær dagsferske aviser fra hele landet, og over 150.000 bøker, både faglitteratur og skjønnlitteratur fra tida etter år 2000.

Tiltaket er hjemlet i nye forskrifter til Åndsverkloven fra 1/7-18 som åpner for digital tilgang til pliktavlevert materiale.

Til forskning og dokumentasjon

Formålet med utvidet tilgang til materiale etter år 2000 er støtte til forskning og dokumentasjon. Jf. Pliktavleveringsloven § 1 skal pliktavlevert materialet bevares for ettertiden, men også tjene som kildemateriale for forskning og dokumentasjon.

Studenter skal også kunne bruke kilder fra Nasjonalbibliotekets samlinger når de skriver oppgaver eller forbereder seg til eksamen. Bruk i undervisningssammenheng faller utenfor pliktavleveringslovens formål.

Journalister, slektsforskere og andre som jobber med utredningsarbeid kan få tilgang i lokalene til folkebibliotek, Stortingsbiblioteket, Sametingets bibliotek og andre offentlige bibliotek.

Hvordan få tilgang?

Du får tilgang via din Feide-pålogging. Godkjente roller er student og employee/faculty.

Som bruker må du bekrefte at dokumentet skal benyttes til forskning eller dokumentasjon. Idet du gjør denne bekreftelsen, låner du objektet i inntil åtte timer. Ved inaktivitet avsluttes tilgangen etter to timer. Hvis du avslutter bruk selv kan ikke samme objekt åpnes igjen før det har gått 2 timer.

Tilgang gis ved strømming og til inntil fire samtidige brukere for hvert objekt. Det er ikke tillatt å laste ned eller videreformidle materialet.
Forøvrig gjelder samme regler som ved annet opphavsrettsbeskyttet materiale.

Les mer om tilgang hos Nasjonalbiblioteket.

Ta kontakt på support@ub.ntnu.no om du har spørsmål.

Jobber ved NTNU Universitetsbiblioteket og arbeider med læringsmiljø og markedsføring av Biblioteket Dragvoll. Undervisning i bibliotekets ressurser og referansehåndtering.

Av Anne L. Lorange