Previous Page  107 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

107

Vedlegg

Vedlegg 1a

Intervjuguide barnehagelærer

Intervjuguide

Intervju med barnehagelærer etter gjennomføring

av kommunikasjon med barn via tolk

Navn på intervjuer:

Navn og stilling informant:

Tid og sted:

En uke etter perioden er over

Lydopptak

Hovedproblemstilling: Utfordringer ved

å kommunisere med barn via tolk?

Innledende spørsmål

*Hvordan vil du spontant beskrive samtalen/ måltidet/

samlingsstunda?

Hva var fint/ vanskelig i samtalen/ måltidet/

samlingsstunda?

Forberedelser før situasjonen med tolk

(Forberedelser)

*Hvilke forberedelse gjorde dere (bhg-personalet) før hver

enkelt situasjon?

Hvem ble forberedt til situasjonene?

Hvordan ble dette gjort?

(Plan)

*Ble selve samtalen/ måltidet/ samlingsstunda planlagt?

*Hvordan?

Av hvem (ansvar)?

Skriftlige planer?

(Informasjonsbehov)

*Hva slags informasjon fikk barnet, foreldrene, tolken,

resten av personalet, barnegruppa på forhånd?

(Praktisk tilrettelegging)

*Hvordan ble det lagt til rette praktisk for

tolkesituasjonen?

Plassering av møbler, antall barn/ voksne, type aktiviteter

som foregår?

(Gjennomføring)

Ble planene gjennomført? Evt. Hvorfor ikke? Hvilke

endringer?

*Er det noe du ville gjort annerledes i forhold til

forberedelser?

Annet dere burde tenkt på?