Previous Page  102 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 102 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

102

Forskningsetiske retningslinjer. (2015).

Kvalitative og

kvantitative forskningsmetoder. Likheter og forskjeller.

https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/

medisin-og-else/kvalitativ-forskning/1-kvalitative-og-

kvantitative-forskningsmetoder--likheter-og-forskjeller/

Frich, J.C. (2007). Kvalitative studier.

Tidsskrift for den

norske legeforening.

Nr. 20, 2007.

http://tidsskriftet.no/

article/1598872

Frønes, I. (1995).

De likeverdige. Om sosialisering og de

jevnaldrendes betydning.

Universitetsforlaget Glaser, V.

2013.

Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig

samfunn

. Oslo: Universitetsforlaget.

Gjervan, M. red. (2006).

Temahefte om språklig og kulturelt

mangfold.

Kunnskapsdepartementet 2006.

Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et

mangfoldig samfunn. Universitetsforlaget: Oslo.

Gudmundsdottir, S. (2011). Den kvalitative

forskningsprosessen. Først publisert i Norsk Pedagogisk

Tidsskrift 5/ 1992, s. 266-279. her i T. Moen og R.

Karlsdottir (red.).

Sentrale aspekter ved kvalitativ

forskning

. 2011. Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Hart, S. (2009).

Hjerne, samhørighet, personlighet:

Introduksjon til nevroaffektiv udvikling.

København: Hans

Reitzel.

Hendry, L. og Kloep, M. (2003).

Utviklingspsykologi i

praksis

. Oslo: Abstrakt Forlag.

Hitching, T. R. og A. B. Nilsen (red.) (2010).

Tolking for barn

– en statusrapport

. HiO-rapport 2010 nr. 20. Høgskolen

i Oslo. Avdeling for Lærerutdanning og internasjonale

studier.

Hjelmervik, E. 2004. Funksjonell tospråklighet hos døve

barn. I S. Matre og E. Maagerø (red.)

Når barn erobrar

språket. Ulike perspektiv på barns språkutvikling.

Forskningsserien nr.41. Høgskoleforlaget. Høgskolen i

Agder, Kristiansand.

Hjelmervik, E. 2009. Tolking for barn i skolen. I A.L.

Hansen, N. Garm og E. Hjelmervik (red).

Hørsel, språk og

kommunikasjon.

En artikkelsamling Statped Skriftserie nr

70. Trondheim.

Hjelmervik. E. 2010. Tolk, assistent eller lærer? I E.

Hjelmervik, G. Hartveit, W. Olsen (red.).

Utfordringer

og undringer.

En samling spesialpedagogiske artikler fra

Statped Vest. Statped skriftserie nr.98. Trondheim.

Hjelmervik, E. 2014. det hørselshemmede barnet.

Kommunikasjon og språk – tilrettelegging i barnehagen.

I Bente I. Borthne Hvidsten (red.).

Spesialpedagogikk i

barnehagen

. fagbokforlaget: Bergen.

Høigård, A. (1999).

Barns språkutvikling. Muntlig og

skriftlig.

Oslo: Tano Aschehoug.

Høigård, A., I. Mjør og T. Hoel.( 2009).

Temahefte

om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen.

Kunnskapsdepartementet.

IMDI. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. (2008).

Bruk

av tolk i barnevernet.

IMDI-Rapport 5-2008. Integrerings-

og mangfoldsdirektoratet.

IMDI. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. (2011). Å

samtale via tolk. En kort veiledning.

http://www.imdi.no/

Documents/BrosjyrerHefterHaandbok/norsk.pdf Lastet ned

30.09.2011.

Juuso, R. og I. M. E. Bjørn. 2006. Temahefte om samisk

kultur i barnehagen. Kunnskapsdepartementet.

Kanstad, M. (2015). Språk, mestring og identitet.

Kommunikasjon via tolk i tilvenningsfasen i barnehagen.

I Kibsgaard, S. & M. Kanstad (red.) 2015.

Lek og samspill

i et mangfoldsperspektiv.

Kap. 7., s. 117-130

.

Bergen:

Fagbokforlaget.

Karlsdottir, R., og T. Moen. red. (2011).

Sentrale aspekter ved

kvalitativ forskning

. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.