Previous Page  112 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 112 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

112

Vedlegg 1c

Intevjuguide barn

Matriale: Bilder fra tolkesituasjonen, Tegnesaker

Sette rammen,

hva skal; prate stille spørsmål og evt.tegne,

undervegs eller tilslutt.

hvor lang tid tar samtalen

Kontaktetablering

Se barnet

Kommentere på identitetsmarkører

Om deg - hvem er du: navn, alder, hvor kommer du fra/

land, hva heter barnehagen din/avdeling, hvilke/t språk

snakker du

Hva liker du best i barnehagen?

Hva liker minst?

Noen venner?

Navn på voksne i barnehagen?

Navn på barn i barnehagen?

Introduksjon av tema

(vise bilder av tolkesituasjonen)

Om kommunikasjon

Hvilke språk kan du?

Får du sagt det du vil?

Forstår andre hva du sier?

Forstår du hva andre sier?

Hvilket språk foretrekker du?

Hvilket språk snakker du hjemme, ute blant voksne, med

andre barn i barnehagen, med voksne på barnehagen?

Ommisforståelser

Har du opplevd

at du ikke forstår?

at andre ikke forstår?

Har du opplevd det ofte?

Eksempel på situasjoner?

Om tolking

Hva gjør en tolk?

Hvorfor bruker vi tolk?

Hvordan synes du det er å bruke tolk?

Vanskelig/kjedelig eller greit å snakke med 2 voksne

samtidig?

Forstår du alt tolken sier?

Forstår du det den voksne (i tolkesituasjonen)sier?

Avslutning

Oppsummere/benevne det som er snakket om og som

barnet har fortalt

Gi mestring

Styrke selvfølelse

Positiv tilbakemelding på barnets fortelling/svar

Evt. tegne noe til slutt