Sesjoner - SDU
Skolelederkonferansen Skolen i digital utvikling
Sesjoner
Parallellsesjon 1
Onsdag 13. november, kl 14:15–16:00
Sesjon 1A
–Informasjon fra utstiller
(15 min.)
–Den digitale «verden» – et sted å flykte til, eller en arena for selvutvikling?
Frode Stenseng
I denne sesjonen vil det bli sett på ulike motiver for bruk av digitale plattformer, både sunne og usunne, inkludert ulike sider av virkelighetsflukt og psykologisk avhengighet, og diskutert hvordan dette innvirker på elevenes læring og livsmestring.
Frode Stenseng er professor i pedagogisk psykologi ved NTNU. I hovedsak har han forsket på motivasjon i ulike kontekster, som skole, jobb og fritid, særlig med fokus på motivasjon som lidenskap og eskapisme. Han har også forsket på sosial ekskludering og mobbing i skole og på sosiale plattformer, og betydningen av dette på psykisk helse og utvikling.
Sesjon 1B
–Informasjon fra utstiller
(15 min.)
–KI som lederverktøy i skolen
En praktisk tilnærming til hvordan KI kan brukes som verktøy for ledere i skole. Hvordan kan KI hjelpe oss til å spare tid i arbeidshverdagen? Kan det være et bidrag til kvalitet?
Hvordan kan vi som skoleledere bruke KI i vår arbeidshverdag? Hvordan kommer vi i gang? ChatGPT har kommet for fullt det siste året. Det brukes mer og mer blant elever og lærere, men har vi som skoleledere kommet i gang? Vi ser på muligheter og fallgruver i bruken av KI som lederverktøy. Perfekt for skoleledere som ønsker å utnytte teknologiens potensial for å forbedre sin hverdag.
Jannike Strugstad
Frode Strømsvik
Sesjon 1C
–Informasjon fra utstiller
(15 min.)
–Gaming og inkludering – Gaming som alternativ skolearena
En praktisk tilnærming til hvordan KI kan brukes som verktøy for ledere i skole. Hvordan kan KI hjelpe oss til å spare tid i arbeidshverdagen? Kan det være et bidrag til kvalitet?
I nesten hvert klasserom har vi elever som ikke deltar, sitter med hetten på eller rett og slett fyker ut av klasserommet. Jon Erik og Lars Peter har gjennom flere år brukt gaming i undervisningen for å nå barn og unge som ofte faller fra eller sliter i skolehverdagen. Med 9 av 10 elever i grunnskolen som gamer så er det viktig å vise aksept for denne type aktivitet og bruke det aktivt som et verktøy. I dette foredraget vil vi utforske hvordan du som skoleleder kan legge til rette for spill i undervisningen. Vi vil dele strategier og metoder for hvordan dine ansatte kan integrere spill på en måte som fremmer læring. Videre vil vi demonstrere hvordan spill kan hjelpe elever med å nå læringsmål som ellers kan virke uoppnåelige, og hvordan dette kan transformere både læringsopplevelsen og resultatene.
Jon Erik Lieberman
Lars Peter Østrem
Har en særlig interesse for bruk av spill og e-sport i undervisningen, både i normalklasserommet og som et verktøy for å forebygge og arbeide med ufrivillig skolefravær.
Han har også jobbet i Interactive Norway, med salg og kursing i bruk av SMART Board og Prowise, som er interaktive digitale tavler.
Gjennom frivillig arbeid har han startet opp et av norges første E-sport lag for barn og unge og bidratt i opprettelsen og sittet i styret til Norges E-sportforbund. Dette har han trukket med seg inn i undervisning av både elever og høgskolestudenter.
Parallellsesjon 2
Torsdag 14. november, kl. 11:00–11:45
Sesjon 2A
–Å lede utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Hvordan lede utviklingsarbeid i profesjonsfaglig digital kompetanse – PfDK?
Utdanningsdirektoratet viser støtte i komptansepakke om ledelse av PFDK-utvikling og pakke om arbeid med Kunstig intelligens i skolen.
Øystein Nilsen
Utdanningsdirektoratet
Torill Sommerlund
Utdanningsdirektoratet
Sesjon 2B
–Kunstig intelligens i utdanning – Hvordan legge til rette for en bevisst og meningsfull teknologisk transformasjon?
Mari-Ann Letnes
Sesjon 2C
–Elevperspektivet, Elevorganisasjonen
Madelen Kloster
(foto: Nikolai Sogn/EO)