Plenum ikke publisert

Skolelederkonferansen Skolen i digital utvikling
Plenum

Åpningsplenum

Mandag 3. november, kl. 10:00–11:15

10:00 Velkommen

10:10 Åpning ved politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet

10:30 Qualification, socialisation, and subjectification in a digital age

Gert Biesta
Maynooth University / University of Edinburgh

How can school leaders create the conditions for education that not just qualify young people for participation in society and provide them with orientation to navigate the world, but also ensure that they do not forget themselves and become capable of wise judgement?

Gert Biesta argues that education is a process that involves three interrelated domains: qualification, socialisation, and subjectification.

Qualification refers to the process of providing students with the knowledge, skills, and competencies needed to perform tasks in the world. It’s about equipping individuals with practical and theoretical know-how that prepares them for specific roles in society.

Socialisation involves the process by which individuals learn to live within the norms, values, and practices of their community. It’s the way education helps integrate students into the social fabric of traditions, ethical norms, and shared understandings. This process lays the groundwork for people to participate in and shape the culture they inherit.

Subjectification describes the process by which learners become autonomous individuals—subjects of their own lives rather than objects who are simply molded by predetermined educational outcomes. Subjectification is about developing the capacity for critical judgment, ethical decision-making, and active participation in life. It emphasises education as a practice that encourages students to think independently and act responsibly in a broader social context.

Biesta reminds us that the process of becoming a human being is multidimensional. Qualification ensures we have the tools to act; socialisation connects us to a wider community and tradition; and subjectification ultimately empowers us to shape our own paths and contribute to democratic life.

We are living in an age of escalating digitisation. How can school leaders create educationalspaces which qualify young people for participation in society, respect traditional socialnorms and nourish individual autonomy?

Gert Biesta portrettbildeGert Biesta is Professor of Public Education in the Centre for Public Education and Pedagogy, Maynooth University, Ireland, and Professor of Educational Theory and Pedagogy at the Moray House School of Education and Sport, University of Edinburgh, UK. In 2023 he started a four-year term as member of the Education Council of the Netherlands, the advisory body of the Dutch government and parliament on educational matters.

 

Plenum 2

Mandag 3. november, kl. 11:30–12:15

Verdier i en ekstrem endringstid: Hvilke viktige verdier er truet av KI – og hvordan beskytter vi dem?

Henrik Syse
Oslo Nye Høyskole.

Nye sosiale medier og andre plattformer som er påvirket og langt på vei drevet av Kunstig Intelligens (KI), utvikler seg i rekordfart. Mange mener at verdier som sannferdighet, refleksjon, lytting og fredelig meningsutveksling kan være under stort press. Henrik Syse skal filosofere rundt disse verdiene – og rundt hva KI-utviklingen betyr i skolen.

Henrik Syse portrettbildeHenrik Syse (f. 1966) er filosof, forsker, forfatter og foredragsholder. Han har en mastergrad i politisk filosofi fra Boston College i USA og en doktorgrad i etikk fra Universitetet i Oslo. Han arbeider som seniorforsker ved Institutt for fredsforskning og professor II ved Oslo Nye Høyskole. I seks-års-perioden fra 2015 til og med 2020 var han medlem av Den Norske Nobelkomité, og de fire siste av disse årene var han komiteens nestleder. Fra 2002 til og med 2016 satt han i Pressens Faglige Utvalg, siden 2020 har han vært styreleder i Stiftelsen 10. august, og siden 2022 har han vært styreleder for Alfred Nobels Norske Minnestiftelse. Henrik har skrevet og redigert en rekke bøker og artikler om etikk, krig, religion, politikk, filosofi og næringsliv. Og så er han søndagsskolelærer og glad i The Beatles.

Plenum 3

Mandag 3. november, kl. 12:30–13:15

Hvordan kan ledere bidra til motivasjon og utvikling?

Anna Tebelius Bodin
Hjärnautbildning AB

Genom att förstå vår hjärna bättre, kan vi förstå oss själva och andra bättre. Under det här passet får du som ledare insikt om hur du berör, motiverar och bidrar till utveckling. Det handlar om att göra hjärnans kemi till något så konkret att det guidar ledarskapet.

Anna Tebelius Bodin är talare, utbildare och författare, med masterexamen från Harvard University, där hon även assisterade forskning om hjärnan. Hon har kommit ut med 6 böcker och gett över 1600 föreläsningar om psykologin bakom hur vi leder, lär och kommunicerar med kunskap om hjärnan. 2020 hedrades hon med årets Mensa-pris för sitt inspirerande sätt att sprida kunskap om hjärnan.

Plenum 4

Mandag 3. november, kl. 16:15–17:00

16:15 Avlogga/Pålogga

Michael Stilson
Forfatter


I ett år logget Mike Stilson av smarttelefonen og sosiale medier for NRK-serien "Avlogga". I en tid der alle snakker om digital kompetanse, AI og hva barn må lære for å klare seg i framtiden, kommer Stilson til SDU for å fortelle om hvilke oppdagelser han gjorde i "Avlogga". Gjennom historier, erfaringer og møter med eksperter i løpet av Avlogga-året skal han gi et litt annet perspektiv på den digitale utviklingen som dominerer, og stiller spørsmålet: Hva er det vi egentlig trenger for å klare oss i framtiden?

Michael Stilson portrettbildeMichael Stilson er forfatter, programleder, tidligere profesjonell fotballspiller og lærer. Han står bak den prisvinnende ungdomsromanserien om fotballtalentet Elias og er kjent fra NRK-serien Avlogga. Med engasjement og innsikt formidler han viktige temaer som identitet, press og valg i ungdomslivet. Han skriver bøker, formidler litteratur til barn og ungdom, og holder foredrag om hva det digitale livet gjør med oss som mennesker og samfunn.

(foto: Eline Kjøl Berg)

 

16:45 Avslutning av dagen og informasjon om middagen

Plenum 5

Tirsdag 4. november, kl. 08:30–09:45

08:30 Nytt fra UDIR – skolens digitale mulighetsrom

Øystein Nilsen / Morten Rosenkvist
Utdanningsdirektoratet

09:00  Kunstig intelligens og vurdering – muligheter og utfordringer fra et skolelederperspektiv

Henning Fjørtoft
Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning ved NTNU

Spredningen av KI-verktøy åpner nye muligheter for å lære og kommunisere, men representerer også en trussel mot skolens etablerte vurderingspraksiser. I dette innlegget vil Henning Fjørtoft diskutere noen av mulighetene og utfordringene som KI representerer for skolen, samt drøfte hva dette innebærer for skoleledere.

Henning Fjørtoft portrettbildeHenning Fjørtoft er professor i norsk fagdidaktikk og ansatt ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning ved NTNU. Fjørtoft jobber med områdene norskdidaktikk, vurdering, literacy (lesing og skriving) og skoleutvikling i nært samarbeid med både utdanningsmyndigheter, praksisutøvere og internasjonale forskningsmiljø. Han er medlem av Regjeringens Fellesskoleutvalg.

 

Plenum 6

Tirsdag 4. november, kl. 10:15–11:00

Unge i KI-individualismens tid

Petter Brandtzæg
UiO/SINTEF

Keynote-foredraget vil ta utgangspunkt i generativ kunstig intelligens (KI), som ChatGPT, Character.AI og Snapchat sin My AI, og hvordan slike KI-systemer er med på å skape nye former for relasjoner, læring og identitetsutvikling. Disse KI-systemene inngår i unges hverdag som sosiale aktører med en personlighet. De fremstår med egne meninger. De kan kjenne oss bedre enn oss selv. De fungerer i økende grad som KI-baserte venner, intime samtalepartnere, praktiske hjelpere og rådgivere i unges hverdag. De er i ferd med å endre sosiale strukturer i samfunnet. Dette gjør at vi må etablere nye forståelser om unges sosiale liv, deres måter å lære på, hvordan de får hjelp og søker sosial støtte.

Foredraget vil rette søkelys mot fremveksten av det som kalles KI-individualisme – en ny sosial dynamikk der unge mennesker lener seg mer og mer til generative KI-systemer, og hvor etablerte fenomener som sosial støtte, sosial kapital og tradisjonelle sosiale strukturer må forståes på helt nye måter. Hva skjer med våre fellesskap når relasjoner i større grad handler om KI-menneske relasjoner? Hvilke muligheter og farer som ligger i dette skiftet, både for de unge og for samfunnet som helhet.

Petter Brandtzæg portrettbildePetter Bae Brandtzaeg er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og sjefforsker ved SINTEF Digital. Han har i en årrekke forsket på forholdet mellom unge mennesker, sosiale medier og KI. Forskningen hans er blitt omtalt i blant annet The Guardian, Huffington Post, BBC, The Atlantic og WIRED. Han har også holdt en rekke internasjonale key notes over tematikken. Brandtzaeg har ledet en rekke nasjonale og europeiske forskningsprosjekter om KI, algoritmisk innflytelse og demokratisk deltakelse.

 

Avslutningsplenum

Tirsdag 4. november, kl. 12:45–14:15

12:45 Hvordan ramme inn vurderingspraksiser i chatbotens tid?

Stine Brynildsen
Høgskolen i Østfold

Det er stor interesse for hvordan bruk av chatboter både utfordrer, utvider og endrer vurderingspraksiser. Ingen har fasit på hvordan man best møter utviklingen, men uansett om man er fortryllet eller forskrekket, så åpner utviklingen for å systematisk øke bevisstheten rundt hvordan man kan tenke om og praktiserer vurdering. For å få til dette utviklingsarbeidet, kan det være nyttig med et "felles språk" - eller noen felles rammer. I sitt innlegg ønsker Stine Brynildsen derfor å presentere Rammeverket for vurdering og KI (VuKI) (Perkins et. al, 2024), samt å dele overordnede perspektiver og praktiske eksempler på hvordan man kan bruke VuKI når man jobber med chatboter og vurderingspraksiser i profesjonsfellesskapet.

Stine Brynildsen portrettbildeStine Brynildsen jobber som førstelektor og PhD-kandidat ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring ved HiØ. Hun er særlig opptatt av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (pfdk) og jobber mye med etter- og videreutdanning av lærere. I sitt PhD-prosjekt forsker Stine på vgs-elevers bruk av chatboter i skriveprosesser. Stine utvikler og underviser nettbaserte emner om både pfdk og KI, er involvert i ulike skoleutviklingsprosjekt (Dekomp) om KI og vurdering. Hun er også med i utvikling av nye kompetansepakker for Udir om KI i ulike fag. Tidligere har Stine jobbet 11 år som norsk- og engelsklærer på videregående skole. Stine Brynildsen | LinkedIn

 

13:30 Kompetent skoleledelse i en digitalisert tid er analog

Carl Fredrik Dons
NTNU

Avslutningsforedraget vil ta utgangspunkt i invitasjonen til årets konferanse som peker på at fremveksten av sosiale medier, algoritmer og kunstig intelligens skaper nye dilemmaer i skjæringspunktet mellom danning og utdanning. Disse forhold stiller krav til et lederskap som evner å navigere i usikkerhet, balansere motstridende hensyn og samtidig sikre en faglig og etisk forsvarlig praksis. Spenninger mellom teknologi, pedagogikk og skolens danningsoppdrag inviterer til å identifisere lederskap ut fra et distribuert perspektiv. Dette innebærer at ansvar for beslutninger og innsats fordeles mellom flere aktører slik at ledelse kan favne både de teknologiske og pedagogiske dimensjonene. Med dette som bakteppe vil jeg i dette foredraget reflektere over hvordan lederskapets analoge robusthet kan bidra til å møte digitale utfordringer konstruktivt.

Carl Fredrik Dons portrettbilde.Carl Fredrik Dons er dosent i utdanningsledelse og pedagogikk. Han underviser på master i skoleutvikling og utdanningledelse med faglig ansvar for emnet Ledelse og digitalisering. Carl Fredrik Dons ledet NTNUs følgeforskning knyttet til KS oppvekstprogram ABSOLUTT og deltar i NTNUs forskningsprosjekt Ledelse i Covid 19. Dons er også involvert i flere utviklingsprosjekter som arbeider med skolebasert kompetanseutvikling.

 

14:00 Avslutning

 

Samarbeidspartnere

Arrangør:

NTNU logo

Samarbeidspartner:

Udir logo