Plenum - SDU
Skolelederkonferansen Skolen i digital utvikling
Plenum
Åpningsplenum
Mandag 3. november, kl. 10:00–11:15
10:00 Velkommen
10:10 Åpning ved politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet
10:30 Qualification, socialisation, and subjectification in a digital age
Gert Biesta
Maynooth University / University of Edinburgh
How can school leaders create the conditions for education that not just qualify young people for participation in society and provide them with orientation to navigate the world, but also ensure that they do not forget themselves and become capable of wise judgement?
Gert Biesta argues that education is a process that involves three interrelated domains: qualification, socialisation, and subjectification.
Qualification refers to the process of providing students with the knowledge, skills, and competencies needed to perform tasks in the world. It’s about equipping individuals with practical and theoretical know-how that prepares them for specific roles in society.
Socialisation involves the process by which individuals learn to live within the norms, values, and practices of their community. It’s the way education helps integrate students into the social fabric of traditions, ethical norms, and shared understandings. This process lays the groundwork for people to participate in and shape the culture they inherit.
Subjectification describes the process by which learners become autonomous individuals—subjects of their own lives rather than objects who are simply molded by predetermined educational outcomes. Subjectification is about developing the capacity for critical judgment, ethical decision-making, and active participation in life. It emphasises education as a practice that encourages students to think independently and act responsibly in a broader social context.
Biesta reminds us that the process of becoming a human being is multidimensional. Qualification ensures we have the tools to act; socialisation connects us to a wider community and tradition; and subjectification ultimately empowers us to shape our own paths and contribute to democratic life.We are living in an age of escalating digitisation. How can school leaders create educationalspaces which qualify young people for participation in society, respect traditional socialnorms and nourish individual autonomy?
Plenum 2
Mandag 3. november, kl. 11:30–12:15
Verdier i en ekstrem endringstid: Hvilke viktige verdier er truet av KI – og hvordan beskytter vi dem?
Henrik Syse
Oslo Nye Høyskole.
Nye sosiale medier og andre plattformer som er påvirket og langt på vei drevet av Kunstig Intelligens (KI), utvikler seg i rekordfart. Mange mener at verdier som sannferdighet, refleksjon, lytting og fredelig meningsutveksling kan være under stort press. Henrik Syse skal filosofere rundt disse verdiene – og rundt hva KI-utviklingen betyr i skolen.
Plenum 3
Mandag 3. november, kl. 12:30–13:15
Hvordan kan ledere bidra til motivasjon og utvikling?
Anna Tebelius Bodin
Hjärnautbildning AB
Genom att förstå vår hjärna bättre, kan vi förstå oss själva och andra bättre. Under det här passet får du som ledare insikt om hur du berör, motiverar och bidrar till utveckling. Det handlar om att göra hjärnans kemi till något så konkret att det guidar ledarskapet.
Anna Tebelius Bodin är talare, utbildare och författare, med masterexamen från Harvard University, där hon även assisterade forskning om hjärnan. Hon har kommit ut med 6 böcker och gett över 1600 föreläsningar om psykologin bakom hur vi leder, lär och kommunicerar med kunskap om hjärnan. 2020 hedrades hon med årets Mensa-pris för sitt inspirerande sätt att sprida kunskap om hjärnan.
Plenum 4
Mandag 3. november, kl. 16:15–17:00
16:15 Avlogga/Pålogga
Michael Stilson
Forfatter
I ett år logget Mike Stilson av smarttelefonen og sosiale medier for NRK-serien "Avlogga". I en tid der alle snakker om digital kompetanse, AI og hva barn må lære for å klare seg i framtiden, kommer Stilson til SDU for å fortelle om hvilke oppdagelser han gjorde i "Avlogga". Gjennom historier, erfaringer og møter med eksperter i løpet av Avlogga-året skal han gi et litt annet perspektiv på den digitale utviklingen som dominerer, og stiller spørsmålet: Hva er det vi egentlig trenger for å klare oss i framtiden?
(foto: Eline Kjøl Berg)
16:45 Avslutning av dagen og informasjon om middagen
Plenum 5
Tirsdag 4. november, kl. 08:30–09:45
08:30 Nytt fra UDIR – skolens digitale mulighetsrom
Øystein Nilsen / Morten Rosenkvist
Utdanningsdirektoratet
09:00 Kunstig intelligens og vurdering – muligheter og utfordringer fra et skolelederperspektiv
Henning Fjørtoft
Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning ved NTNU
Spredningen av KI-verktøy åpner nye muligheter for å lære og kommunisere, men representerer også en trussel mot skolens etablerte vurderingspraksiser. I dette innlegget vil Henning Fjørtoft diskutere noen av mulighetene og utfordringene som KI representerer for skolen, samt drøfte hva dette innebærer for skoleledere.
Plenum 6
Tirsdag 4. november, kl. 10:15–11:00
Unge i KI-individualismens tid
Petter Brandtzæg
UiO/SINTEF
Keynote-foredraget vil ta utgangspunkt i generativ kunstig intelligens (KI), som ChatGPT, Character.AI og Snapchat sin My AI, og hvordan slike KI-systemer er med på å skape nye former for relasjoner, læring og identitetsutvikling. Disse KI-systemene inngår i unges hverdag som sosiale aktører med en personlighet. De fremstår med egne meninger. De kan kjenne oss bedre enn oss selv. De fungerer i økende grad som KI-baserte venner, intime samtalepartnere, praktiske hjelpere og rådgivere i unges hverdag. De er i ferd med å endre sosiale strukturer i samfunnet. Dette gjør at vi må etablere nye forståelser om unges sosiale liv, deres måter å lære på, hvordan de får hjelp og søker sosial støtte.
Foredraget vil rette søkelys mot fremveksten av det som kalles KI-individualisme – en ny sosial dynamikk der unge mennesker lener seg mer og mer til generative KI-systemer, og hvor etablerte fenomener som sosial støtte, sosial kapital og tradisjonelle sosiale strukturer må forståes på helt nye måter. Hva skjer med våre fellesskap når relasjoner i større grad handler om KI-menneske relasjoner? Hvilke muligheter og farer som ligger i dette skiftet, både for de unge og for samfunnet som helhet.
Avslutningsplenum
Tirsdag 4. november, kl. 12:45–14:15
12:45 Hvordan ramme inn vurderingspraksiser i chatbotens tid?
Stine Brynildsen
Høgskolen i Østfold
Det er stor interesse for hvordan bruk av chatboter både utfordrer, utvider og endrer vurderingspraksiser. Ingen har fasit på hvordan man best møter utviklingen, men uansett om man er fortryllet eller forskrekket, så åpner utviklingen for å systematisk øke bevisstheten rundt hvordan man kan tenke om og praktiserer vurdering. For å få til dette utviklingsarbeidet, kan det være nyttig med et "felles språk" - eller noen felles rammer. I sitt innlegg ønsker Stine Brynildsen derfor å presentere Rammeverket for vurdering og KI (VuKI) (Perkins et. al, 2024), samt å dele overordnede perspektiver og praktiske eksempler på hvordan man kan bruke VuKI når man jobber med chatboter og vurderingspraksiser i profesjonsfellesskapet.
13:30 Kompetent skoleledelse i en digitalisert tid er analog
Carl Fredrik Dons
NTNU
Avslutningsforedraget vil ta utgangspunkt i invitasjonen til årets konferanse som peker på at fremveksten av sosiale medier, algoritmer og kunstig intelligens skaper nye dilemmaer i skjæringspunktet mellom danning og utdanning. Disse forhold stiller krav til et lederskap som evner å navigere i usikkerhet, balansere motstridende hensyn og samtidig sikre en faglig og etisk forsvarlig praksis. Spenninger mellom teknologi, pedagogikk og skolens danningsoppdrag inviterer til å identifisere lederskap ut fra et distribuert perspektiv. Dette innebærer at ansvar for beslutninger og innsats fordeles mellom flere aktører slik at ledelse kan favne både de teknologiske og pedagogiske dimensjonene. Med dette som bakteppe vil jeg i dette foredraget reflektere over hvordan lederskapets analoge robusthet kan bidra til å møte digitale utfordringer konstruktivt.
14:00 Avslutning