Plenum - SDU
Skolelederkonferansen Skolen i digital utvikling
Plenum
NB! Programmet for 2025 er ennå ikke publisert
Informasjonen nedenfor gjelder forrige konferanse
Åpningsplenum
Onsdag 13. november, kl. 10:00
– Velkommen
– Åpning ved politisk ledelse
Statssekretær Sindre Lysø
– Hvordan teknologien påvirker og forandrer oss
Skjermbruksutvalget v/Robert Steen
Robert har i 8 år sittet som finans- og helsebyråd i Oslo (Norges største skoleeier) med overordnet ansvar for digitaliseringen av hovedstaden. Før Robert gikk til politikken i 2015, satt han i 15 år som konserndirektør i mediaselskapet Schibstedt med et sentralt ansvar for den digitale transformasjonen fra et papir-avishus til et globalt anerkjent digitalt mediaselskap. I mars 2000 var Robert en del av en liten gruppe som lanserte finn.no i Norge – og hadde senere ansvaret for å eksportere konseptet til 36 land på alle verdens kontinenter.
Med sin bakgrunn kommer Robert Steen til vår konferanse for å dele sine erfaringer og sin kunnskap rundt temaet “Hvordan påvirker og forandrer teknologien oss”.
Plenum 2
Onsdag 13. november, kl. 11:35–13:45
– Digitale utfordringer krever også analoge "svar" – Laget rundt barnet - barn og unges "well-beeing"
Professor Øyvind Kvello
NTNU
Mer informasjon kommer.
– Digitalisering - sammen i ukjent landskap
Digitalisering generelt og kunstig intelligens spesielt fører til at skolen blir utsatt for nye problemstillinger og «gamle» blir forsterket.
Hvordan skal vi sammen håndtere utfordringene og mulighetene i en slik situasjon?
Morten Rosenkvist
Utdanningsdirektoratet
Plenum 3
Onsdag 13. november, kl. 16:15–17:00
– Sofaprat
Utvidet digitalisering bidrar til at den skolekonteksten læring skal foregå i, blir overskredet i tid og fysisk rom. Sosiale medier, algoritmenes inntog og KI bidrar til at elevenes læringsmiljø i stadig større grad blir preget av erfaringer fra en digitalisert livsverden. Samtidig er skolehverdagen preget av uforutsigbarhet og uforutsette hendelser. En dypere forståelse av hvordan skolen skal bidra til utdanning og danning i en slik kompleksitet krever at flere perspektiver møtes. I sofapraten vil vi derfor la stemmene fra elev og rektor møte synspunkter fra forskning, lærerutdanning og Utdanningsdirektorat.
Innledning:
Dosent Carl Fredrik Dons, NTNU
Sofapanel:
- Fasilitator: Carl Fredrik Dons, dosent, NTNU
- Forsker: Siv Gamlem, professor, Høgskulen i Volda
- Skoleleder: Lin Marie Holvik, rektor, Thor Heyerdal videregående skole
- Lærerutdanner: Mari-Ann Letnes, førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning, NTNU
- Elevstemme: Madelen Kloster, leder, Elevorganisasjonen
- Utdanningsdirektoratet: Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet
Plenum 4
Torsdag 14. november, kl. 08:45–10:30
– Hvordan kan skjermbruk utfordre barns utvikling
Barenombud Mina Gerhardsen
– Digital og KI-assistert vurdering og tilbakemelding: Perspektiver fra lærere og elever
Professor Siv Gamlem
– KI og Digitalisering i skolen – hva kan vi lese ut av de siste 10 års forskning?
Professor Øystein Gilje
Professor Øystein Gilje ved UiO har arbeidet i 20 år med teknologi og læring, og leder for tiden prosjektet Læring i algoritmenes tidsalder, som ser nærmere på bruken av chatbots ulike roller og funksjoner i skolen. Han har tidligere ledet prosjekter om læremidler og digitale verktøy (Ark&App og GEPP), samt innovasjonsprosjekter om multimodalitet og vurdering.
Plenum 5
Torsdag 14. november, kl. 12:15–13:45
– The Digital Generation – Insights into children and young people’s everyday digital lives and the importance of the digital ecosystem
Professor Halla Bjørk Hollmarsdottir
I DigiGen undersøkte forskere fra hele Europa hvordan pågående digitalisering og teknologiutvikling påvirker barn og unges liv. Det ble utviklet kunnskap om hvordan og på hvilke måter unges hverdagsliv kan påvirkes positivt av ny teknologi, men så også på mulige utfordringer denne teknologien gir i utdanning, familieliv, vennerelasjoner, fritid og sosial deltagelse.
"Den digitale generasjonen" er den generasjonen av unge som aldri har opplevd en verden uten internett, smarttelefoner og sosiale medier.
Snakk!
På bakgrunn av data fra DigiGen, har Tenk, som er skoleavdelingen til Faktisk.no, utviklet Snakk! Snakk! tilbyr kunnskap om barn og unges digitale liv og gir verktøy som legger til rette for refleksjon og samtale rundt dette.Snakk! består av tre ulike informasjonsvideoer, tilhørende samtalekort og et brettspill under utvikling.Innholdet retter seg hovedsakelig mot barn og unge mellom 10 og 14 år, men kan også passe til både eldre og yngre aldersgrupper. Les mer og sjekk ut Snakk! (tenk.faktisk.no)
Åpent tilgjengelig bokutgivelse
Les boka Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People (springer.com).
– Digitalisering, skoleledelse og samfunnsutvikling
Rektor Lin Marie Holvik
Lin Marie Holvik har en master i organisasjon og ledelse og er rektor ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik.