Mediebidrag

Høy bruk av psykofarmaka på sykehjem

Professor Anne-Sofie Helvik er intervjuet i KommunalRapport om bruk av psykofarmaka blant eldre på sykehjem.

I 2017 gjennomførte Helvik en studie om bruken av psykofarmaka blant 1.163 sykehjemsbeboere. Den viste at bruken er høy – 73 % av sykehjemsbeboerne fikk slike legemidler. Bruken var høyere blant de med demens, enn de uten. Undersøkelsen viste også vedvarende høy bruk over tid. Den høye forekomsten viser at bruken ikke er i samsvar med de anbefalinger som gis til behandling av eldre med demens og psykiske utfordringer, sier Helvik.

Utdrag fra intervjuet nedenunder hele intervjuet kan du lese HER

«Det er dessverre ikke uvanlig at eldre i sykehjem ofte står på ulike former for psykofarmaka, sier professor Anne-Sofie Helvik ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie på NTNU. Psykofarmaka er legemidler som påvirker psykiske funksjoner, og dermed brukes i behandlingen av psykiske lidelser. Studier viser at slike legemidler har generelt begrenset effekt og kan gi alvorlige bivirkninger på personer med demens. Legemidlene kan i stedet forverre den kognitive svikten ved demens, svekke muligheten til å klare daglige aktiviteter og øke risikoen for at pasienten kan falle. Høy forekomst av antipsykotika også øker risikoen for død. Så bruk av slike midler over lang tid er alarmerende, advarer Helvik»