Haley Knudson
Bærekraftig business
Haley Knudson vil undersøke hvordan foretak kan – og hvorfor de skal – bringe bærekraftig innovasjon inn i deres forretningsmodell.

Foto: Jacob Stærk
Handel og investeringer i utviklingsland kan skape jobber, bærekraftig vekst og gi fattige familier en mer stabil inntekt og dermed mulighet for å forsørge seg selv og sine barn. Haley Knudson, PhD-stipendiat på TEFT-lab i Ålesund, vil undersøke hva som motiverer foretak til å investere i strategiske satsninger med en sosial bunnlinje.
“Jeg prøver å kartlegge hvilke drivere som går igjen hos foretak, som velger å jobbe med bærekraftig innovasjon, og hva som bremser dem. Det er fortsatt tidlig i mitt prosjekt, men jeg håper på å nå frem til et konsept som foretak kan bruke hvis de vil kartlegge de strategiske mulighetene i bærekraftige investeringer,” sier Haley Knudson.
Hennes forskning er i tråd med FNs verdensmål og den store forventningen om at privatsektor-partnerskap — som også er definert i verdensmål nummer 17 — skal bidra til å innfri målsetningene om verdens utvikling innen utgangen av 2030.
Master fra opphold hos FN i Genève
Haley Knudson, født og oppvokst i San Diego og med etternavn etter norsk slekt, er personlig opptatt av verdens tilstand. Hun har jobbet for Amnesty og var tilknyttet som praktikant hos FN i Genève, hvor hun arbeidet med FNs årlige konferanse for handel og utvikling, UNCTAD.
”Det var interessant å være på plass på gulvet i Genève og se utviklingen i tiden før SDG-målene var offisielt vedtatt. Min master, som handler om hvordan man kan oppmuntre private foretak til å investere i SDG-målene, ble født ut av de observasjonene jeg gjorde i de dagene,” sier hun.
Nå er Haley Knudson gått videre til sin PhD-forskning, men det er på mange måter den samme jobben hun fortsetter med – denne gang dog med mer fokus på virksomhetenes perspektiv og med case-baserte studier av foretak i Norge og Ålesundområdet.
Hun er fortsatt i begynnelsen av sitt PhD-løp og har brukt det første året på såkalt pliktarbeid. Gjennom de neste tre årene, håper hun på å kunne besvare hvordan foretak, institusjoner og markeder i samspill kan påvirke verdens utvikling mot det bedre.
”Hvordan oppstår en bærekraftig forretningsmodell, og hvordan kan den fungere på lang sikt, slik virksomhetens bidrag ikke bare blir et velment, men kortlevd initiativ, men også økonomisk lønnsomt sett fra foretakets perspektiv? Og hvordan skjer alt dette i et samspill mellom interne og eksterne krefter i virksomheten og de institusjoner og markeder virksomheten er en del av,” spør Haley Knudson.
Til sjøs i Ålesund
Haley Knudson håper hennes første case kan bli et foretak, som er spesialisert i å produsere vakuum-toalett til båt og fly. Virksomheten har et kjerneprodukt og en forretningsmodell som er tilpasset det norske, maritime marked, og nå skal de ifølge Haley Knudson undersøke om deres produkt kan brukes i utviklingssammenheng.
“Toalettene kan kanskje bli relevante i flyktningeleirer eller slumkvarter, og jeg vil gjerne se hvordan de identifiserer muligheter og utfordringer, når de skal undersøke om de kan implementere toalettene i en helt annen og ny kontekst,” sier Haley Knudson.
Slike caser kan nemlig gi henne kunnskap andre foretak kan trenge. For selv om det fins mange manualer og guider som tilbyr å hjelpe virksomheter med å kartlegge strategiske muligheter ved bærekraftig innovasjon, er det ikke sikkert de er gode nok og blir brukt, sier Haley Knudson.
“Min opplevelse er, at mange maler ikke er dyptgående nok. De tar ofte ikke hensyn til hele forretningen, men ser bare på betydningen fra utviklingslandets perspektiv og derfor skjer det ofte at de ikke blir brukt. Jeg håper på å kunne skaffe empiri nok til å få til redskaper, som oppleves som relevante fra virksomhetens perspektiv“ sier Haley Knudson.
Haley er amerikansk statsborger og flyttet i 2012 til Trondheim for å ta en master i Globalisation and Political Science. Hun er ofte i Ålesundområdet som ledd i sitt PhD-løp og tilknytningen til TEFT-lab.