Sesjoner
Parallellsesjoner
Torsdag 9. februar kl. 14:15–15:00
Sesjon A
Lyden av en hånd som klapper – om autonomi som noe mer enn privatpraksis
"Yrkesprofesjonene i skolesektoren som ikke står i klasserommet, er avhengig av å redusere lærerens makt for å fremme og rettferdiggjøre egne profesjonsinteresser", skrives det i en facebookgruppe for lærere. Regjeringen ønsker tillitsreform, og lærere er opptatte av makt og metodefrihet. Hvordan kan skoleledere balansere behovet for et individuelt handlingsrom mot forventninger til kollektive læringsprosesser i skolen? Hvordan kan skoleledere komme i posisjon til å utøve innflytelse på utviklingsarbeid? I dette innlegget forteller de tidligere masterstudentene Mats Gilberg og Marlen Faannessen om sin masteroppgave, hvor de har forsket på hvilken betydning autonomi-begrepet kan ha for ledelse av utviklingsarbeid i skolen.
![portrettbilde Marlen Faannessen](/documents/1266379691/1323055314/200-marlen-faannessen.jpg/5294e028-2732-af97-4c5b-01d652e2ea42?t=1669037551189&imagePreview=1)
Marlen Faannessen
seniorrådgiver KS
![portrettbilde Mats Gilberg](/documents/1266379691/1323055314/200-mats-gilberg.jpg/4d64071f-3d61-b13c-e443-ef23ab7495cb?t=1669037551251&imagePreview=1)
Mats Gilberg
avdelingsleder Lianvatnet skole
Sesjon B
Pygmalion-effekten i klasserommet
Hvilke årsaksforhold kan forklare svært høy gjennomføringsgrad, tross et statistisk sett dårlig utgangspunkt for å lykkes?
Vi har sett nærmere på et programområde hvor det tradisjonelt har vært mange elever som kjennetegnes med lave elevforutsetninger. Elevene her vil statistisk sett ha begrensede muligheter til å fullføre og bestå videregående opplæring. Allikevel: Det særegne ved programområdet er at nær sagt alle elever fullfører og består fagutdanningen i løpet av de siste 10 årene. Vi har sett på sammenlignbare tall for andre yrkesfaglige retninger, både lokalt, fylkesvis og nasjonalt. Ingen andre studieretninger lokalt eller nasjonalt, er i nærheten av å ha en slik høy grad av fullført og bestått som dette programområdet har. Dette har vi drøftet i vår masteroppgave «Pygmalion-effekten i klasserommet»
![portrettbilde Steinar Horn](/documents/1266379691/1323055314/200-steinar-horn.jpg/91337dc7-6788-d40a-6c97-6d434cbede7d?t=1669037551297&imagePreview=1)
Steinar Horn
avdelingsleder Vest-Lofoten vgs.
![portrettbilde Jan Ketil Jørgensen](/documents/1266379691/1323055314/200-jan-ketil-jorgensen.jpg/8b7afa48-5595-59dd-d5b8-e4dc41beb123?t=1669037551339&imagePreview=1)
Trond Ketil Jørgensen
rektor Havbruksakademiet Nord vgs.
Sesjon C
Profesjonelle læringsfellesskap
En fortelling om hvordan skoleeier er med på å utvikle profesjonelle læringsfellesskap der skoleeier, ledere, lærere og andre ansatte reflekterer over og videreutvikler sin praksis gjennom å bruke prinsipper for lærende ledelse. I Troms har vi et særlig fokus på prosesskvalitet: Vi øver på lærende samtaler, har fokus på erfaringsutforskning og utarbeider individuelle aksjonsplaner som skal bidra til å utvikle oss som lærende ledere.
Renate Gaare
assisterende Utdanningssjef Troms og Finnmark Fylkeskommune