Ukategorisert

ØK-nytt UKE 35

Hei og god helg! Jeg håper alle har tatt helg nå! For oss på hjemmebane blir det en livlig helg. Vi bor i temmelig umiddelbar nærhet til Festningen i Trondheim, som er åsted for en musikkfestival denne helgen. Allerede nå i skrivende stund er artistene godt i gang, høres det ut som. Det er ikke nødvendig med billetter her, det holder lenge å åpne vinduet for å høre den visstnok svært kjente artisten Kygo nå i aften……

Denne uken har saker og ting roet seg litt ned, i forhold de to foregående ukene som forløp i et forrykende tempo. Vi har startet arbeidet med lønnsforhandlinger. Dette er et lite eventyr. Det er faktisk høsten vakreste eventyr, i følge vår lønnsforhandlings-ringrev i fakultetsadministrasjonen, Svein Olav Antonsen. Akkurat nå er instituttledere i sving med å fremme innspill, som vi skal jobbe videre med fra fakultetet. Det er ekstra innfløkt i år, da lønnspotten det skal forhandles om er delt i to ulike tariffområder, en for Akademikerne og en for alle andre, inkludert uorganiserte. Arbeidet vil pågå i to måneder fremover, alt skal være klart i slutten av oktober etter planen. Noe skal forhandles sentralt, noe fakultetsvis.

NTNU planlegger å lage en vitenskapsfestival i juni neste år. Alle fagmiljø vil bli utfordret til å bidra, i høyeste grad gjelder det oss. Jeg og Kari Støre Gullichsen jobber med dette foreløpig, og vil involvere flere av dere etter hvert. Tanken med festivalen er at den skal populærvitenskaplig, litt mer «jordnær» enn hva Starmus-festivalen var, bokstavelig talt! Teknologiens plass i samfunnet, teknologioptimisme, teknologi og makt er noen stikkord det jobbes videre med. Det skal også være et kulturprogram og et skoleprogram, og alt skal foregå sentralt i Trondheim.

Vi hadde en veldig flott sak i forskning.no denne uken: «Navneskift var lønnsomt for immigranter i USA», basert på en forskningsartikkel av Costanza Biavaschi på ISØ, som har sett at de immigranter som byttet til mer engelsk-klingende fornavn tjente vesentlig mer. En «John» kunne tjene 22 prosent mer enn en «Guido». Dette er interessant også i vår nasjonale kontekst i dag. Artikkelen er på lista over de ti mest leste i juli. Du kan lese mer her: https://forskning.no/partner-historie-ntnu/navneskifte-var-lonnsomt-for-immigranter-i-usa/1214236​​​​

Vi har fått en ny professor denne uken, på Gjøvik. Da vi etablerte fagseksjonen i fusjonsprosessen  hadde vi noen saker som var uavklart og trengte mer diskusjon. Det er nå gjort, og dermed er Halvor Holtskog https://www.ntnu.no/ansatte/halvor.holtskog flyttet over til vår seksjon. Halvor er utdannet økonom fra BI og har PhD fra IØT, og har klar faglig forankring hit til oss. Velkommen på laget vårt, Halvor! Dette gjør også at vi kan få til et enda bedre samarbeid mellom naboinstituttet på Gjøvik, Vareproduksjon og byggteknikk på IV-fakultetet. Her har vi en rekke spennende felles forskningsprosjekter, og det skal vi bygge ut videre sammen.

​Neste uke starter NTNU sin store kampanje «Challenge Everything». Kampanjen skal både vises internt og ekstern, nasjonalt og internasjonalt. Ta en titt på videoen: https://www.ntnu.no/challenge og ta kontakt med Kari om du vil bruke kampanjen eller deler av den.

Til slutt: Denne uken startet NTNUI kampanjen «Treningsløftet», for å få alle til å bli mer fysisk aktive. Studentene utfordret oss i ledelsen på NTNU til å delta, så vi var invitert til en treningsøkt som studentene arrangerte. Budskapet er at litt trening og bevegelse er bedre enn ingenting. For min del handlet dette å hoppe langt utenfor komfortsonen og inn i det ubehagelige og traumatiske. Jeg er fullstendig ubrukelig i ballspill, og har følgelig ikke spilt noe slikt siden ungdomsskolen for omkring 37 år siden. Men vi måtte alle til pers, i volleyball og kanonball. I ettertid kjennes det bra å utfordre grenser og gjøre ting man er skikkelig dårlig til. Vi hadde med oss tre tidligere proffe håndballspillere fra NTNU-ledelsen, men alle måtte bidra! Det resulterte i en del blåmerker de få gangene jeg traff ballen. Heldigvis fikk jeg tatt hevn på ballspillerne ved å tvinge dem gjennom 15 min yoga og tøyeøvelser til slutt! Se resultatet her, og med denne videoen ønsker jeg dere alle en god helg!