Ukategorisert

ØK-nytt uke 36

Denne uken har vi klarlagt nærmere hvordan fremdriften blir på samlokaliseringsprosjektet: flytting av ISØ til Elgeseter. Eiendomsavdelingen jobber med detaljplanlegging, og kommer i gang med første fase av ombyggingen i løpet av oktober. Tannlegene flytter ut i slutten av november, og lokalene blir fristilt for ombygging da. For de av oss som er noe utålmodige av natur har dette tatt lang tid, men nå er vi snart i gang! Jeg gleder meg voldsomt til at alle instituttene våre i Trondheim er samlet i gangavstand fra hverandre! Det kommer til å bety mye for det faglige og sosiale miljøet vårt, men enda mer for studentene som nå kan velge fag fra en mye større bredde.

Et eksempel på en slik faglig synergi er dagens arrangement på ISØ: De arrangerer «Samfunnsøkonomi til lunsj» for sine studenter, med foredrag om ulike tema. I dag er det Ragnar Torvik som innleder over temaet «Ny teknologi og ny økonomi: Vinnere og tapere». Det høres svært interessant ut, og i 2019 kan slike ulike arrangementer nå ut mye bredere til ansatte og studenter.

Ellers kan jeg nevne at vi er godt i gang med å vurdere søkere til stilling i vårt prosjekt innenfor Universitetskommune 3.0 i samarbeid med Trondheim kommune. Vi har søkt etter en person som skal ansettes i kommunen, men jobbe med oss for å få opp forsknings- og utviklingsprosjekter innen innovasjon og omstilling i kommunen. Vi hadde en veldig god liste over kandidater, så dette blir veldig bra. Vi tar sikte på å være ferdig med dette i løpet av oktober.

Jeg fikk en trist nyhet i går. Professor Bjørn Gustavsen er død, 80 år gammel. Bjørn var helt sentral i oppbyggingen av arbeidslivsforskning i Norge sammen med Einar Thorsrud, og var instituttleder ved AFI, Arbeidsforskningsinstituttet i Oslo i en årrekke. Han deltok i samarbeidsforsøkene i industrielt demokrati på 60-tallet, var viktig i utarbeidelsen av arbeidsmiljøloven fra 1977 da psykososialt arbeidsmiljø ble lovfestet i Norge som første land i verden, og han var med å utvikle det vi i dag kjenner som den norske samarbeidsmodellen på virksomhetsnivå. Han initierte og ledet en rekke store forskningsprosjekter, som «Bedriftsutvikling 2000», og var professor II ved IØT i mange år. Jeg kjente Bjørn godt, jeg satte stor pris på ham som menneske og forsker, og det gjorde også mange andre ved vårt fakultet, i særlig grad Morten Levin og Ottar Henriksen, som jobbet mye sammen med Bjørn i ulike faser av livet hans. Vi sørger for oppmerksomhet fra NTNU i forbindelse med hans bortgang.

Med det vil jeg ønske god helg til alle!

Monica