Reisevaner 2025
Reisevaner 2025
Velkommen til den første konferansen om RVU og mobilitetsdata i Trondheim 10. desember 2025!
Reisevaneundersøkelser og andre typer mobilitetsdata gir oss innsikt i hvordan folk beveger seg. Denne kunnskapen er viktig for god transportplanlegging, smart byutvikling og klimapolitikk. Offentlige myndigheter, kollektivselskaper og forskere bruker dataene for å forstå reisevaner, planlegge nye løsninger og evaluere tiltak som for eksempel byvekstavtaler.
REISEVANER 2025. KONFERANSE I TRONDHEIM 10. DESEMBER 2025


Meny
|
08:00 |
Kaffe |
|
08:30 |
Velkommen Key Note Speaker Professor Caroline Bayart, University of Nîmes, France |
|
09:00 |
Den nasjonale reisevaneundersøkelsen i ny drakt
|
|
10:00 |
Kaffe – 10 minutter |
|
10:20 |
Reisevaner i Byområder
|
|
11:20 |
Hvilke reiser blir registrert?
|
|
12:00 |
Lunsj – 45 minutter |
|
12:45 |
Data og innsamlingsmetoder
|
|
14:05 |
Kaffe – 15 minutter |
|
14:20 |
5. Reisevaneundersøkelsen og personvern i praksis v/ Grete Alhaug, Statens vegvesen 6. Beregningsverktøyet Zero T v/ Ingunn Ellis, Norconsult - Praktisk bruk av reisevanedata 7. Lidar Data for Urban logisticts v/ Chris Cowen, Digiflec 8. Survey and Mobile Network Data v/ Tom Henriksen, Telcofy |
|
15:40 |
Kaffe, NB 10 min! |
|
15:50 |
Mobilitetsstudier
|
|
16:50 |
Avslutning v/Oskar Kleven |
Konferansen vil særlig rette oppmerksomheten mot:
• Datakvalitet, representativitet og utvalgsstørrelse i mobilitets- og reisevanedata
• Personvern og etisk databruk, inkludert anonymisering og GDPR-tilpasning
• Innovative metoder for datainnsamling, inkludert bruk av mobiltelefondata, sensorer, GPS og crowdsourcing
• Utvikling av nye metoder for tradisjonelle reisevaneundersøkelser (RVU)
• Dataintegrasjon: Kombinering av ulike datakilder for helhetlig mobilitetsforståelse
• Bruk av maskinlæring og avanserte analyser i transportmodellering og prediksjon
• Bruksområder: Fra byplanlegging og kollektivtransport til klima- og miljøanalyser

Caroline Bayart is assistant professor at the University of Nîmes, France. She is currently affiliated with the Chrome laboratory (a multidisciplinary research team specializing in risk management) and associated with LAET (Lyon Transport Economics and Planning Laboratory). After studying economics and management, she obtained a PhD in transport economics. Internationally, she participates in the WCTR (co-leader of SIG D1 on survey methods) and the scientific committee of the Mobility Chair at Polytechnique Montréal.
Her research focuses mainly on survey methods in the field of transportation, analysis of respondent selection bias, econometric modeling to explain mobility choices, and, more recently, the potential of passive data to generate O-D matrices. Author of more than 30 scientific publications in peer-reviewed journals and numerous international communications, she is recognized for her innovative interdisciplinary approaches at the crossroads of economics, management, and engineering sciences.
Vi planlegger en hyggelig mottakelse til konferansen med litt mat og underholdning den 9. desember på kvelden, fra 18-22.
Mer informasjon kommer
Ønsker du å holde innlegg på konferansen? Da må du sende inn et sammendrag (abstract) på 300–500 ord. Det skal være uten figurer, tabeller eller bilder, og skrevet på norsk (eller annet skandinavisk språk) eller engelsk.
Send abstract via lenken eller på e-post til: mobilitetsdata@ibm.ntnu.no
Abstract og paper blir vurdert av en faglig komité. Det vil være mulig å få publisert paper i en egen utgave av Moderne Mobilitet og Infrastruktur.
Den vitenskapelige komitéen har satt opp programmet for konferansen.
Komitéen har disse medlemmene:
Trude Tørset, NTNU
Oskar Kleven, Statens vegvesen

Arild Tjomsland, Universitetet i Sørøst-Norge,
Spesialrådgiver USN TTO (Technology Transfer Office), fokus på bærekraft og beredskap innen ny mobilitet.
Jeg ser fram til å delta i komitéen og på konferansen, fordi det ligger stort potensiale i reisevaneinnsikt. Mer detaljert kunnskap om reisebehov i sanntid er avgjørende for å kunne utnytte eksisterende infrastruktur bedre, framfor kostbar og arealkrevende nybygging. Men det må være kunnskap på den reisendes premisser!

Bente Gravaas, Miljøpakkens sekretariat
Jeg er opptatt av samarbeid på tvers av etater om data og analyser, og deling av data der det er mulig. Gjennom byvekstavtalesamarbeidet forvalter vi og investerer store ressurser som skal investeres i tiltak i byområdet vårt. Tiltakene skal gjøre det enklere for innbyggerne å sette igjen bilen til fordel for andre transportmiddel som legger mindre press på byene. Vi trenger kunnskap til å investere riktig og muligheter for å følge opp utvikling i reisevaner over tid. Da må vi ha gode nok data, og riktige data til riktig formål. Det er viktig at datakvaliteten (med styrker og svakheter) er kjent.

Torolf Holte, Markedsanalytiker Trafikkutvikling Avinor
Konferansen er helt nødvendig fordi det blir stadig mer utfordrende å oppnå en god svarprosent i tradisjonelle reisevaneundersøkelser, spesielt blant unge respondenter. Samtidig åpner den teknologiske utviklingen for nye muligheter for innsamling av mobilitetsdata.
Deltakelse på konferansen
Konferansen passer for forskere, utviklere, planleggere og politikere som jobber med innsamling, analyse eller bruk av mobilitetsdata.
Deltakelse koster 1500 kroner inklusive mva og inkluderer bevertning. Studenter og fulltids PhD-kandidater kan delta gratis.
Viktige datoer
| 1. oktober 2025 | Frist for innsending av abstract |
| 10. oktober 2025 | Tilbakemelding på aksept, kommer straks etter 20. oktober 2025 |
| 17. november 2025 | Frist innsending av presentasjon |
| 20. november 2025 | Påmeldingsfrist |
| 10. desember 2025 | Konferansedato |
| 1. mars 2026 | Publisering i Moderne Mobilitet og Infrastruktur |
Påmelding og betaling
Link til påmelding og betaling i NTNU Billett
Konferanse inklusive mottakelse koster NOK 1500 inkl MVA
Påmelding
Arrangører
