Kan fusk på hjemmeeksamen forhindres?
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3918Abstract
For hjemmeeksamen som skjer helt uten tilsyn, er fusk en større bekymring enn for mange andre vurderingsformer. Plagiatsjekk kan være delvis effektivt for besvarelser som forventes å ha et sterkt individuelt preg, men i mindre grad for eksamensoppgaver med én eller noen få riktige løsninger, som ofte forekommer i grunnleggende MNT-fag. Erfaringer og anekdoter fra korona-våren 2020 tyder på et stort omfang av fusk. Forskningsspørsmålene for denne artikkelen er som følger: 1) Hvilke virkemidler fins for å redusere risikoen for fusk ved hjemmeeksamen, utover æreskoder og plagiatsjekk? 2) Hva er fordeler og ulemper med disse virkemidlene? Det sentrale bidraget i artikkelen er at virkemidler presenteres i en taksonomi, hvor vi ser på tiltak knyttet til utformingen av eksamen, kontroll underveis i utførelsen, og undersøkelser av besvarelser i etterkant. Mange tiltak kan være effektive når det gjelder å begrense fusk ved samarbeid mellom kandidater under eksamen. Derimot fins det vesentlig færre tiltak mot fusk hvor kandidaten får hjelp av en tredjepart, selv om økt interaktivitet og muntlighet i eksamen kan bidra.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Guttorm Sindre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access