Har du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamen

Authors

  • Per Eilif Thorvaldsen Bergen University College
  • Therese Sjursen
  • Trygve Buanes

DOI:

https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3891

Abstract

I artikkelen presenteres en ny måte å måle kvaliteten i studenters læringsutbytte og undervisningen, ved at det foretas en ny vurdering av kunnskap og ferdigheter i fysikk en god stund etter avlagt eksamen i emnet. Denne vurderingen tyder på at studentene mangler konseptuell forståelse av mekanikk og har lite læringsutbytte i fysikk. Undersøkelsen gjenspeiler at studentene tror de innehar god/tilstrekkelig kunnskap. Det er spesielt interessant, og vi fremsetter hypotesen at dette skyldes undervisningsmetode. Denne måten å evaluere kunnskap på, ved å foreta en test en gitt tid etter avlagt eksamen kan være et godt redskap for å måle en faktisk oppnådd forståelse av fysikk.  Videre vil resultatene kunne hjelpe oss til å vri læringsutbyttemålene i retning av konseptuell forståelse istedenfor det nåværende søkelys på det å kunne anvende fysikkens lover. Den foreslåtte metoden kan ha stor overføringsverdi til andre

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Per Eilif Thorvaldsen, Bergen University College

    Head of Department of Electrical Engineering

Downloads

Published

2021-02-24

Issue

Section

MNT Konferansen - Conference submissions

How to Cite

Thorvaldsen, P. E., Sjursen, T., & Buanes, T. (2021). Har du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamen. Nordic Journal of STEM Education, 5(1). https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3891