Å tilrettelegge for at lektorstudenten lærer å lære fra seg i første semester
DOI:
https://doi.org/10.5324/njsteme.v1i1.2337Abstract
Vi ønsker å dele erfaringer fra en workshop som har blitt arrangert for lektorstudentene som går sitt første semester på lektorutdanningen ved UiB, og tar fordypning i realfag og matematikk. Vi vil i denne artikkelen undersøke hvordan en studentaktiv metode kan bidra til lærerstudentenes profesjonsutvikling. Den studentaktive metoden vi referer til er den workshopen vi har arrangert, og målet var at den skulle bidra til at studentene fikk ferdigheter til å reflektere over sin egen læringsprosess, og pedagogisk, faglig og fagdidaktisk trygghet. Ønsket var at studentene også fikk erfare mestring og få trening i å kommunisere med deres lærende. Disse elementene kan gi studentene gode erfaringer med lærerrollen før hoveddelen av lærerpraksisen, som kommer først på fjerde året.Downloads
References
Ball, D. L. & Cohen, D. K. (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. In G. Sykes and L. Darling-Hammond (Eds.), Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice. San Francisco: Jossey Bass (s. 3-32).
Beed, P. L., Hawkins, E. M., & Roller, C. M. (1991). Moving learners toward independence: The power of scaffolded instruction. The Reading Teacher, 44(9), s. 648-655.
Cohen, D. K., Raudenbush, S. W., & Ball, D. L. (2003). Resources, instruction, and research. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25, s. 119-142.
Darling-Hammond, L. (1998). Teachers and teaching: Testing policy hypotheses from a national commission report. Educational Researcher, 27 (1), s. 5-15.
Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), s. 300-314.
Eggereide, S. (2016). UiBs dyktige lektorer med hjertet i praksis. Studvest. Hentet fra
http://old3.studvest.no/uibs-dyktige-lektorer-med-hjertet-i-praksis/
Emnebeskrivelse ILPRA101. For MAMN-LÆRE Lektorprogram i naturvitenskap og matematikk (vår 2017). Hentet fra http://www.uib.no/emne/ILPRA101
Emnebeskrivelse KOPRA101. For MAMN-LÆRE Lektorprogram i naturvitenskap og matematikk (vår 2017). Hentet fra http://www.uib.no/emne/KOPRA101
Emnebeskrivelse KOPRA102. For MAMN-LÆRE Lektorprogram i naturvitenskap og matematikk (vår 2017). Hentet fra http://www.uib.no/emne/KOPRA102
Emnebeskrivelse KOPRA103. For MAMN-LÆRE Lektorprogram i naturvitenskap og matematikk (vår 2017). Hentet fra http://www.uib.no/emne/KOPRA103
Harwell, S. H. (2003). Teacher professional development: It’s not an event, it’s a process. Waco, TX: CORD. Retrieved January, 21, 2004.
Hashemi A. (2016), Promoting a Culture of Learning through Talking to Understand Mathematics, presented at European First Year Experience (EFYE) 2016, Ghent, Belgium.
Ingvarson, L., Beavis, A., & Kleinhenz, E. (2007). Factors affecting the impact of teacher education programs on teacher preparedness: Implications for accreditation policy. European Journal Of Teacher Education, 30(4), s. 351-381.
Nasjonale retningslinjer for lektorutdanning trinn 8-13. Hentet fra
http://www.uhr.no/documents/Nasjonale_retningslinjer_LU_8_13.pdf
Studieplan for MAMN-LÆRE Lektorprogram i naturvitenskap og matematikk (haust 2016).
Hentet fra http://www.uib.no/studieprogram/MAMN-L%c3%86RE/plan
Norman, M. and Hyland, T.(2003). The role of confidence in lifelong learning. Educational Studies 29 (2-3), 261-272.
Putnam, R., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher 2, 9(1), s. 4-15.
Schön, D. A.(1983). The reflective practitioner: how professionals thinking action. New York: Basic Books.
Schön, D. A. (1987a). Educating the reflective practitioner. Washington, DC.: American Educational Research Association.
Schön, D. A. (1987b). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.
Tilbakemeldinger fra workshopen (2016). Hentet fra
http://home.hib.no/ansatte/ahas/fil/tilbakemeldinger-workshop.pdf
UHR (2015). Forskrifter med merknader og gjeldende retningslinjer, for lærerutdanningene.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Nordic Journal of STEM Education licenses all content of the journal under a Creative Commons Attribution (CC-BY) licence. This means, among other things, that anyone is free to copy and distribute the content, as long as they give proper credit to the author(s) and the journal. For further information, see Creative Commons website for human readable or lawyer readable versions.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access