Hvilken funksjonalitet trengs for å kunne gjennomføre relevant simulatortrening for Offshore farming?

Sammendrag

I bacheloroppgaven vår har vi undersøkt hvilke treningsbehov allerede eksisterer i forhold til laste- og losseoperasjoner ved de nye havbaserte oppdrettsanleggene og hvilke nye kompetanser som må innføres. Vi har også sett på hva som må forbedres for å utvikle eventuelle kurs/trenings opplegg for Offshore farming. Tittelen på oppgaven vår er «Hvilken funksjonalitet trengs for å kunne gjennomføre relevant simulator trening for Offshore farming?» og problemstillingen våres er «Vil dagens eksisterende funksjonalitet i simulatorene være tilstrekkelig for næringens øvingsbehov?». For å kunne gi ett svar på problemstillingen har det blitt sett nærmere på temaer som «Hvilke eksisterende funksjoner har vi i våre simulatorer og hvilke funksjoner trengs for å kunne gjennomføre spesifikke operasjons simuleringer» og «Kan man lage øvelser på eksisterende funksjonalitet som i tilstrekkelig grad kan dekke treningsbehovet».

For løse dette har det blitt utført et kvalitativt intervju med SalMar for å kunne få en bredere forståelse for laste- og losseprosessen. Dette intervjuet hjalp veldig på å analysere operasjonene dypere som skal bli utført av de styrmennene som skal utføre operasjonene. Vi utførte også et intervju med Morild, der vi fikk innblikk i deres simulatorsystem som baseres på VR.

Formålet med intervjuet var å få belyst behovet til næringen for å kunne drøfte rundt temaet og komme med en oppsummering.

In this bachelor we have researched what kind of training already is in place for load and unload operations for the new ocean-based fish farming facilities and which new competence must be introduced. We have also looked at what must be improved to develop new courses/training arrangements for Offshore farming. The title of our thesis is «What functionality is needed to complete relevant simulator training for Offshore farming?» and our leading question is «Will todays existing functionality in the simulators be sufficient for the industry’s needs?». To give a concrete answer on our leading question we have looked closer on themes like «What existing functionality do we already have in our simulators and what functionalities are needed to complete specific operation simulations» and «Can you make exercises on existing functionality which in a sufficient degree can cover the training need».

To solve this, we have conducted a qualitatively interview with SalMar to get a wider understanding of the load and unloading process. This interview helped to get a wider understanding over the operations that are going to be completed on a deeper level. This is especially aimed at the operations the Deck Officers are going to execute. We also conducted an interview with Morild to get an introduction in their simulator system.

The purpose of the interviews was to shed light on the industry's needs to discuss the topic and provide a summary.