- Du blir ikke akkurat satt til å leke ingeniør!

Glucoset er et Spin Off-selskap fra NTNU som utvikler ny medisinsk teknologi. Selskapet er på utkikk etter en sommerstudent for å bidra til å ta teknologien videre. Daglig leder Nicolas Elvemo forteller om selskapet, sommerjobben og gir hans beste tips til studenter som er på utkikk etter sommerjobber.

Glucoset er en oppstartsbedrift i Trondheim som utvikler en blodsukkersensor designet for kritisk syke pasienter. Etter flere års utvikling er sensoren nærmere klar for markedet enn noen gang.

Det langsiktige målet er å automatisere hele prosessen. Vi vil at sensoren skal kunne kobles til en insulinpumpe, slik at pasientene får riktig mengde insulin til enhver tid. Det er hva dette sommerprosjektet skal handle om, forklarer daglig leder Nicolas Elvemo.

Sommerjobben som lyses ut skal arbeide med å koble sensoren til hyllevare-pumper, for å ta det neste steget mot et helhetlig system for insulininfusjon. Glucoset søker etter studenter som kan kode i Python og som klarer å få de ulike delene - pumpen,  sensoren og skyen - til å snakke sammen.

Vi tror man kommer langt med et slikt prosjekt. Dette kan være et veldig spennende for studenten, som skal jobbe med et produkt som faktisk skal funke. Og så skal det bli et medisinsk produkt til slutt, så kravene for det ferdige produktet er selvsagt strenge. Du blir ikke akkurat satt til å leke ingeniør, sier Elvemo.

Glucoset pleier å ha studenter på lab, men å lyse ut sommerjobber på denne måten er nytt for selskapet.

Vi ser at flere av de som har vært engasjert som studenter kan ende med å jobbe til oss etter endt studie. Tre av våre ansatte har tidligere skrevet oppgave for oss.

Sommerjobb: Bygging av prototype for automatisk insulindosering

Vi har funnet en god nok sprøytepumpe som kan styres med en python-basert kontroller (åpen kildekode), og ser nå etter en student som er motivert for å forsøke sette opp et prototypesystem som kan brukes i dyreforsøk.

Du får samme timelønn som stud.ass. på NTNU og tilgang på vårt lille elektronikkverksted, men står helt fritt til å bestemme når på døgnet du jobber.

Dersom du kunne tenkt deg å bruke prototypen i en prosjekt- eller masteroppgave er det et pluss, men på ingen måte nødvendig.

Gjør ting du syns er gøy og pass på å vis det fram

Elvemo håper de får mange søkere på stillingen, som er lyst ut på NTNU-bridge, og har flere tips til studenter som er på utkikk etter sommerjobb.

Det viktigste er å engasjere seg i noe, å gjøre ting du syns er gøy, og ikke minst passe på å vise det frem. For eksempel bruker vi “søk student”-funksjonen på NTNU Bridge, og har funnet flere kandidater der. Det er en kjempeflott måte å vise seg fram på!

Elvemo viser til at man kan bruke erfaring fra eksempelvis linjeforeningsprosjekter til å bygge erfaring som bidrar til karrieren sin. Ved å engasjere seg, være på utkikk etter erfaring og vise det fram i søknadsprosesser, så stiller man sterkere, avslutter Elvemo.