- Ingen vits i å nøle, bare søk!

Trainee Helgeland
Hanna Marie Skogøy og Markus Bjørnvold Heggheim er to av 193 som har vært gjennom Trainee Helgeland. De har en klar oppfordring til andre nyutdannede!
Hanna og Markus
Hanna Marie Skogøy og Markus Bjørnvold Heggheim. Foto: Bjørn Leirvik

Jeg har stor frihet til å velge arbeidsoppgaver som både interesserer og utfordrer. Jeg har fått hospitere rundt omkring på verket for å få innblikk i produksjonen, og har fått prøvd meg på praktiske oppgaver som krankjøring og prøvetaking selv om hovedoppgavene mine består i å analysere data.

Det forteller Hanna Marie Skogøy som er prosessingeniør trainee i Alcoa Mosjøen. Hun forteller at hun har fått muligheten til å både lære og kjenne på ansvaret stillingen hennes byr på, samtidig som hun har blitt kjent med nye folk og nye systemer.

Markus Bjørnvold Heggheim er trainee som kvalitetsingeniør i Helgeland Plast, Mo i Rana. Han forteller at å være trainee har vært en god opplevelse og start på arbeidskarrieren.

Jeg syntes det hørtes ut som en fin inngang til arbeidslivet, hvor man får møte andre mennesker som skal starte i ny jobb, gjerne som nyutdannet. Jeg flyttet til et nytt sted, så det å ha en plass hvor man kan bli kjent med nye mennesker gjorde det også mer attraktivt for meg.

Positivt møte med Helgeland

Trainee Helgeland er et regionalt traineeprogram som er etablert for å sikre tilgang til relevant kompetanse til arbeidslivet i regionen. Hanna og Markus skryter begge av det regionale programmet som bidro til at de ble traineer.

Jeg fikk mail fra studieveileder med generell info om Trainee Helgeland og søkte. Det virket som et flott tilbud for nyutdannede som vil danne nettverk, oppleve Helgeland og delta på lærerike lederkurs og seminarer. Det var helt avgjørende for meg å ha et traineeprogram å gå til hvis jeg skulle flytte til Helgeland. Det er genialt å ha slike traineeordninger, slik at mindre bedrifter som ikke ansetter like mange nye hvert år kan ha et tilbud som sine nyansatte kan delta på, forteller Hanna.

Markus er enig.

Det er et veldig godt tilbud for nyutdannede fra hele landet som får mulighet til å prøve seg i spennende yrker i en vakker landsdel, samtidig som de får knyttet nettverk med mange hyggelige mennesker.

Anbefaler å søke

Hanna og Markus mener begge at traineestillinger kan gi en mykere start på arbeidslivet, der man har mulighet til å teste ut ting i trainee-perioden, lære mye nytt og skape et nettverk samtidig som man får masse morsomme opplevelser. Til NTNU-studenter som vurderer å søke på traineestillinger forteller de at det bare er å hoppe ut i det.

Jeg vil anbefale på det sterkeste å starte som trainee, spesielt hvis du flytter til et nytt sted, med tanke på den sosiale biten du får utenfor egen arbeidsplass. Jeg er selv veldig fornøyd for at jeg ble med i traineeprogrammet her på Helgeland, forteller Markus.

Det er en ypperlig mulighet til å både bygge et nettverk, samtidig som det er en fin overgang fra studentlivet til arbeidslivet. Siden jeg flyttet til et helt nytt sted visste jeg at et traineeopplegg ville være veldig gunstig for det sosiale livet, legger Hanna til.

Ingen vits i å nøle, bare søk! Du får erfaringer som du ikke kommer til å angre på, både med tanke på det jobbrelaterte og det sosiale, avslutter Markus.

De fleste regionale traineeordningene lyses ut på NTNU Bridge. Husk å lagre søk slik at du får varsel om nye utlysninger for ditt fagfelt. En traineestilling kan være en god inngang inn i faste stillinger, samtidig som du får verdifull erfaring som supplerer kompetansen fra studiene.