Kristian brukte sommeren på Workation i Trondheim

Kristian Hansen.
Kristian fikk sommerjobb gjennom Workation. I tillegg til arbeidserfaring og relevant praksis ble det en sommer med morsomme aktiviteter og nye bekjentskaper.

Kristian Hansen fikk sommerjobb som utvikler hos Gintel AS sommeren 2023. Workation-programmet var en positiv overraskelse.

Jeg visste lite om Workation før jeg søkte. Jeg sjekket bedriftenes nettsider for ledige stillinger og endte opp med å søke sommerjobb hos Gintel AS. Først etter jeg fikk jobben ble jeg klar over at Gintel var en del av Workation.

Gjennom sommerjobben som utvikler gjorde Kristian og de andre sommerstudentene seg nyttige erfaringer de tar med seg videre.

Vi lærte en del om web- og spillutvikling. I GUI-teamet utviklet vi for det meste med rammeverket Angular, TypeScript, HTML, og CSS. Vi jobbet mye i lag med de andre sommerstudentene og veileder, og fikk dermed god erfaring med å jobbe i team i tillegg til den tekniske erfaringen.

I tillegg byr Workation på flere sosiale tiltak. På sommeren er det mange av studentene i byen som reiser ut, det kan derfor være ekstra viktig for de som blir igjen å ha sosiale møteplasser og aktiviteter. I tillegg fungerer arrangementene som gode møteplasser for nettverking på tvers av bedrifter.

De sosiale tiltakene gjorde sommeren i Trondheim mye bedre enn forventet. Arrangementene var ganske varierte, og det var som regel en god del som møtte opp. Vi som var sommerstudenter hos Gintel gledet oss til hver onsdag, som var den faste Workation-dagen. For det første bidro de sosiale arrangementene mye til motivasjonen. For det andre fikk vi mulighet til mye nettverking ved å møte andre Workation-studenter. Jeg ble overrasket over hvor mye enklere livet kan bli bare av å bli kjent med nye folk.

Kristian forteller at Workation fungerte kjempebra for ham og resten av studentene, og kan fortelle om en sommer med morsomme aktiviteter og nye bekjentskaper - i tillegg til en relevant sommerjobb som utvikler. Han vil anbefale å sjekke ut Workation som et av flere arenaer for relevante sommerjobber i Trondheim, med et godt utvalg av interessante sommerprosjekter.

Uten sommerjobb eller plan kan sommeren i Trondheim være kjedelig for en student. Byen er tom, vennegjengene er bortereiste. Selv om det også avhenger av egen kreativitet og personlige interesser, så er det generelt lite å finne på her alene. Vi sommerstudentene i Gintel fikk veldig god kontakt med hverandre og fant på mye sammen i sommer. Det peaket da vi skaffet oss et par gummibåter og rafta i Nidelva fra Tempe til Solsiden. De fleste av oss har fortsatt kontakt. I tillegg til det ble jeg kjent med folk fra andre Workation-bedrifter, og noen av dem treffer jeg regelmessig også etter sommeren.

Workation er et non-profit samarbeidsprosjekt i regi av Study Trondheim og næringsforeningen. Målet er å samle og tilby spennende sommerjobber hos teknologibedrifter, og samtidig tilby et sosialt nettverk og aktiviteter for studentene som blir igjen i byen. Workation sommerjobber for 2024 slippes 23. oktober, så følg med!